ForsideVesthimmerlandTrafiksikring af krydset Gl. Roldvej x Roldvej

Trafiksikring af krydset Gl. Roldvej x Roldvej

Trafiksikring af krydset Gl. Roldvej x Roldvej

Administrationen har set nærmere på de trafikale udfordringer, der opleves i krydset Roldvej/Gl. Roldvej og mulige løsninger. Trafiksikring af krydset Gl. Roldvej x Roldvej er på dagsordenen når Teknik og Miljøudvalget i Vesthimmerlands Kommune holder møde den 2. juni 2025.

I denne sag skal der træffes beslutning om det videre arbejde med forbedring af trafiksikkerheden i krydset Roldvej/Gl. Roldvej.

Baggrund
Administrationen har fået flere henvendelser vedrørende trafiksikkerheden i krydset Roldvej/Gl. Roldvej. 

Der er indenfor de seneste fem år (2020-2024) registreret seks uheld i det vigepligtsregulerede T-kryds, hvormed det kan betegnes som uheldsbelastet. Det bemærkes, at de registrerede uheld er sket i årene  2021, 2022 og 2023. Der er altså ikke registreret uheld i 2024. 

Det bemærkes, at den uheldsstatistik som trafiksikkerhedsarbejdet baseres på, er de politiregistrerede uheld. Der er derfor ikke kendskab til uheld i krydset, hvis ikke politiet har været indblandet. 

Der arbejdes med følgende tre uheldsarter: 

  1. Personskadeuheld: Uheld, hvor der er sket personskade (dræbte, alvorligt tilskadekomne eller let tilskadekomne)
  2. Materielskadeuheld + anden materielskadeuheld: Uheld udelukkende med materiel skade
  3. Ekstrauheld: Uheld med kun ubetydelig materiel skade, hvor politiet ikke optager rapport, men dog har registreret uheldet. 

De seks politiregistrerede uheld i perioden 2020-2024 er alle enten anden materielskadeuheld eller materielskadeuheld. Alle seks uheld er samme uheldssituation, hvor venstresvingende fra Roldvej svinger ud foran gennemkørende fra Roldvej i retning mod Aars. 

For at undersøge de oplevede udfordringer i krydset har administrationen, via Facebook, opfordret borgere til at skrive en mail med de trafikale udfordringer, som de oplever i krydset. Der er i alt  modtaget 33 henvendelser. De indkomne borgerhenvendelser med foreslåede løsninger er blevet kategoriseret og vurderet. Dette kan ses i bilag 1.  

Borgerne oplever primært, at bilister ikke overholder deres vigepligt ved Gl. Roldvej, og dermed kører ud foran bilister på Roldvej. Når bilister på Roldvej, med retning mod motorvej E45, oplever dette, beskrives det mest som en gene, hvor de er nødsaget til at bremse let op, indtil venstresvingende bilister fra Gl. Roldvej er accelereret op i fart på Roldvej. Når bilister på Roldvej, med retning mod Aars, oplever, at venstresvingende bilister på Gl. Roldvej ikke overholder deres vigepligt, så beskrives det som trafikfarligt, og der foretages hårde opbremsninger for at undgå uheld. 

Borgernes oplevelser er i tråd med de politiregistrerede uheld.  

Administration har foretaget besigtigelser i morgen- og eftermiddagssituationen samt udført droneoptagelser af krydset og ikke set øvrige udfordringer end dem, der er beskrevet i ovenstående.   

Med baggrund i ovenstående har administration foretaget en vurdering af, hvilke tiltag der kan gøres for at forbedre trafiksikkerheden i krydset. I den forbindelse er forudsætningerne for udformningen af krydset undersøgt. I VVM-redegørelsen for ringvejen er det beskrevet, at ringvejen udformes, så denne bliver den gennemgående vej, og den skal forventes at have en årsdøgntrafik på 9000 køretøjer efter åbning i 2016. Ud fra trafiktællinger, som er udført i foråret 2025, er det tydeligt, at ringvejen ikke benyttes som den gennemgående vej. På Gl. Roldvej er der en årsdøgntrafik på 5810 køretøjer og på Roldvej 3226 køretøjer, hvilket betyder, at Gl. Roldvej bruges som den primære vej. Dette understøttes af en analyse af trafikstrømmene i krydset, hvor det er den højresvingende trafikstrøm fra Roldvej til Gl. Roldvej, der er den største trafikstrøm i morgensituationen og eftermiddagssituationen. Dette indikerer, at de oprindelige forudsætninger for dimensionering af krydset, ikke stemmer overens med, hvordan krydset benyttes af trafikanterne. Hertil at Aars Ringvej ikke benyttes som den primærvej.

Det vurderes, at det som skaber de farlige situationer i krydset, er manglende oversigt fra Gl. Roldvej mod øst. Ved 80 km/t skal der fra Gl. Roldvej være en oversigt på 156 meter ud ad Roldvej, hvilket der også er. Udfordringen er dog, at gennemkørende bilister på Roldvej, med retning mod Aars, ofte bliver skjult bag den forankørende bil, som skal svinge til højre ad Gl. Roldvej. Det betyder, at den gennemkørende på Roldvej først bliver synlig for bilisten på Gl. Roldvej ca. 80 meter før krydset, hvilket giver en væsentlig reduktion af oversigten. se oversigtskort i bilag 2

For at øge trafiksikkerheden i krydset vurderes der at være 2 løsninger:

  1. Begrænse trafikken på Gl. Roldvej, således grundforudsætningen for dimensionering af krydset og Aars Ringvej er gældende
  2. Ombygge krydset Roldvej/Gl. Roldvej for at udvide/forlænge højresvingsbanen, så der bliver de nødvendige oversigtsforhold. 

Der er i valg af løsninger fokus på at sikre, at der fortsat vil være god fremkommelighed på Aars Ringvej, og at fremkommeligheden ikke forringes, som det f.eks. vil være tilfældet ved etablering af en rundkørsel. Hertil er der fokus på, at den største del af trafikken skal være på det overordnede vejnet, som i dette tilfælde vil være Aars Ringvej.  

Administrationen vurderer, at den bedste løsning til at begrænse trafikken på Gl. Roldvej er at opsætte skiltning, som forbyder gennemkørsel på strækningen mellem Roldvej og Aggersundvej. Denne løsning er valgt ud fra ønsket om, at den primære trafik benytter det overordnede vejnet – i dag Aars Ringvej – som blev etableret netop med dette formål.

Samtidig arbejdes der med trafiksanering i Aars midtby, hvilket vil blive understøttet af, at bilister benytter Aars Ringvej og ledes ind i byen, i stedet for at køre direkte igennem midtbyen og ud mod byens udkant.

Der skal endvidere ses nærmere på den generelle vejvisning ved Roldvej, Gl. Roldvej og Aggersundvej for at sikre, at trafikken ledes ud på Aars Ringvej. Tavlerne på Aggersundvej tilhører Vejdirektoratet, hvilket nødvendiggør en tæt dialog med dem for at sikre en optimal skiltning og vejvisning.

Det ønskes fortsat at bevare den nuværende udformning af krydset, da kommunens projekt vedrørende Gundestrupgård og den planlagte erhvervsudvikling på arealerne i området forventes at medføre øget trafik på Gl. Roldvej med reelle ærinder. Udbygningen af erhvervsområdet ved Gundestrupgård kan på sigt medføre behov for en ombygning af krydset Gl. Roldvej x Roldvej, som følge af den forventede stigning i trafikmængden til og fra området.

Forventet konsekvens
Ved en ændring af trafikmængden på Gl. Roldvej forventes det at reducere uheldene i krydset.

Organisering og kommunikation
Der er via Facebook opfordret til, at borgere kunne henvende sig til Trafik og Grønne Områder, med deres oplevelser i krydset Roldvej/Gl. Roldvej.

Der vil via Facebook blive orienteret omkring valg af løsning for krydset

Lovgrundlag: Ingen relevant lovgivning.

Økonomi

  • Opsætning af skilte for at begrænse trafikken på Gl. Roldvej forventes at koste ca. 20.000 kr. Beløbet finansieres via puljen til trafiksikkerhedstiltag.
  • Omkostningerne for den optimale vejvisning er desværre ikke kendt, da fordelingen af udgifterne mellem Vejdirektoratet og kommunen for nye skilte langs statsvejene endnu ikke er fastlagt .   

Procesplan: Ingen bemærkninger.

Sagen afgøres i: Teknik- og Miljøudvalget 

Indstilling: at Gl. Roldvej begrænses for trafik ved hjælp af skiltning og at Aars Ringvej benyttes som den primære vej.  

Bilag
Bilag 1 – Borgerforslag til forbedring af trafiksikkerheden i krydset Gl. Roldvej x Roldvej
Bilag 2 – Oversigt i krydset

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler