Venstres byrådsgruppe i Rebild afslutter samarbejdet med Bjarne Brath
Bjarne Brath er ikke længere en del af Venstres byrådsgruppe i Rebild Kommune. Det fortæller borgmester Jesper Greth til Himmerlandsposten.dk efter, at byrådsgruppen har besluttet at afslutte samarbejdet.
Beslutningen er truffet efter længere tids interne drøftelser og flere forsøg på at skabe dialog om samarbejdet i gruppen.
– Vi har gennem en periode haft en række drøftelser internt i gruppen, hvor vi har forsøgt at finde en vej frem. Men vi må desværre konstatere, at samarbejdet ikke længere fungerer på en måde, som er forenelig med de værdier og den samarbejdskultur, vi ønsker i Venstre, fortæller Jesper Greth til Himmerlandsposten.dk.
Ifølge Venstres byrådsgruppe handler beslutningen ikke om konkrete politiske sager eller uenighed om den politiske retning, men derimod om samarbejdsformen i gruppen.
I et opslag på sociale medier skriver Venstres byrådsgruppe blandt andet, at man oplever, at “adfærd, retorik og en manglende vilje til et konstruktivt samarbejde ikke er forenelige med de værdier om ordentlighed, gensidig respekt og samarbejde, der kendetegner Venstre.”
Jesper Greth understreger samtidig, at beslutningen ikke er truffet uden grundige overvejelser.
– Det er aldrig en nem beslutning at afslutte et samarbejde med et medlem af byrådsgruppen. Vi har forsøgt at finde løsninger undervejs, men er nået frem til, at det ikke længere er muligt at fortsætte samarbejdet, siger borgmesteren.
Venstres byrådsgruppe oplyser, at man fortsat vil arbejde videre med fokus på Venstres politiske værdier og med ønsket om et konstruktivt samarbejde i Rebild Byråd.
Det er endnu uvist, hvilken betydning beslutningen får for Bjarne Braths fremtidige politiske arbejde i byrådet.





