Tag og asbest skal fjernes: Udvendig vedligeholdelse på Suldrup Skole
Byrådet i Rebild Kommune skal på møde den 26. juni 2025 bl.a. behandle en beslutningssag: Tagudskiftning – Udvendig vedligeholdelse ejendomme
Sagen omhandler beslutning om ekstrabevilling til tagudskiftning på østfløjen af Suldrup Skole. Tagets tilstand er meget nedslidt, og ved regnvejr kommer der vand ind på loftet af den nyrenoverede fløj til V-klasser, samt klasserne i forlængelse af på den eksisterende skole. Arbejdet planlægges udført i sommerferien 2025, med forventet ibrugtagning af V-klasserne den 8. september. Budget for tagudskiftning 2,4 mio. kr., som foreslås finansieret ved ekstrabevilling til puljen ‘Udvendig vedligeholdelse ejendomme’
Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget overfor byrådet anbefaler at frigive en ekstrabevilling på 2,4 mio. kr. til puljen ‘Udvendig vedligeholdelse ejendomme’ omhandlende til tagudskiftning på Suldrup Skole.
Beslutning fra Økonomiudvalget, den 18. juni 2025, punkt 124:
Indstilles til byrådets godkendelse.
Lars Hørsman (L) deltog ikke i behandlingen af sagen.
Sagsfremstilling
Ved etablering af V-klasserne på Suldrup Skole har forvaltningen konstateret to udfordringer:
- Tagfladen på den østlige fløj er stærkt nedslidt, og der trænger vand ind ved regnvejr, hvilket påvirker loftet over det nyrenoverede område til V-klasserne samt de tilstødende klasseværelser.
- De nedslidte eternitbølgeplader indeholder asbest, hvilket har resulteret i spredning af asbestholdigt støv til hele loftrummet. Dette er dokumenteret gennem uvildige miljøprøver.
Tagfladen på den østlige fløj er opdelt i to områder med forskellig restlevetid:
- Område 1 (mod nordøst): ca. 1.900 m². Taget er i meget ringe stand og vurderes til tilstandsgrad 1 (på en skala fra 1–5). Der konstateres jævnligt nye gennembrud i tagfladen.
- Område 2 (mod sydøst): ca. 2.000 m². Taget er i lidt bedre stand og vurderes til tilstandsgrad 2. Det kan potentielt levetidsforlænges i en begrænset periode.
Etableringen af V-klasserne på Suldrup Skole blev midlertidigt sat i bero som følge af fundet af asbeststøv. Det planlagte arbejde, som omfatter blandt andet ombygning af ventilationsanlægget, er fortsat sat fuldstændig i bero, da dette arbejde indebærer omfattende håndtering af isolering – og dermed eksponering for asbeststøv.
Med den nye asbestlovgivning, der trådte i kraft pr. 1. januar 2025, er det blevet præciseret, at arbejde i områder, hvor der er forekomst af asbestholdigt støv, nu juridisk sidestilles med egentlig asbestarbejde. Det betyder, at der stilles skærpede krav til sikkerhedsforanstaltninger, sanering og planlægning.
Forvaltningen har straks truffet de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at sikre, at elever og personale ikke eksponeres for asbeststøv. Den eksisterende skole er fysisk afskåret fra tagrummet, og der er etableret særskilt adgang til loftet udefra for håndværkere.
Udskiftning af tag og gennemførelse af asbestsanering planlægges gennemført i skolens sommerferie 2025. Hvis arbejdet forløber planmæssigt, forventes V-klasserne at kunne tages i brug fra den 8. september 2025 som tidligere udmeldt.
Økonomi
Der er indhentet økonomiske tilbud fra to autoriserede tømrerfirmaer for udskiftning af taget på område 1 (ca. 1.900 m²). Overslagene omfatter alle nødvendige ydelser i forbindelse med håndtering af asbest: Autoriseret asbestsanering, sikkerhedsforanstaltninger, udskiftning af tagbelægning, ny isolering samt nye tagrender og nedløbsrør.
Samlet budget udgør 2,4 mio. kr.
Det skal bemærkes, at område 2 (ca. 2.000 m²) har en tilsvarende estimeret omkostning, men arbejdet her vurderes at kunne udskydes i 1–3 år, afhængig af udviklingen i tagets tilstand.
Økonomien foreslås udmøntet som en ekstrabevilling på 2,4 mio. kr. til puljen ’Udvendig vedligeholdelse ejendomme’. Der foreslås en ekstrabevilling til opgaven, da både moderniseringsplanpuljen til skoler og den generelle vedligeholdelsespulje gennem flere år har været på et så lavt niveau, at det reelt har begrænset muligheden for at imødekomme større vedligeholdelsesbehov. Som følge heraf er der ikke økonomisk råderum til at finansiere opgaven inden for de gældende budgetter.
Ekstra bevillingen skal ses i sammenhæng med, at Rebild Kommune de senere år ikke har udnyttet kommunens anlægsramme og derfor har skruet ekstraordinært ned for alle puljer af hensyn til at genopbygge likviditeten.





