ForsideVesthimmerlandVesthimmerland: Ny lov forenkler og målretter sygedagpengesystemet

Vesthimmerland: Ny lov forenkler og målretter sygedagpengesystemet

Vesthimmerland: Ny lov forenkler og målretter sygedagpengesystemet

Orientering om forenkling og målretning i sygedagpengesystemet er på dagsordenen når Beskæftigelsesudvalget i Vesthimmerlands Kommune holder møde den 28. januar 2025.

Folketinget har den 19. december 2024 vedtaget lovforslag L 74, 2024-25 om forenkling og målretning i dagpengesystemet.
Lovforslaget udmønter de dele af “Aftale om forenkling og målretning i sygedagpengesystemet” fra marts 2024, som kræver lovændringer.

Punktet fremsendes til orientering. 

Baggrund
Regeringen og Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Liberal Alliance, Det konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti indgik den 14. marts 2024 “Aftale om forenkling og målretning i sygedagpengesystemet”. Lovforslag 74, der udmønter aftalen, er vedtaget af folketinget den 19. december 2024, og trådte i kraft den 1. januar 2025.

Med lovforslaget udmøntes følgende dele af aftalen:

  • Fleksibel brug af rehabiliteringsteamet for personer i jobafklaringsforløb:
    • Lovændringen betyder, at det ikke længere er et krav, at alle sager om det første jobafklaringsforløb skal behandles i rehabiliteringsteamet.
  • Fleksibel sammensætning af rehabiliteringsteamet:
    • Reglerne om rehabiliteringsteamets sammensætning er gjort mere fleksible, således at kommunen ud fra en konkret vurdering kan beslutte, hvilke repræsentanter, der skal deltage i sagens behandling i rehabiliteringsteamet.
    • Der skal altid deltage en repræsentant fra kommunens beskæftigelsesområde og en repræsentant fra regionen ved en sundhedskoordinator. Herudover skal der være repræsentanter fra andre relevante forvaltningsområder, herunder fra sundheds-, social-, eller undervisningsområdet, når det er relevant for sagen.
  • Afskaffelse af den generelle ret til mestringsforløb:
    • Den generelle ret til mestringsforløb for sygedagpengemodtagere, som er visiteret til kategori 2 afskaffes. Mestringsforløb kan fortsat gives som tilbud om vejledning og opkvalificering efter kapitel 14 i LAB, hvis kommunen vurderer, at den sygemeldte har behov for det.
  • Forenkling af visitationskategorier:
    • Visitationskategorierne er forenklet og visitationskategori 3, herunder reglerne om indsatsen for denne målgruppe, er ophævet. Det betyder, at kommunerne skal visitere alle sygedagpengemodtagere, hvor fuld raskmelding forventes senere end 8 uger regnet fra første fraværsdag, til visitationskategori 2.
  • Færre krav til sygemeldte fra beskæftigelse
    • Tidlig opfølgning, denne justering af praksis er implementeret.
      • En sygemeldt skal ikke længere bestille tid hos egen læge til en konsultation i tilfælde af, at sygemeldtes arbejdsgiver anmoder om tidlig opfølgning hos jobcenteret via Nemrefusion.
      •  Efter kommunen har modtaget udfyldte skema fra den sygemeldte, kan kommunen vælge at anmode den praktiserende læge en attest, hvis det vurderes nødvendigt. Dette gælder ligeledes når en sygemeldt selv anmoder kommunen om tidlig opfølgning. 
      • Modtager den sygemeldte en anmodning fra kommunen om at bestille tid til konsultation hos sin praktiserende læge, for at få lægeattesten til brug for den første opfølgningssamtale, bestiller den sygemeldte en tid til konsultation, som skal finde sted senest 8 dage efter, at den sygemeldte har returneret skemaet. 
  • Samtaler:
    • For sygemeldte i et ansættelsesforhold med et forudsigeligt sygeforløb og forventet raskmelding inden udgangen af 13. uge, regnet fra første opfølgningssamtale, skal kommunen alene følge op på, at den sygemeldte bliver raskmeldt. Efter første opfølgningssamtale kan kommunen undlade yderligere opfølgning efter reglerne i § 13 b i lov om sygedagpenge.
  • Jobmål og »Min Plan«:
    • For sygemeldte fra beskæftigelse er det ikke længere et krav, at de skal have job-mål og »Min Plan«. Kommunen skal som hidtil indgå en aftale med disse sygemeldte om beskæftigelsesindsatsen ved den første opfølgningssamtale, og der er ikke fastsat nærmere krav til den aftale. Kommunen kan fortsat udarbejde »Min Plan« for en sygemeldt fra beskæftigelse i det omfang, det giver mening i den konkrete sag, eksempelvis hvis den sygemeldte skal have et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, men der er ikke krav til indholdet af »Min Plan«.
  • Kontakt til arbejdsgiver:
    • Kommunen kan undlade at tage kontakt til arbejdsgiver som led i opfølgningen, hvis kommunen og den sygemeldte aftaler, at den sygemeldte selv varetager kontakten til arbejdsgiveren. Det vil være op til kommunen og den sygemeldte at vurdere, hvornår det er hensigtsmæssigt, at den sygemeldte selv varetager kontakten til arbejdspladsen. Vurderingen skal ske i dialog mellem kommunen og den sygemeldte, og den sygemeldte har fortsat mulighed for at anmode kommunen om at tage kontakt til arbejdspladsen.
  • Afskaffelse af trappemodellen:
    • Kommunerne skal ikke længere tilrettelægge indsatsen for den sygemeldte ud fra en model, der angiver hvilke indsatser og tilbud, der skal prioriteres højest for, at den sygemeldte kan genoptage arbejdet (trappemodellen).
  • Afskaffelse af krav om lægeattester i alle sager:
    • Det er ikke længere et krav, at kommunen skal indhente lægeattesten (LÆ 265) som en del af rehabiliteringsplanens forberedende del i alle sager, der forelægges rehabiliteringsteamet med henblik på, at personen skal have fleksjob, ressourceforløb eller førtidspension.

I 2024 har der forsøgsvis været afprøvet en arbejdsgang, som indebar at ydelseskontoret har varetaget den første telefoniske kontakt med sygemeldte, med en forventet raskmelding senest ved 8 ugers sygemelding, dette er gældende for alle sygemeldte. Med baggrund i de gode erfaringer sammenholdt med lovændringen, vil det i 2025 fortsat være ydelsesafdelingen, der har den første telefoniske kontakt til borgere med en forventet raskmelding. Hvis den forventede raskmelding ligger op til 13 uger efter første kontakt, vil ydelsesafdelingen registrer en fritagelse for samtaler på borger.

Dette kan betyde, at borgere i beskæftigelse, som har første samtale i fraværsuge 7, og som har et forudsigelig sygeforløb og en forventet raskmelding senest 13 uger fra datoen for afholdelsen af samtalen, kan fritages for samtaler frem til 20. fraværsuge. Sagen skal fortsat oplyses, og denne opgave varetages af en beskæftigelsesmedarbejder. 

Størstedelen af vores sygemeldte kommer fra beskæftigelse. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at foretage en vurdering af, hvor stor en andel der er omfattet af den lempeligere opfølgning i starten af forløbet.

Der arbejdes endvidere på en justering af arbejdsgangen ved overgangen til jobafklaringsforløb, justeringen vil blive implementeret i 1. halvår 2025. I praksis betyder det, at det forventes at der i løbet af 2025 kan undgås, at der sker sagsbehandlerskifte ved overgangen fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb.

Foruden de to ovennævnte justeringer, fortsættes arbejdet som hidtil, da det giver mening og resultater. Endvidere skal det oplyses, at Vesthimmerlands Kommune i forvejen har været undtaget for den obligatoriske brug af LÆ265, i forbindelse med frikommuneforsøget.

Forventet konsekvens Ingen bemærkninger. 

Organisering og kommunikation Ingen bemærkninger.

Lovgrundlag
Lov nr. 1657 af 30/12/2024.
Lov om sygedagpenge.
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. 

Økonomi
Der forventes en besparelse i forbindelse med aftalen, som vil indgå i besparelsen på de 3 mia. kr. i beskæftigelsessystemet frem mod 2030, men det skal bemærkes, at de økonomiske konsekvenser endnu ikke er forhandlet med KL. 

Procesplan Ingen bemærkninger.

Sagen afgøres i Beskæftigelsesudvalget.

Indstilling at orienteringen tages til efterretning.

Bilag
Orienteringsbrev L 74 til jobcentre og kommuner.pdf
Aftale om forenkling og målretning i sygedagpengesystemet

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler