ForsideHimmerlandRekordår på bilmarkedet: Totalomkostningerne ved at eje en elbil faldt med 13...

Rekordår på bilmarkedet: Totalomkostningerne ved at eje en elbil faldt med 13 procent i 2024

Rekordår på bilmarkedet: Totalomkostningerne ved at eje en elbil faldt med 13 procent i 2024

Lavere priser på elbiler og billigere drift har gjort 2024 til et rekordår for bilmarkedet. Ifølge en ny analyse fra Spar Nord og Bilbasen er totalomkostningerne ved at købe og eje en ny bil faldet med 10 procent sammenlignet med 2023, mens det for nye elbiler specifikt er blevet 13 procent billigere i totalomkostninger.

2024 har markeret sig som et rekordår for bilmarkedet. Ifølge en ny analyse fra Bilbasen og Spar Nord udgjorde elbilerne for første gang nogensinde flertallet af de nyregistrerede biler med cirka 60 procent. Samtidig udgjorde elbilerne hele 100.000 af de i alt 475.000 brugtbilshandler i 2024, hvilket ligeledes er en milepæl.

Rekorderne stopper dog ikke her. Elbilerne har nemlig aldrig været billigere i køb og drift, og det har presset omkostningerne ved at eje en bil generelt set ned i Danmark. 

– Udviklingen på bilmarkedet i 2024 skyldes en kombination af flere faktorer. Lavere priser fra bilproducenterne og billigere strøm har gjort elbiler mere attraktive og økonomiske i drift. Samtidig har lavere renteomkostninger og særlige finansieringstilbud til elbiler fra både banker og bilproducenter yderligere gjort det billigere at finansiere bilkøb, fortæller cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm og tilføjer:

– Det har gjort elbilen til en mere fordelagtig og realistisk mulighed for flere. Dertil kommer, at beskæftigelsen er rekordhøj, mens både opsparing og realløn er genetableret ovenpå nogle vanskelige år med Corona og efterfølgende inflationskrise.

Ifølge analysen er totalomkostningerne (TCO) ved at købe og eje en ny bil faldet med 10 procent fra 3,01 kroner per kilometer i 2023 til 2,70 kroner i 2024. For elbilerne er faldet endnu mere markant, og totalomkostningerne ligger nu på 2,44 kroner per kilometer mod 2,81 kroner året før, svarende til et fald på 13 procent. 

Brugtbilsmarkedet følger samme tendens. TCO for elbiler er her reduceret til blot 1,85 kroner per kilometer sidste år, mens totalomkostningerne et år forinden var 2,23 kroner per kilometer.

– Den stigende interesse for elbiler på brugtbilsmarkedet hænger tæt sammen med det større udbud, der følger af den høje import af nyere elbiler fra Europa. Samtidig ser vi markante prisfald på brugte elbiler, som gør dem mere tilgængelige for en bredere del af befolkningen. Dertil har forbedringer i ladeinfrastruktur og lavere vedligeholdelsesomkostninger styrket efterspørgsel for både de nye og brugte elbiler, forklarer markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang.

2024 har været et skelsættende år for elbilmarkedet, og udviklingen forventes ifølge Jan Lang at fortsætte og accelerere i de kommende år: 

– Prognoser viser, at op mod 80 procent af nye biler på vejene i 2025 bliver elbiler. Den stigende tilgængelighed og de økonomiske fordele ved elbiler vil sandsynligvis føre til, at endnu flere husholdninger vælger elbil som en del af deres transportløsning. Vi ser også, at elbiler passer godt til ændrede kørselsmønstre, hvor mange familier kører færre kilometer end tidligere, men stadig har behov for fleksibiliteten ved en ekstra bil, hvilket flere familier vælger at have, lyder det fra ham.

Totalomkostningerne (TCO) for biler:


20232024
Nye biler3,01 kr./km2,70 kr./km
Nye elbiler2,81 kr./km2,44 kr./km 
Brugte biler2,66 kr./km2,35 kr./km
Brugte elbiler2,23 kr./km1,85 kr./km

Om undersøgelsen:

Der er i beregningerne af TCO (Total Cost of Ownership) taget udgangspunkt i de 10 mest solgte

nye biler og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark fra januar til og med december 2024.

Benzinprisen er sat til 13,20 kr/l. Brændstofforbruget er sat til et gennemsnit for benzinbiler på 14,1 km/l – 15 pct. under fabriksangivelserne. Benzinprisen er beregnet som et gennemsnit af priserne i år til og med december. 

Elprisen er sat til et gennemsnit for elbiler på 1,20 kr. pr. kWh, og der er beregnet med en

gennemsnitlig elmotoreffektivitet på 20 kWh/100 kilometer.

Der indgår ingen dieselbiler blandt de 10 mest solgte nye biler og de 10 mest solgte brugte biler, og derfor indgår dieselbiler ikke i analysen. 

Bilkøberen er bosat i Odense C, er 43 år gammel, og elitebilist. Bilen er sat til at køre 20.000 km årligt, og ÅOP er sat til 3,5%. Der er tale om et syvårigt billån.  Bilen købes i ren handel og sælges i ren handel til forhandler efter fire års ejerskab.

Kilde: Spar Nord og Bilbasen

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler