Bioparker spirer frem i Rebild
Lokale kræfter vil skabe mere natur for både mennesker og dyr.
Med 5,6 millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden tager foreningen Vild med Rebild nu hul på et
ambitiøst projekt, der skal bringe biodiversiteten tættere på borgerne i Rebild Kommune. Over de næste
tre et halvt år vil 10 bioparker blive etableret i samarbejde med lokale kræfter, og målet er klart: mere
borgernær natur, flere levesteder for det lokale dyreliv og stærkere fællesskaber.
Foreningen har i flere pilotprojekter allerede vist, at lokal forankring virker. Gennem inddragelse af
private borgere, institutioner, foreninger og erhvervsliv har Vild med Rebild skabt en model, hvor
naturen udvikles i fællesskab og med respekt for lokale forhold. Vi vil med bioparkerne skabe rum, hvor
børn og voksnes sanser vil møde noget af det bedste, som naturen kan byde os. Her vil vi kunne se,
dufte, høre og mærke livet, der omgiver os – og her skal der selvfølgelig også være plads til at mærke
og udfordre sin egen krop. Ved at lade naturen indbyde til leg og fysisk udfoldelse – f.eks. ved strategisk
at placere bl.a. store sten og stammer, som vil få dobbelt funktion ved at være fantastiske habitater og
hvilesteder for en lang række dyr og svampe, og samtidigt byde op til leg som kun fantasien sætter
grænser for. Formand for Vild med Rebild, Kersten Bonnén, siger:
“Det særlige ved projektet er, at det bygger på lokal drivkraft. Når borgere, foreninger og
institutioner går sammen om at skabe nye levesteder, får vi ikke bare mere natur – vi får også
stærkere fællesskaber. ”
De 10 bioparker fordeles over hele kommunen og tilpasses de lokale naturværdier. I Fræer handler det
om kirkeuglen, mens Haverslev sætter fokus på bæveren. Kgs. Tisted huser mindst ét ynglende
hornuglepar, og i Nørager og Ravnkilde skal pindsvin, flagermus og smådyr have bedre vilkår i et
område præget af intensivt landbrug. Skørping drømmer om flere sommerfugle, især kejserkåben, og i
Suldrup er ønsket at skabe blivende levesteder for ørne. Aarestrup håber på storkens tilbagevenden,
mens Terndrup stadig har isfuglen, som dog har brug for bedre levebetingelser. I Støvring er det
nyrestaurerede Mastrup-område i fokus, med ambitionen om at genskabe den oprindelige
planterigdom i de særlige våde og tørre zoner.
De udvalgte arealer, som tilsammen udgør cirka 235.000 kvadratmeter, ejes af landsbylaug,
grundejerforeninger, menighedsråd og kommunen. Projektet bygger på frivillighed og lokal drivkraft og
skal styrke både natur og fællesskab.
Foreningen Vild med Rebild håber, at bioparkerne vil inspirere til mere naturglæde og engagement i
lokalsamfundet. Biodiversitet skal ikke være noget fjernt, den skal være noget, vi skaber og oplever
sammen. Formanden uddyber:
”Bioparkerne skal være steder, hvor man kan få øje på naturens mangfoldighed i hverdagen. Når vi
skaber levesteder for alt fra sommerfugle til pindsvin, giver vi både naturen bedre vilkår og
borgerne flere oplevelser tæt på hjemmet.”
Med Biopark-projektet ønsker Vild med Rebild at sætte fokus på borgernær biodiversitet, og skabe
lokale levesteder, som skabes og drives af lokale kræfter.





