ForsideHimmerlandSex & Samfunds kampagne Uge Sex sætter skærmkroppen på skoleskemaet

Sex & Samfunds kampagne Uge Sex sætter skærmkroppen på skoleskemaet

Sex & Samfunds kampagne Uge Sex sætter skærmkroppen på skoleskemaet

Danske unge bruger næsten fire timer dagligt på sociale medier, hvor de eksponeres for kropsidealer, som er svære at leve op til. Så svære, at de ville ønske, at deres egen krop så anderledes ud. Omkring hver anden får lyst til at tabe sig. En ud af tre får lyst til at lave om på deres krop med kosmetiske indgreb. På skærmen er der ikke plads til usikkerhed og det skaber en afgrund mellem det, de unge ser i spejlet og det de ser på skærmen. Derfor sætter Sex & Samfunds kampagne Uge Sex i år fokus på skærmkroppen. 

Siden Sex & Samfund for første gang introducerede kampagneugen Uge Sex i 2008, er der sket kæmpe forandringer i børn og unges hverdagsliv, som mere end tidligere foregår på de sociale medier. Når det i år ringer ind til Sex & Samfunds kampagne Uge Sex, er det derfor med temaet skærmkrop på skoleskemaet.

Skærmkroppen er det kropsideal, som bor på sociale medier. Enten er den ”perfekt” og veltrænet eller en del af den fremherskende modbølge, hvor mavedeller og kropsbehåring selvsikkert vises frem.

På sociale medier er der ikke plads til den usikkerhed og akavethed, som vi ved, at mange unge oplever, når deres krop forandrer sig. Det skaber en afgrund mellem den krop, de unge ser i spejlet og den de ser på skærmen. Derfor vil vi med årets Uge Sex oplyse om skærmkroppen – for det er ikke en virkelig krop, og man bør ikke sammenligne sig med den,” siger Majbrit Berlau, generalsekretær i Sex & Samfund.  

Viden om skærmkroppen skal gøre op med sammenligningskultur

En ny undersøgelse, som Voxmeter har foretaget for Sex & Samfund om unges forhold til kropsidealer og sammenligningskultur på sociale medier viser, at unge mellem 15 og 29 år i gennemsnit bruger 3,8 timer om dagen på sociale medier.

Mange unge redigerer deres billeder og 60% mener, at det er svært at leve op til kropsidealerne på sociale medier. Når de ser andre kroppe på skærmen, får omkring hver anden lyst til at tabe sig og en ud af tre får lyst til at lave om på deres krop ved fx at få lavet nose job, bryster, botox eller lignende.

”Selvom mange unge er bevidste om, at mange af de kroppe, som fremstilles online, kan være redigerede og retoucherede, så kan den konstante eksponering fra skærmen påvirke selvforståelsen af egen krop. Det skal viden om skærmkroppen gøre op med. Vi kan ikke fjerne de sociale medier, men vi kan hjælpe de unge med at lære at forholde sig kritisk til det, de ser på skærmen,” siger Majbrit Berlau, generalsekretær i Sex & Samfund. 

Digital trivsel er en del af Sex & Samfunds tilbud af gratis undervisningsmaterialer, der kan støtte lærerne i at tilrettelægge og gennemføre alderssvarende sundheds- og seksualundervisning. Over 16.000 undervisere over hele landet forventes at deltage i årets Uge Sex med denne undervisning.

Vi glæder os over, at så mange børn og unge kommer til at tale om kropsidealer i seksualundervisningen. Men vi skal også nå de unge dér, hvor de oplever skærmkroppen – nemlig på de sociale medier. Med viden og påmindelse om at forholde sig kritisk overfor det, de ser på platformene,” siger Majbrit Berlau, generalsekretær i Sex & Samfund. 

Afgørende med viden til forældre

Udover en oplysningskampagne om skærmkroppen på sociale medier rettet mod børn og unge, så kører Sex & Samfund også en forældrekampagne.

Det er afgørende, at forældre får viden og værktøjer til at engagere sig i deres børns brug af sociale medier. Det er vigtigt at kunne gå i dialog med sine børn, og lære dem, at det er helt normalt at være usikker omkring sin krop,” siger Majbrit Berlau, generalsekretær i Sex & Samfund. 

På Sex & Samfunds hjemmeside kan forældre finde råd, quiz, test samt et univers af fortællinger fra andre forældre, som man evt. kan spejle sig i.

Fakta om Uge Sex

  • Sex & Samfunds undervisningskampagne Uge Sex henvender sig til elever i 0.-10. klasse over hele landet.
  • Over 16.000 undervisere over hele landet forventes at deltage i årets Uge Sex.
  • Med kampagnen tilbyder Sex & Samfund gratis undervisningsmaterialer, der kan støtte lærerne i at tilrettelægge og gennemføre alderssvarende sundheds- og seksualundervisning.
Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler

error: Indholdet er beskyttet