Ser du dette symbol? Så kan du gøre en stor forskel i Rebild
I den kommende uge sætter Rebild Kommune fokus på, hvordan helt almindelige borgere
kan gøre en stor forskel for mennesker med demens – blandt andet ved at kende det lille
symbol “Håndsrækningen”.
Demens er ofte usynlig, og det kan gøre dagligdags situationer i fx supermarkedet, bussen eller på gaden svære at navigere i. Derfor sætter kommunen under Demensugen 2026 fokus på at udbrede kendskabet til demenssymbolet, som signalerer, at en person kan have brug for lidt ekstra tid, ro eller forståelse.
– Når flere ved, hvad symbolet betyder, bliver det nemmere at møde hinanden med tålmodighed og hjælpe i situationer, der ellers kan være svære, siger demenskoordinator i Rebild Kommune, Marianne Finderup.
En lille indsats med stor betydning
Demensugen er en landsdækkende indsats, men i Rebild er fokus også helt lokalt: at gøre hverdagen tryggere i bylivet, i butikkerne og i mødet mellem mennesker.
– Det kræver ikke meget at hjælpe, men det kræver, at man ved hvordan. Derfor håber vi, at mange borgere lægger mærke til symbolet og tager godt imod det, siger Marianne Finderup.
Erindringsbio åbner ugen i Skørping
Demensugen skydes i gang mandag den 4. maj kl. 10.00 i Kinorevuen i Skørping med Erindringsbio.
Her vises film om konfirmation for borgere med demens og deres pårørende – med fokus på genkendelse, minder og fællesskab.
Mød ”håndsrækningen” i bybilledet
I løbet af ugen kan borgere møde demenskoordinatorer, frivillige og ældre-/demenspræst flere steder i kommunen. Her bliver der også mulighed for at blive præsenteret for demenssymbolet ”Håndsrækningen:”
Mandag den 4. maj
• Kl. 13.30–14.00: Skørping Torv
• Kl. 14.30–15.00: Terndrup Torv
Tirsdag den 5. maj
• Kl. 13.30–14.00: Støvring (ved butikker og station)
• Kl. 14.30–15.00: Nørager (ved SPAR)
Her kan man få en snak om demens og få tre enkle råd med på vejen:
Tag kontakt – tal tydeligt – vær tålmodig.





