ForsideVesthimmerlandStor rokade i Løgstør: Kommunale funktioner skal flyttes og samles

Stor rokade i Løgstør: Kommunale funktioner skal flyttes og samles

Stor rokade i Løgstør: Kommunale funktioner skal flyttes og samles

I bestræbelserne på at reducere den kommunale bygningsmasse og dennes drift, skal Teknik og Miljøudvalget i Vesthimmerlands Kommune på møde den 2. juni 2025 godkende, hvorvidt den oplistede proces, de involverede bygninger og funktioner skal omlægges.

Baggrund
For år tilbage gik Ejendomscenteret i gang med at kortlægge den kommunalt ejet bygningsmasse samt dennes stand. Tilhørende blev den årlige driftsøkonomi kortlagt samt de vedligeholdelsesbehov som kunne identificeres på kort og lang sigte.

Analyserne viser, at der er 2 bygninger i den kommunale portefølje som er meget omkostningstunge. Disse er Byens Hus i Løgstør og Knabergården i Aalestrup. Gennem et længere forløb har Ejendomscenteret arbejdet for at kunne frigøre Byens Hus for funktioner med henblik på at udfase denne bygning af drift. Det viste sig imidlertid mere kompliceret, da fx strukturproces omkring administrationsbygningerne skulle afklares ligesom der skulle afklaring om placering af et sundhedscenter i Løgstør. Dette har forlænget processen, men også sikret at analysegrundlaget for hvilke bygninger og funktioner der fremadrettet har skulle indgå. Endeligt besluttede Byrådet med budgetaftalen oktober 2023 at reducere de samlede omkostninger til bygningsdrift – en beslutning som arbejdet med at effektivisere bygningsmassen, også har til formål at indfri. De konkrete budgetreduktioner som blev besluttet var: 

  • 2024 reduceres budgettet til bygningsdrift af diverse ejendomme med 0,714 mio. kr.
  • 2024 og videre frem reduceres budgettet til bygningsdrift af diverse ejendomme med yderligere 0,200 mio. kr. og således samlet 0,914 mio. kr.

Nærværende sagsfremstilling giver ikke alternative forslag. Det gør den ikke, fordi der er tale om en kabale. Dvs. beslutningen om bygning A bliver afhængig af beslutningen om bygning B osv. De mange funktioner og data der kobler sig til at ændre i bygningsmassen, danner tilsammen så komplekst en kabale, at Administrationen ikke har vurderet det muligt, at arbejde med flere scenarier. Herunder gør det sig gældende, at det også har været nødvendigt at involvere interessenter i et vist omfang, da faglige behov ikke altid kan vurderes eller løses fra en byggetegning.

Derfor indeholder denne sagsfremstilling et konkret forslag om at:

  1. Byens Hus nedlægges i etaper
  2. Administrationsbygningen i Løgstør ombygges
  3. Biblioteket flyttes til Administrationsbygningen
  4. Foreninger og Frivillige som i dag er i Byens Hus, flyttes til Skansen ved siden af Lanternen
  5. Mestringscenteret og Behandlerhuset som i dag er i Byens Hus, flyttes til Fogedgade, Løgstør

Vedlagt ses en proces- og etapeplan. I korte træk siger denne, at

  1. etape er, at ombygge Administrationsbygningen således, at denne kan indeholde alle faglige funktioner, samtidigt med at en stor del af stueplan, indrettes til Biblioteket. Biblioteket flytter således ud af nuværende bebyggelse, som efterfølgende søges solgt.
  2. etape er, at justere og opgradere Skansen, hvorefter foreninger flytter fra Byens Hus og ind i Skansen.
  3. etape er, at flytte Mestringscenter og Behandlerhus fra Byens Hus til Fogedgade 3 (nuværende lægehus). Dette kan ske, når lægerne er flyttet ud og der er lavet mindre indretningsmæssige justeringer.

Tidsplanen er i metermål, da tingene er afhængige af hinanden og andre forhold.

  • Etape 1 forventes at kunne stå klar efterår 2026.
  • Etape 2 forventes at kunne stå klar sommeren 2026
  • Etape 3 forventes at kunne stå klar årsskiftet 2026/27

Det konkrete forslag som ovennævnt er taget positivt imod fra foreningerne. Det er ligeledes positivt afklaret med bibliotekslederen samt cheferne for de berørte faglige funktioner som har tilknytning til administrationsbygningen og Byens Hus. Fogedgade ejes allerede af Vesthimmerlands Kommune og der er positiv tilkendegivelse fra spejderne om muligheden for køb af Skansen.

Ovennævnte bedes taget til orientering, da beslutningen tages af Byrådet via Økonomiudvalget. Udvalget bedes dermed kvalificere Byrådet og Økonomiudvalgets beslutningsgrundlag, såfremt der er vilkår eller forhold, som det enkelte udvalg ønsker inddraget til Økonomiudvalgets beslutning.

Denne sagsfremstilling fremsættes parallelt i Teknik- og Miljøudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Familieudvalget samt Sundhedsudvalget, hvorefter den fremsættes til Økonomiudvalget og Byrådet. 

Forventet konsekvens
Hovedformålet med ovenstående kabale er, at reducere den kommunale bygningsmasse og tilhørende udgifter. De økonomiske nøgletal for kabalen er gengivet under økonomiafsnittet.

Som en positiv afledt effekt skabes der med ændringerne en mere aktiv og dynamisk administrationsbygning som forhåbentligt kan udvikle positiv aktivitet i midtbyen. For brugerne af Mestringscenteret og Behandlerhuset, ligger den nye placering godt, således at forstå, at den har en diskret placering i forhold til fx Bibliotek, men alligevel centralt og i nær tilknytning til offentlig transport.

Organisering og kommunikation: Der vil kommunikationsplan en kommunikationsplan.

Lovgrundlag: Ingen relevant lovgivning.

Økonomi
Ejendomscenteret har vurderet økonomien – omend der stadig er tale om et overslag baseret på skøn og opslagspriser. Dette skyldes, at der for nuværende ikke er drøftet nøjere detaljer og det er således ikke muligt på nuværende stadie, at komme tættere på en eksakt økonomi.

Grundlæggende kan økonomien opgøres således:

Nuværende drift og vedligeholdelsesbehov:

BygningEtagearealDriftsudgifter
årligt
Kommende
vedligehold
Kommende
energioptimering*
Administrationsbygning3.330 m²875.000  
Byens Hus2.170 m²510.0001.000.00011.700.000
Biblioteket850 m²350.0003.250.0001.200.000
SUM6.350 m²1.735.0004.250.00012.900.000

Alle beløb er i kr. ekskl. moms.

Alternativ økonomi ved ændring af bygningsmassen:

Anlægsudgifter

PostUdgift
Bibliotek, admin.765.000
Kontor i loftrum, admin.330.000
Møde-/ flexrum, admin.345.000
Øvrige, admin.760.000
Fogedgade 3440.000
Skansen (+køb)785.000
SUM3.425.000

Ny drift

BygningArealerDriftsudgifter, årVedligeholdEnergioptimering
Administrationsbygning + 35.000*  
Fogedgade 3+ 356 m²+ 100.000 + 75.000
Skansen+ 473 m²+ 130.000 + 150.000
SUM+ 829 m²+ 265.000 + 225.000

* Driftsudgifter til administrationsbygningen forventes at stige en smule. Vi antager en stigning på 4%

Besparelser

BygningArealreduktionDriftsreduktion, årVedligeholdEnergioptimering
Biblioteket– 850 m²– 350.000– 3.250.000– 1.200.000
Byens Hus– 2.170 m²– 510.000– 1.000.000– 11.700.000
SUM– 3.020 m²– 860.000– 4.250.000– 12.900.000

BEMÆRK, AT DE NÆVNTE BESPARELSER ER REELLE UDGIFTER SOM VIL BESTÅ, SÅFREMT BYGNINGSDRIFTEN FORSÆTTER UÆNDRET.

Netto:

 ArealvirkningBesparelse i årlig driftBesparelse vedligeholdBesparelse energioptimering
Nettovirkning-2.191 m2-595.000 kr.-4.250.000 kr.-12.675.000 kr.

Indirekte indtægter/udgifter

BygningEjendomshandelNedrivningAnlægsprojekt
Biblioteket 1.500.000– 1.200.000 
Byens Hus 5.400.000– 3.800.000 
Køb Skansen-400.000*  
Bespar nedrivning Fogedgade 1.900.000 
SUM6.500.000– 3.100.000Netto 3.400.000

* Estimat

Køb og Salg har suppleret med estimerede salgspriser for Bibliotek og Byens Hus. Besparelsen for nedrivning Fogedgade er budgetlagt i Budgetaftalen under TMan-003.

Efter kvalificering via orientering i Teknik- og Miljøudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Familieudvalget samt Sundhedsudvalget vil der blive lavet en samlet opgørelse for såvel de driftsmæssige- som de anlægsmæssige konsekvenser med henblik på godkendelse i Byrådet gennem Økonomiudvalget.

Godkendelsen i Byrådet skal sikre, at der er afgivet de nødvendige bevillinger i forbindelse med implementering af bygningskabalen

Energioptimering
I ovenstående fremgår omkostninger til energioptimering af Skansen og Fogedgade 3. Ejendomscenteret har ikke Energimærkningsrapporter for disse ejendomme, hvorfor bygningernes status ikke kendes konkret. Der er for de 2 ejendomme samt lavet et skøn på, at energioptimering af disse vil andrage 0,225 mio. kr.

Generelt knytter der sig en vis usikkerhed til kravet om energioptimering, idet kravene stammer fra 2 vedtagne EU Direktiver, men det er nationalt endnu ikke besluttet, hvorledes disse implementeres i Danmark – herunder relationer til finansiering og anlægsloft. Direktiverne er beskrevet til at de skal træde i kraft i 2025 til fuld implementering i 2027.

Procesplan
Efter den politiske behandling i møderne i juni 2025 skal indstillingerne drøftes i MED systemet med genoptagelse i august måned 2025 i de politiske udvalg. Efter denne behandling i fagudvalg, Økonomiudvalg sendes sagen til endelig beslutning i Byrådet. 

Sagen sendes også til høring i Handicaprådet og i Ældrerådet.

I forbindelse med at Skansen skal bruges til de frivillige foreninger vil Kultur- og Fritidsforvaltningen skule facilitere en opstart med henblik på, at de friville foreninger efterfølgende vil skulle blive selvkørende i administration af Skansen.

Sagen afgøres i
Økonomiudvalget, Teknik- og Miljøudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Familieudvalget samt Sundhedsudvalget for så vidt angår:

  • Sundhedsudvalget forholder sig primært til flytning af Netværkcafeen / Mestringscentret
  • Børne- og Familieudvalget forholder sig primært til Misbrugsområdet
  • Kultur- og Fritidsudvalget forholder sig primært til flytning af de frivillige, biblioteket og køb af Skansen
  • Økonomiudvalget forholder sig primært til køb/salg af bygninger og placering af de administrative medarbejdere
  • Teknik- og Miljøudvalget forholder sig primært til opnåelse af besparelsespotentialerne i forhold til de forudsatte i budgetaftalen, samt udgifterne til opgradering af de lokalerne der renoveres/ibrugtages fremover

Efter den politiske behandling i møderne i juni 2025 skal indstillingerne drøftes i MED systemet, handicaprådet og ældrerådet med genoptagelse i august måned 2025 i de politiske udvalg.

Efter denne behandling i fagudvalg og økonomiudvalg sendes sagen til endelig beslutning i Byrådet. 

Indstilling

  • at udvalget drøfter sagen til efterfølgende behandling MED-systemet, handicaprådet og ældrerådet
  • at der efterfølgende udarbejdes en samlet sag til godkendelse i Byrådet via Økonomiudvalget og øvrige fagudvalg med oplæg til afgivelse de nødvendige bevillinger i forbindelse med implementering af bygningskabalen
Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler