Ranum Borgerforening satser på at få byen gjort til en Sundhedslandsby
Ranum Borgerforening er i fuld fart fremad. Der er mange mål, man gerne vil nå og det tager tid, siger formand Steen Junge Mortensen. Udfordringerne er som at køre Tour de France. Man når ikke ruten igennem på en dag. Jeg føler imidlertid, at vi er godt i gang og at mange ting er ved at falde på plads, oplyser han.
Men det er en udfordring, da det skal passes ind i bestyrelsens arbejdsliv, men der sker meget. Vi har som mål at holde gang i de ting, der var opbakning om tidligere. Samtidig er vi i fuld gang med at skabe opmærksomhed omkring nye projekter.
Landdistrikternes Fællesråd arbejder for at få nye landsbyer ind i deres forsøgsordning. Det går ud på at skabe aktiviteter i landsbyer, støtte fællesskaber, aktiviteter, faciliteter, materialer med mere. Fælles for tiltagene skal være at skabe relationer, der er sundhedsfremmende for det forsøgsområde, der udvælges.
-Vi arbejder med mange ideer til projektet, men vil gerne have flere. Går man med en ide, der vil kunne medvirke til at fremme den psykiske og fysiske sundhed i Ranum og omegn, så lad os endelig høre fra jer, men da vi skal aflevere vores forslag d. 17. maj 2026, haster det lidt, siger formand Steen Junge Mortensen, Ranum Borgerforening.
-Vi har ikke glemt indvielsen af legepladsen, byfesten og andre kendte tiltag. Det har vi fundet ansvarlige, som tager sig af og som står for udformningen heraf. Bestyrelsen/styregruppen arbejder med opretning af nye tiltag, udarbejdelse af ansøgninger til fonde, at få gode kontakter til Vesthimmerlands Kommune, samarbejde med byens virksomheder, Ranum Efterskole og andre instanser. Målet er at nå resultater, som kommer Ranum og oplands beboere til gavn, tilføjer Steen Junge Mortensen. Ranum Borgerforening.
Han understreger bestyrelsens glædelige oplevelse med, at opbakningen og støtten til at få sat gang i byen, er stor. Mange har meldt sig til at gøre en indsats.








