Skal Vesthimmerland være vært for DM i Skills i 2029?
Beskæftigelsesudvalget i Vesthimmerlands Kommune skal den 14. april tage stilling til, om der skal arbejdes videre med en ansøgning om at afholde DM i Skills i 2029.
DM i Skills er det årlige Danmarksmesterskab for elever på erhvervsuddannelserne, hvor omkring 300 unge deltagere konkurrerer om at blive landets bedste inden for deres fag. Arrangementet samler samtidig tusindvis af besøgende og har et stærkt fokus på at vise de mange muligheder inden for faglært arbejde.
Udvalget har tidligere fået præsenteret muligheden for et værtskab, og administrationen er allerede i gang med at undersøge potentialet. Et muligt værtskab vurderes at passe godt til kommunen, hvor behovet for faglært arbejdskraft er stort, og hvor der er fokus på at få flere unge i uddannelse.
DM i Skills rummer også aktiviteter for folkeskoleelever, blandt andet den såkaldte Skills Stafet for 8. klasser. Her får eleverne mulighed for selv at prøve kræfter med forskellige fag og møde unge fra erhvervsuddannelserne. Derudover kan besøgende opleve en række “prøv, mærk og føl”-stande, hvor de kan teste deres evner og blive inspireret til uddannelsesvalg.
Som led i processen deltager borgmester, viceborgmester, medlemmer af Beskæftigelsesudvalget samt ledende embedsmænd i et møde med sekretariatet bag DM i Skills den 24. april i Hjørring, hvor mesterskabet i 2026 afvikles. Erfaringerne herfra skal bruges som grundlag for en eventuel ansøgning.
Økonomien for et værtskab i 2029 er endnu ikke fastlagt, men udvalget vil løbende blive orienteret om både muligheder og udgifter i processen.
På mødet den 14. april skal politikerne beslutte, om arbejdet med en ansøgning skal fortsætte.





