Skal den offentlige parkeringskontrol i Vesthimmerlands Kommune fortsat udføres af P-Nord
Parkeringskontrol i Vesthimmerlands Kommune er på dagsordenen når Teknik og Miljøudvalget i Vesthimmerlands Kommune holder møde den 31. marts 2025.
Den offentlige parkeringskontrol i Vesthimmerlands Kommune udføres af P-Nord, som drives af Aalborg Kommune.
Administrationen ønsker, at udvalget drøfter i hvilken form, der skal udføres parkeringskontrol i kommunen fremadrettet.
Baggrund
Med baggrund i flere henvendelse vedrørende den offentlige parkeringskontrol i Vesthimmerlands Kommune beskrives hermed rammerne for parkering i kommunen.
Fakta
Parkeringskontrol kan udføres som både en privat ordning eller en offentlige ordning, såsom P-Nord.
De private ordninger udføres på pladser markeret med sorte skilte, som eksempelvis findes ved Netto i Aars. Her er retningslinjerne, at der skal skiltes med den sorte tavle ved indkørsel til pladsen, samt hvor den private parkeringskontrol er gældende. Når det er privat, bestemmer den private selv. Den private ordning ved Netto er formentlig en afledt effekt af for meget parkering relateret til busterminalen.
De offentlige ordninger udføres på offentlige pladser markeret med blå skilte og kan udføres af kommunerne selv, men for Vesthimmerlands Kommunes tilfælde er der indgået en aftale med P-Nord, som er ejet og administreret af Aalborg Kommune. Se vedlagte aftale fra 2007.
P-Nord har tilladelse til at håndhæve overtrædelse af parkeringsreglerne efter færdselsloven. P- Nord har eksisteret i flere år og er opstået i forbindelse med, at politiet nedprioriterede parkeringskontrol. Byer med en vis størrelse har „altid‟ haft en kommunal parkeringskontrol, som blev udført af kommunens Vejmyndighed, men med tilladelse fra politiet.
Den offentlige parkeringskontrol kan også udmøntes i boligområder, på fortove og andre steder i kommunen hvor Vejmyndigheden vurderer, at der opstår et behov.
Inden kommunesammenlægningen varetog P-Nord parkeringskontrollen i de tidligere Farsø, Løgstør og Aars kommuner, og blev automatisk videreført til Vesthimmerlands Kommune. Ordningen blev politisk godkendt i februar 2007. Se vedlagte beslutning.
I årene omkring 2006-2007 blev ordningen ved P-Nord taget ud af drift i en periode på ca. 18 måneder, da der opstod bekymring om, hvorvidt at P-Nord havde hjemmel til at udføre parkeringskontrol i andre kommuner. I den periode havde de tidligere kommuner (Farsø, Aars og Løgstør) og Vesthimmerlands Kommune ingen parkeringskontrol.
Spørgsmålet blev efterfølgende afklaret, og P-Nord overtog igen parkeringskontrollen i kommunen. Effekten af den manglende kontrol i perioden på de 18 måneder viste sig især for Aars, at medføre mangel på nok ledige parkeringspladser ved butikkerne.
Status på ordningen
Ordningen med P-nord administreres efter følgende rammer:
Parkeringsvagten besøger kommunens hovedbyer på bestemte dage, og der udstedes parkeringsafgift for parkeringsforseelser efter Færdselsloven. Administrationen har præciseret, at man hovedsageligt ønsker, at der er fokus på trafikale forseelser, der forstyrrer trafikken, eller skaber gener for afvikling af trafikken.
Økonomien
Hver parkeringsafgift, der udskrives, er på 510 kr., heraf går halvdelen til staten. De resterende 255 kr. indgår i den administrationsudgift kommunen har til P-Nord. Har der været et overskud, får kommunen det udbetalt, mens et underskud overføres fra år til år. De seneste 5-6 år har parkeringskontrollen ikke udskrevet så mange bøder, hvilket giver et underskud i administrationsaftalen, og kommunen skylder dags dato 84.037 kr. til P-Nord.
Se vedlagte statusbrev fra 2024.
Årlige antal parkeringsafgifter
Det årlige antal udstedte parkeringsafgifter svinger en del over årene, og administrationen bekendt har det ikke altid været muligt at lokalisere det til en bestemt årsag.
Mulige årsager til udsving af parkeringsafgifter for årene 2014-2016 kan skyldes, at parkeringstiden i Aars blev forøget fra 2 til 4 timer, og for årene 2020-2022 kan skyldes corona pandemien.
Det er administrationens vurdering, at faldet i parkeringsafgifter fra år 2023 til 2024 kan skyldes, at forventningerne mellem kommunen og P-Nord blev revideret ved et fælles møde i februar 2024, hvor man bad P-Nord om at nedsætte parkeringskontrollen i kommunen.
Administrationen bemærker, at der fortsat er sket et fald i udstedelse af parkeringsafgifter i kommunen i 2024, og der ses ikke indtil videre, at der er sket en stigning i parkeringsafgifter i forbindelse med Juleudstillingen i Svømmehallen.
Afgifter pr. år 2007-2024 Afgifter pr. måned 2024
2007 | 984 | januar 2024 | 120 | |
2008 | 1328 | februar 2024 | 94 | |
2009 | 1849 | marts 2024 | 62 | |
2010 | 1886 | april 2024 | 38 | |
2011 | 2144 | maj 2024 | 54 | |
2012 | 1666 | juni 2024 | 59 | |
2013 | 1197 | august 2024 | 60 | |
2014 | 1129 | september 2024 | 86 | |
2015 | 924 | oktober 2024 | 59 | |
2016 | 425 | november 2024 | 122 | |
2017 | 417 | december 2024 | 47 | |
2018 | 857 | |||
2019 | 671 | |||
2020 | 510 | |||
2021 | 548 | |||
2022 | 964 | |||
2023 | 1241 | |||
2024 | 807 | |||
Handelsstandsforeningen
Administrationen har været i dialog med handelsstandsforeningerne Aars, Løgstør og Farsø for drøftelse af deres oplevelser med P-Nord s udførelse af parkeringskontrol. Der er fremkommet følgende bemærkninger;
Se i øvrigt vedlagte drøftelser.
Aars Handelsstandsforeningen:
De bemærker, at det er deres oplevelse, at de fleste parkeringsafgifter udstedes på grund af forglemmelser og forkert indstillet parkeringsskive, og at der ikke er tale særlige og alvorlige trafiksikkerhedsmæssigt problemer. Og efter deres opfattelse bør man i en periode opsige parkeringskontrollen i kommunen, og senere evaluere på det.
Aalestrup Handelsstandsforening:
De oplever og vurderer, at parkeringskontrollen godt kan undværes.
Løgstør Handelsstandsforening:
De ønsker at bevare parkeringskontrollen, da de er vigtige for at holde et flow i parkeringspladserne i Østerbrogade, dog under mindre emsige vilkår.
Farsø Handelsstandsforening:
De ønsker, at bevare parkeringskontrollen, og ser gerne en mulighed for at parkeringskontrollen øges på steder, hvor det er ulovligt at parkere, byens torve og parkeringslommer med tidsbegrænsning.
Administrationen
Det er administrationens vurdering, at der er flest fordele ved at have en offentlig parkeringskontrol.
Det skyldes, at administrationens Vejmyndighed stadig modtager borgerhenvendelser vedrørende problematikker omkring uhensigtsmæssig parkering, der kan være tale om lastbiler eller campingvogne, som over længere perioder bliver parkeret i boligområder. Parkering på fortove, der er til gene for fodgængere og især handicappede. Parkering tæt på kryds, der giver dårlige oversigtforhold. I disse sammenhænge bestilles P-Nord til at køre forbi og udføre parkeringskontrol efter færdselslovens regler.
Det er administrationens vurdering, at selvom der er fordele og ulemper ved den offentlige parkeringskontrol, så er det nødvendigt og hensigtsmæssig for regulering af alt parkering i kommunen, også den parkering som finder sted uden for de større byer.
Alternativt kan parkeringskontrollen suspenderes i en fastsat periode.
Forventet konsekvens
Kontrollen er med til at give et flow på de mest besøgte pladser, da bilisterne ved at tidsbegrænsningen på 4 timer faktisk skal tages alvorligt. Borgere vil gå forgæves ved henvendelse til kommunen om en ulovlig parkering, der er til gene, hvis kontrollen stoppes. Erfaringen fra andre kommuner viser, at det bliver svært at regulere parkering, hvis der ikke er en offentlig parkeringskontrol, og politiet bidrager ikke til løsning af denne type opgaver.
Organisering og kommunikation: Ingen bemærkning.
Lovgrundlag: Færdselsloven.
Økonomi
I henhold til seneste opgørelse af januar 2025, skylder Vesthimmerlands Kommune 84.037 kr. til P-Nord for tidligere års administration.
Det bemærkes, at hvis der fortsat skal være en nedgang i udstedelsen af parkeringsafgifter i kommunen, vil det medføre øget skyldigt beløb til P-Nord.
Indtægterne for udstedte parkeringsafgifter kan ikke længere balancere med administrationens udgift for kommunen.
Det betyder, at der fremadrettet skal afsættes driftsmidler til parkeringskontrol.
Procesplan: Ingen bemærkninger.
Sagen afgøres i: Teknik- og Miljøudvalget.
Indstilling
-
- at den nuværende offentlige parkeringskontrol drøftes, og
- at der tages endelig stilling til om der fortsat skal være parkeringskontrol i kommunen.
Beslutning Teknik- og Miljøudvalget 10. marts 2025:
Fraværende: Kirsten Moesgaard
Udsat.
Supplerende sagsfremstilling:
Der er siden sidste møde fremkommet supplerende oplysninger til sagen.
Administrationen har ved dialog og møde med P-Nord fået afklaret følgende forhold.
- Det er ikke muligt, at genforhandle kontrakten med P-Nord med henblik på i stedet at få en tilkalde-ordning, således at administrationen kan tilkalde P-Nord i tilfælde, hvor der er behov for regulering af parkering. P-Nord oplyser, at det ikke er muligt af hensyn til den generelle administration af ordningen, og dermed ikke en ydelse de tilbyder.
- Nuværende ordning er, at kommunen selv har hjemtaget parkeringskontrol i kommune, men har udliciteret/eller køber ydelsen ved P-Nord. Hvis kommunen ønsker selv at udføre kontrollen og dermed ansætte en medarbejder til opgaven, kræver det etableringsomkostninger til tøj, kurser i henholdsvis parkeringsregler og konflikthåndtering, foruden det kræver en opmærksomhed på afgørelser og klagesager, der kan ændre praksis.
- Det er muligt at indføre en betalingsparkering, hvor bilisten først betaler for parkering efter en fastsat tidsperiode. Ordningen anvendes flere steder i Aalborg og i andre større kommuner. Men ved etablering af en betalingsparkering vil der blive tale om væsentlige etableringsomkostninger til en betalingsstander, abonnement til APP s mv. Desuden skal kommunen ved fastsættelse af taksten for en betalingsparkering sandsynliggøre at indførelse af betalingen giver den fornødne effekt i forhold til flow på parkeringspladsen. Desuden skal parkeringsarealet matrikulært være udskilt til en offentlig plads for at opfylde kravet til betalingsparkering.
Desuden er administrationen blevet opmærksom på, at hvis den nuværende ordning med P-Nord ophæves, så overgår parkeringskontrol til politiet. Hvis kommunen på et senere tidspunkt igen ønsker at indføre ordningen med, at hjemtage parkeringskontrollen, og overdrage den til P-Nord kræver det, at kommunen påny skal søge Vejdirektoratet om en godkendelse. Formentlig en formssag.
Det er muligt for P-Nord at udskrive data på adresser eller parkeringsarealer, hvor afgifterne er udskrevet.
Se vedlagte udskrift for 1. januar – 14. marts 2025.
Det er fortsat administrationens vurdering, at kommunen bør benytte P-Nord til udførelse af parkeringskontrol, derfor fastholdes indstillingen.
Administrationen indstiller:
-
- at den nuværende offentlige parkeringskontrol drøftes, og
- at der tages endelig stilling til om der fortsat skal være parkeringskontrol i kommunen.
Bilag
Pålagte afgifter pr. forseelse gade 01-03-2025-14-03-2025 Vesthimmerlands kommune.pdf
Telefonnotat med Løgstør og Aalestrup Handelstandsforeninger
Sv Parkeringskontrol fra Farsø Handelsstandsforening
Re Parkeringskontrol fra Løgstør Handelsstandsforening
Brev fra Aars Handelsstandsforening Teknik og Miljø.pdf
Aftale vedrørende Parkeringskontrol i Vesthimmerlands kommune (820-2012-1172595).pdf
820 Vesthimmerland Administration og kontrol 2024pdf.pdf
Parkeringskontrol dagsordenspunkt fra 2007