ForsideRebildSøparken under lup: Sådan håndteres den økonomiske ubalance

Søparken under lup: Sådan håndteres den økonomiske ubalance

Søparken under lup: Sådan håndteres den økonomiske ubalance

Orienteringssag: Status for håndtering af økonomisk ubalance hos Boformen Søparken er på dagsordenen når Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalget i Rebild Kommune holder møde den 4. november 2025.

Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalget igangsatte ultimo 2023 en analyse af handlemulighederne for håndtering af den økonomiske ubalance i driften af Søparken med henblik på at udpege konkrete handlingsinitiativer, der kan modvirke merudgifterne fuldt ud i løbet af budgetperioden 2024-2027. 

Denne sagsfremstilling gør status på arbejdet med håndteringen af den økonomiske ubalance og hvilke initiativer der er sat i gang.  

Indstilling: Forvaltningen indstiller, at Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalget tager orienteringen til efterretning. 

Sagsfremstilling
Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalget igangsatte ultimo 2023 en analyse af handlemulighederne for håndtering af den økonomiske ubalance i driften af Søparken med henblik på at udpege konkrete handlingsinitiativer, der kan modvirke merudgifterne fuldt ud i løbet af budgetperioden 2024-2027. (Analysen er vedhæftet som bilag.)

Denne sagsfremstilling gør status på arbejdet med håndteringen af den økonomiske ubalance og hvilke initiativer der er sat i gang.  

Baggrund:
Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalget har på udvalgsmøder i 2024 drøftet tre mulige scenarier for håndtering af den økonomiske ubalance:

1. Optimering af indtægter og drift

2. Omlægning/udvidelse af tilbud

3. Udfasning af Boformen Søparken

På baggrund af drøftelserne anbefalede Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der skulle arbejdes videre med scenarie 1 og 3:

1: Optimering af indtægter og drift, herunder

  • Takstindtægter øges
  • Lønbudget hæves
  • Indførelse af differentierede takster

3: Der laves en årlig opfølgning ud fra følgende principper for igangsættelse af udfasning af Boformen Søparken, såfremt det på sigt viser sig, at det ikke er muligt at sikre en bæredygtig drift.

  • Udvikling i antal beboere og andre økonomiske påvirkninger på driften følges fremadrettet årligt (efter regnskabsafslutning).
  • Tilbuddets faglige kvalitet følges i forbindelse med den årlige opfølgning på tilsynsrapporter fra Socialtilsyn Nord (næste gang ultimo 2025)
  • Ved et samlet merforbrug på over 2,6 mio. kr. årligt over 2 år (efter 2025) tager Byrådet stilling til igangsættelse af udfasning af tilbuddet.
    (Årlig udgift til tomgangsleje ved lukning frem til 2038 er 2,6 mio. kr.)

Byrådet godkendte Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalget anbefaling d. 27. juni 2024.

Status for arbejdet med håndtering af den økonomiske ubalance

De økonomiske udfordringer hos Boformen Søparken skyldes blandt andet et faldende antal beboere over tid. Dette er en konsekvens af, at der er færre borgere i målgruppen og dermed faldende efterspørgsel på botilbuddet pladser. Omvendt ses der en stigende efterspørgsel på pladser til borgere med komplekse og sammensatte problemstillinger. Det drejer sig særligt om borgere med fysiske og psykiske udfordringer kombineret med udadreagerende adfærd og andre sociale udfordringer. Hos Boformen Søparken arbejdes der målrettet på i højere grad at kunne imødekomme denne udvikling og efterspørgsel, men det stiller øgede krav til både personalets kompetenceniveau og normering. Der opleves vanskeligheder med at rekruttere og fastholde fagligt kvalificeret personale, især pædagoger og social- og sundhedsuddannede med erfaring fra døgntilbud og målgruppen. Dette medfører, at der i perioder må anvendes vikarer, hvilket giver et højere arbejdspres på det faste personale, som øger risikoen for sygefravær og opsigelser. Udover at rekrutteringsudfordringer belaster budgettet, særligt med udgifter til eksterne vikarer, så begrænser rekrutteringsudfordringerne også kapaciteten i forhold til at imødekomme efterspørgslen på pladser.

Udvikling i antal beboere:
Gennemførelsen af scenarie 1, optimering af indtægter og drift, baserer sig på, at belægningen hos Boformen Søparken kan fastholdes på gennemsnitligt 15 beboere. Såfremt dette ændrer sig i nedadgående retning, vil det udfordre den økonomiske balance.

Udvikling i antal beboere over tid:

År2019202020212022202320242025(Oktober)
Antal beboere i gns.17,417,317,616,115,914,614,2
Belægningsgrad87%87%88%81%80%73%89%

Der er i oktober måned 2025 14 beboere hos Boformen Søparken, hvoraf de fire beboere er borgere fra Rebild Kommune.

Derudover er der visiteret 2 Rebild borgere til Søparken – den endelige indflytning afventer sagsbehandling i Familieretshuset.

Scenarie 1 – optimering af indtægter og drift

Takstindtægter og belægningsprocent:
Søparkens takstindtægter beregnes blandt andet ud fra antallet af pladser, som tilbuddet udbyder. Sammen med udgifter til tomgangsleje har belægningsprocenten derfor stor betydning for den samlede økonomi. På den baggrund er antallet af pladser hos Boformen Søparken nedjusteret fra 20 til 16 boliger med virkning fra primo 2025. Denne nedjustering forklarer stigningen i belægningsgraden i 2025, som ses i tabellen. 

I både 2024 og 2025 har der været mindre end 15 beboere i gennemsnit, som er minimum i beregningsgrundlaget for en samlet økonomi i balance.

Men idet nedjusteringen i antal udbudte pladser har medført en stigning i grundtaksten for 2025 betyder det, at økonomien for nuværende er i balance.

Indførelse af differentierede takster:
Rebild Kommune fremsendte den 22. marts 2024 varslingsbrev til de berørte kommuner vedrørende omlægning af takststrukturen for Boformen Søparken. Omlægningen skifter fra en gennemsnitstakst til differentierede takster på tre niveauer. 

Den nye takststruktur og budget 2025 blev godkendt af Socialtilsyn Nord den 20. januar 2025. Efter godkendelsen blev de berørte kommuner orienteret om, at den nye takststruktur for Boformen Søparken ville træde i kraft den 1. marts 2025. 

Status på forhandlinger og økonomiske konsekvenser:
Effektueringen af overgangen til den nye takststruktur er igangsat, og indførelsen af de nye takster vil allerede for 2025 medføre en øget indtægt, som reguleres ved regnskabsafslutning. Det forventes, at den nye takststruktur vil være fuldt implementeret i 2026, og vil medføre at takstindtægterne øges med 2,4 mio. kr. fra 2024 til 2026 (2025 priser). 

Justering af lønbudget:
Lønbudgettet baserer sig på den takst, der betales for en plads hos Boformen Søparken. Det betyder, at i og med der indføres differentierede takster, stiger lønbudgettet. Dette skyldes, at de tre takstniveauer i den nye takststruktur i højere grad tager højde for borgernes individuelle behov. 

Andre faktorer, som påvirker driften

Ændring i driftsbudget: 
I forbindelse med, at drift og vedligehold af kommunens køretøjer nu varetages af Rebiler, og ikke de enkelte afdelinger, er driftsbudgettet til Søparkens bus nu flyttet til Rebiler. 

Øgede krav til dokumentation og tilsyn:
De skærpede lovkrav og øgede tilsynsforpligtelser på området medfører et væsentligt ressourceforbrug til administrative og dokumentationsmæssige opgaver. Dette er nødvendigt for at sikre kvalitet og lovmedholdelighed, men reducerer samtidig de ressourcer, der kan anvendes direkte i det pædagogiske arbejde.

Generelle prisstigninger:
Stigende priser på energi, fødevarer og øvrige driftsomkostninger påvirker den daglige drift og kan være svære at imødekomme inden for eksisterende budgetter.

Prognose
Det forventes på nuværende tidspunkt, at de økonomiske tiltag, der er sat i gang, vil få fuld gennemslagskraft fra 2026.

ØKV 3 2025 for Boformen Søparken viser et forventet mindreforbrug på 0,2 mio. kr.

Opsummering
Status for arbejdet med håndteringen af den økonomiske ubalance hos Boformen Søparken viser, at de tiltag, der er sat i gang ser ud til at virke, og den samlede økonomi er vendt i positiv retning. Samtidig er det nødvendigt fortsat at have en skærpet opmærksomhed på de faktorer, der er beskrevet ovenfor, som viser, at økonomien i et døgndækket botilbud er under pres, både på kort og længere sigt. For at kunne opretholde faglig kvalitet og sikker drift, er det nødvendigt med fokus på både finansiering, rekrutteringsindsatser og kapacitetstilpasning, der matcher målgruppens behov.

Bilag
Rapport, Boformen Søparken

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler