ForsideRebildRebild Ældreråd: Hjemmeplejemodtagere placerer Rebild kommune på en plads som nr. 78

Rebild Ældreråd: Hjemmeplejemodtagere placerer Rebild kommune på en plads som nr. 78

Af Thorkild Bækkelund – Rebild Ældreråd

Hjemmeplejemodtagere placerer Rebild kommune på en plads som nr. 78

I en netop offentliggjort rapport, som Danmarks statistik har udarbejdet, er modtagere af hjemmepleje i hele Danmark blevet spurgt om deres tilfredshed med den hjemmepleje som de modtager. Besvarelserne placerer Rebild kommune dårligst af alle jyske kommuner.

Ældre-, pleje- og omsorgsudvalget blev på dets møde den 23. september, under dagsordenens orienteringspunkt punkt 80, præsenteret for resultatet af en tilfredshedsundersøgelse som Danmarks statistik har foretaget for alle landets kommuner.

Resultatet kan ikke være tilfredsstillende læsning for udvalgets medlemmer.
Først de positive elementer i besvarelser, nemlig at borgerne er trygge ved det personale som kommer i borgernes hjem og at den ydelse som de modtager er af god kvalitet.

Nogle af de områder hvor utilfredsheden er størst er at 13 % ikke mener at tidspunkterne overholdes, 30 % efterlyser at det er samme person som leverer hjælpen. 48 % mener ikke at de mange forskellige personer enten slet ikke eller kun i nogen grad kender borgernes vaner og behov. 20 % mener ikke de får den samme hjælp med de mange forskellige hjælpere.

Svarerne placerer altså Rebild kommune på en plads som nr. 78 i undersøgelsen hvor besvarelserne er over landsgennemsnittet. Forventningerne til en sådan placering er at udvalget og forvaltningen vil igangsætte en handlingsplan til at forbedre utilfredshedspunkterne – men nej rapporten er taget til efterretning, dermed slut.

Havde det være erhvervsvenligheden som havde placeret kommunen den dårlige ende, var der sikkert overarbejde på rådhuset samme dag som resultatet var modtaget.

En af forklaringerne på utilfredsheden skal måske findes i beslutningen om at kun 80% af hjemmehjælperbehovet er fastansatte, det resterende behov dækkes ind med vikarer/ afløsere, enten fra eget vikarkorps eller eksternt bureau. De tilgængelige statistikker viser at
denne personalepolitik ikke er nødvendig, da et 12 måneders gennemsnit viser at antallet af borgere som modtager hjemmehjælp, ligger konstant og de gennemsnitlige leverede timer ligeledes er konstant eller let stigende.

Opfordringerne til beslutningstageren skal være:
– at etablere selvstyrende teams med helhedspleje over hele kommunen så hurtigt som
muligt.

– at øge antallet af fast ansatte sosu hjælpere og – assistenter med en øget effektivitet som resultat. Et bedre arbejdsmiljøe må forventes, da der ikke er nye kolleger hver morgen som hverken kender borgerne, kommunens geografi eller journalsystemet.

Håber at dette læserbrev hurtigt vil forbedre hjemmehjælpen for borgerne i Rebild kommune, dermed også tilfredsheden og øget livskvalitets.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler