Tvangsflytning af familie fra by ved Thulebasen illustreres på Gasværket
Kulturhuset Gasværket på Hjørnet af Havnegade og Limfjordsvej, Løgstør, er fyldt med kunst af forskellig art, hvoraf malerier udgør størstedelen. Variationen af kunsten er stor, så der er noget for alle. Motiverne i udstillingen har hver sin historie, hvilket grønlandske Evnike Kavigak kan bekræfte.
Et af hendes malerier illustrerer oplevelsen af, hvordan der var for grønlænderne i 1953 at blive tvangsflyttet fra byen Qaanaaq ved Thulebasen. Familierne fik tre dage til at pakke deres ejendele og rejse væk. De var lovet et hus at flytte til, men der var ikke noget hus. De fik et telt og boede i det i et år, hvilket må siges at være uanstændigt.
Men Evnike Kavigak har også lokale malerier med. Det fra hendes tid på Ranum Kunstskole, da den eksisterede. Her blev hun af underviseren bedt om et billede af en gris og en ko. Dyr som hun aldrig havde set, for i hendes by på Grønland og opland fandtes de ikke. Hun malede i stedet grønlandske unge og en sæl på vej mod åndehullet.
Der er også lokal kunst med, da Martin Gregersen udstiller flere af sine billeder. Fem gæsteudstillere og 10 medlemmer viser deres kunst på udstillingen.
Udstillingen er åben for alle interesserede torsdag til søndag i tidsrummet kl. 11.00 til kl. 16.00.


















