ForsideRebildEn kilometer fortov på Bredgade i Nørager i Rebild kommune skal udskiftes...

En kilometer fortov på Bredgade i Nørager i Rebild kommune skal udskiftes ved hjælp af 100 procent el-drevne arbejdsmaskiner

En kilometer fortov på Bredgade i Nørager i Rebild kommune skal udskiftes ved hjælp af 100 procent el-drevne arbejdsmaskiner

Vejdirektoratet vil have el-gravemaskiner

En kilometer fortov på Bredgade i Nørager i Rebild kommune skal udskiftes ved hjælp af 100 procent el-drevne arbejdsmaskiner. Vejdirektoratet ønsker at bidrage til omstillingen til emissionsfrie arbejdsmaskiner, der både kan reducere luftforurening, støj og CO2 til glæde for både mandskab og omgivelserne.

Første pilotprojekt med el-drevne arbejdsmaskiner gik ud på at udvide en samkørselsplads ved Aalborg. Det gik dog knapt så godt, da der var langt mellem de eldrevne maskiner i tilbuddene. Danmark har endnu ikke tilgængeligt el-materiel i den tunge klasse, men det tegner lyst for Vejdirektoratets andet pilotprojekt, der skal gennemføres med mindre emissionsfrie arbejdsmaskiner.

I januar går entreprenøren Forstas, som har vundet udbuddet, i gang med at udskifte en kilometer fortov på Bredgade i Nørager. 500 meter på hver sin side af vejen skal have ny belægning. Forstas påtænker kun at anvende el-drevne arbejdsmaskiner i den mindre vægtklasse.

– Vi ønsker at blive klogere på, hvordan udbud med emissionsfrie arbejdsmaskiner kan og skal skrues sammen for at bidrage til den grønne omstilling. Det er naturligt, at vi som en stor statslig bygherre er med til at skubbe på markedet. Vi forventer, at udviklingen i el-materiale vil være stærkt stigende i de kommende år og det er kun et spørgsmål om tid, før vi også kommer til at se større emissionsfrie arbejdsmaskiner i sving i Danmark, siger indkøbschef Helle Lange, Vejdirektoratet.

Flere projekter på vej
Emissionsfrie maskiner drives typisk af el eller brint i stedet for diesel og kan være op til 100 procent CO2-neutrale. I de kommende år forventer Vejdirektoratet at udbyde flere pilotprojekter, hvor emissionsfrie arbejdsmaskiner indgår, og der arbejdes for at finde den rette tilgang til indfasningen af de emissionsfrie maskiner på Vejdirektoratets projekter.

– Vi vil kunne slå mange fluer med et smæk, når der kommer flere emissionsfrie arbejdsmaskiner på markedet. De reducerer ikke kun CO2, men bidrager også til mindre luftforurening af for eksempel kvælstofoxider og partikler. Derfor er det en udvikling, som vi meget gerne vil bidrage til. Maskinerne er på vej, siger branchen. Nu skal vi bare have dem ud af udstillingslokalerne og ud på vejen og marken at gøre nytte, siger Helle Lange.

Forstas ser frem til at kunne aflevere et projekt ved hjælp af 100 procent el-drevne arbejdsmaskiner.

– Vi ser frem til, i samarbejde med Vejdirektoratet, at skulle udføre et projekt, som skal være med til at danne grundlag for indfasning af emissionsfrie arbejdsmaskiner i fremtidige udbud. Vi har ikke på nuværende tidspunkt den store erfaring med brugen af el-maskiner i forbindelse med anlægsprojekter, så for os bliver det også et pilotprojekt, hvor vi ser frem til at blive klogere på maskinernes kapacitet og driftsomkostninger, siger afdelingsleder Morten Bach Madsen, Forstas.

Fakta om emissionsfrie arbejdsmaskiner:

 Center for Offentligt-Privat Innovation har beregnet, hvad samfundsgevinsten ved en 10-årig omstilling til emissionsfrie arbejdsmaskiner fra 2028-2037 vil være:

  • Mindre luftforurening: 1,9 mia. kroner. Færre hjerte-, kar- og luftvejslidelser. Færre kræfttilfælde.15 færre vil dø for tidligt.
  • Færre støjgener: 2,3 mia. kroner. Færre sygedage, længere levetid og bedre helbred.
  • Reduktion af CO2-udledningen med 3,4 mio. tons. Værdien af den reducerede CO2 er 2,8-5,6 mia. kroner.
  • Anskaffelser og vedligehold vil samtidigt beløbe sig til en udgift på 3,8 mia. kroner.

Kilde: Center for Offentlig-Privat Innovation

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler