ForsideRebildNyt samlingspunkt skyder op i Ravnkilde: Sneglehus og naturhave indvies

Nyt samlingspunkt skyder op i Ravnkilde: Sneglehus og naturhave indvies

Nyt samlingspunkt skyder op i Ravnkilde: Sneglehus og naturhave indvies

Efter måneders forberedelse og lokalt engagement er det nu tid til at tage næste skridt i udviklingen af Ravnkilde. Fredag den 17. april indvies Sneglehuset – samtidig med at borgere inviteres til at plante de sidste elementer i byens nye naturhave. Dermed bliver en af de første synlige milepæle i områdefornyelsen til virkelighed.

Der bliver både plantet, fejret og tændt op i grillen, når borgere i Ravnkilde på fredag den 17. april samles til indvielsen af det nye fælles værksted og mødested ”Sneglehuset” og en fælles plantedag i byens nye naturområde.

Arrangementet markerer en vigtig milepæl i områdefornyelsen i byen – og ikke mindst et projekt, hvor lokale kræfter selv har været med til at forme udviklingen.

– Det særlige ved det her er, at vi har været med hele vejen. Det er idéer fra byen, der er blevet til virkelighed. Plantedagen bliver en mulighed for, at endnu flere kan være med og sætte deres præg på området, siger Cathrine Have fra arbejdsgruppen bag den bynære natur.

Sneglehuset, der er er blevet til med støtte fra Realdania, bliver et nyt samlingspunkt i byen.

Huset er tænkt som et åbent værksted og mødested, hvor borgere kan samles om kreative aktiviteter, grønne projekter og fællesskab.

Samtidig er arbejdet med den bynære natur vest for skolen godt i gang. Her er tidligere boldbaner ved at blive omdannet til en naturhave med fokus på biodiversitet, oplevelser og fællesskab.

Borgerne er med hele vejen
Ifølge Rebild Kommune er netop samspillet mellem fysiske forbedringer og lokalt engagement kernen i projektet.

– Sneglehuset og naturhaven er rigtig gode eksempler på, hvordan områdefornyelsen skaber konkrete forbedringer i hverdagen. Det handler ikke kun om nye faciliteter, men om at styrke fællesskabet og skabe liv i byen. Jeg vil gerne på hele kommunens vegne takke både de frivillige ildsjæle og fonde som har sikret, at vi nu kan markere denne vigtige milepæl, siger Anna Oosterhof formand for Rebild Kommunes Plan-, Klima og Miljøudvalg.

Fra boldbane til grøn oase
Den nye naturhave skal ikke bare være flot at se på. Den er også tænkt som et sted, hvor både børn og voksne kan mødes, lære og opholde sig i naturen.

Planerne rummer blandt andet stier, beplantning, bålplads og levesteder for dyr og insekter.

Området skal både kunne bruges af byens borgere og som læringsrum for skole og daginstitutioner.

På selve dagen inviteres alle til at hjælpe med at plante blandt andet syrener, og samtidig bliver navnet på det nye område afsløret.

Alle er velkomne
Indvielsen finder sted fredag den 17. april klokken 15 til 17, og der er lagt op til en eftermiddag med både praktisk arbejde og hyggeligt samvær.

Der vil være pølser på grillen, mulighed for at bage snobrød over bål – og ikke mindst tid til at mødes på tværs af byen.

Sneglehuset og naturhaven skaber nye muligheder for fællesskab i Ravnkilde. Foto: Rebild Kommune
Nye beplantninger skyder op i naturhaven, hvor borgerne selv har været med til at forme området. Foto: Rebild Kommune
Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler