ForsideRebildMorten Kamstrup og Sidsel Brøndberg Simonsen: Giver Mini-SFO børnene en tryg skolestart?

Morten Kamstrup og Sidsel Brøndberg Simonsen: Giver Mini-SFO børnene en tryg skolestart?

Af spidskandidat for SF Morten Kamstrup og byrådsmedlem for SF Sidsel Brøndberg Simonsen

Giver Mini-SFO børnene en tryg skolestart?

”Børns deltagelse i førskole har en negativ betydning for deres trivsel i 0. klasse. Det kommer til udtryk ved, at børn, der har gået i førskole, har højere mistrivsel i 0. klasse, end børn, som ikke har gået i førskoletilbud”, fortæller de to forskere bag undersøgelsen fra VIVE ”Førskole, børns trivsel, fravær og sproglige færdigheder” af ph.d. cand.scient.soc. Vibeke Myrup Jensen og cand. polit Anne Toft Hansen

Første skoledag. En helt særlig begivenhed i livet – både for barnet og for familien. Sommerfuglene i maven basker, der er forventninger og spænding omkring alt det nye og ukendte. Som forældre ønsker vi, at vores børn får en tryg og god skolestart. Det ønsker vi også i SF. Netop derfor mener vi, at tiden er kommet til at afskaffe Mini-SFO´en i Rebild Kommune. 

I dag starter mange børn i Mini-SFO 1. april. Det betyder, at de skal vænne sig til nye voksne, nye rutiner og nye omgivelser – kun for at skulle starte forfra igen, når skolen for alvor begynder efter sommerferien. For nogle børn går det fint, men for mange børn skabes der uro og usikkerhed. Bestyrelsesformanden på en af byens skoler udtrykker særlig bekymring for en gruppe på 20% af børnene, som er i risiko for mistrivsel hvis ikke der tages hånd om overgangene omkring skolestart. Børns vigtigste måde at lære på er igennem leg, derfor mener vi, at de sidste måneder i børnehaverne er dyrebar tid, hvor der er tid til at lege frit, styrke de sociale færdigheder, lære at navigere i konflikter og tid til at blive helt klar til skolestart. 

At ønske Mini-SFO´en afskaffet er ikke for at gå ”tilbage til gamle dage”. Derimod handler det om at skabe en mere nutidig og pædagogisk mere bæredygtig overgang til skolelivet. Det betyder ikke, at vi ikke fortsat kan arbejde systematisk med brobygning imellem børnehaver og skoler – men blot på en måde, hvorpå børnene bliver trygge i deres miljø frem til skolestart 1. august. Brobygningen kan ske via besøg på skolen, mødet med kommende lærere og pædagoger, små fælles aktiviteter og besøg på skoles legeplads, alt sammen aktiviteter som defineres i den lokale kontekst. Der er flere eksempler på vellykkede initiativer og dem skal vi bevare og lære af. På denne måde lærer børnene skolens rammer og voksne at kende, samtidig med at de bevarer den tryghed og legebaserede hverdag, de trives i. 

Rebild Kommunes Vision 2030 handler om at skabe en kommune med fokus på trivsel, livskvalitet og bæredygtige løsninger, også for børnene. Afskaffelsen af Mini-SFO kan være et konkret greb i den retning – og en beslutning der tager udgangspunkt i børnenes reelle behov og i pædagogisk kvalitet.

I SF Rebild ønsker vi en barndom, hvor børn får lov til at vokse i deres eget tempo.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler