ForsideRebildSkal byrådsmedlemmer i Rebild Kommune fortsat kunne få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste?

Skal byrådsmedlemmer i Rebild Kommune fortsat kunne få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste?

Skal byrådsmedlemmer i Rebild Kommune fortsat kunne få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste?

På møde i Økonomiudvalget i Rebild Kommune, er der på dagsordenen den 18. juni 2025 en beslutningssag: Principbeslutning byrådsmedlemmers mulighed for erstatning for tabt arbejdsfortjeneste

Fra 1. januar 2026 ændres reglerne for, om medlemmer af byrådet kan få erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Hidtil har det enkelte medlem haft en ubetinget ret til at vælge at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste mod reduktion i det faste vederlag. Fremover bliver det op til byrådet at træffe en generel beslutning om, hvorvidt denne mulighed skal være tilgængelig i den kommende funktionsperiode.

Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget overfor byrådet anbefaler, at der træffes en generel beslutning om, at  det fortsat skal være muligt at modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i den kommende byrådsperiode 2026-2029.

Sagsfremstilling
Folketinget har besluttet at ændre reglerne for, om medlemmer af byrådet kan få erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Reglerne er vedtaget med lov nr. 1777 28. december 2023 og træder i kraft fra 1. januar 2026. Hidtil har det enkelte medlem haft en ubetinget ret til at vælge at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste – dette mod reduktion i det faste vederlag. Fremover bliver det op til byrådet at træffe en generel beslutning om, hvorvidt denne mulighed skal være tilgængelig i den kommende funktionsperiode.

For at byrådets medlemmer skal kunne tilbydes at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, bliver det således efter januar 2026 en betingelse, at det afgående byråd senest seks måneder før funktionsperiodens udløb med virkning for den kommende

funktionsperiode aktivt har tilvalgt ordningen. På den baggrund har forvaltningen sendt sagen frem til politisk stillingtagen.

Hvad betyder det for byrådsmedlemmerne?

Hvis et byråd ønsker, at byrådsmedlemmerne fortsat skal kunne vælge erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, skal byrådet træffe en generel principiel beslutning om det senest seks måneder før funktionsperiodens udløb – altså senest den 30. juni i valgåret. Hvis denne frist overskrides, vil medlemmerne i den kommende periode ikke kunne vælge denne ordning. Beslutningen kan ikke overlades til et udvalg eller til forvaltningen.

Beslutningen er bindende, hvilket betyder, at hverken det nye byråd, Indenrigs- og Sundhedsministeriet eller andre kan ændre på den, når fristen er passeret. Byrådet kan dog ombestemme sig frem til fristen, så længe den seneste beslutning er truffet inden 30. juni i valgåret.

Hvis byrådet træffer beslutningen om, at byrådsmedlemmerne skal have muligheden for at vælge erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, kan medlemmet tage stilling til dette for et regnskabsår ad gangen. Regnskabsåret følger kalenderåret, og valget skal træffes forud for det nye regnskabsår, dog således, at medlemmet for det første år i valgperioden skal træffe deres valg senest 1. februar. De medlemmer, der vælger at få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, vil som hidtil få deres faste vederlag nedsat.

Hvis byrådet træffer beslutning om, at medlemmerne ikke skal have muligheden for at vælge erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, vil medlemmet modtage normalvederlag i hele den kommende funktionsperiode.

Reglerne får ikke betydning for medlemmernes mulighed for at få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med byrådets konstituerende møde. Stedfortrædere, der deltager i enkelte møder, vil heller ikke blive berørt af ændringen. Derimod vil stedfortrædere, der indkaldes for en periode, være omfattet af den generelle beslutning og dermed underlagt de samme regler som er vedtaget for resten af byrådet.

Praksis for anvendelse af erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i Rebild Kommune

I Rebild Kommune har det hidtil været således, at de enkelte byrådsmedlemmer har haft muligheden for at vælge en reduktion i det faste vederlag og dermed modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Retningslinjer for udbetaling af erstatning for tabt arbejdsfortjeneste er vedlagt som sagens bilag 1.

Oplysninger fremgår ligeledes af Politikerhåndbogen som kan tilgås via kommunens hjemmeside www.rebild.dk. Der har dog været en yderst begrænset anvendelse af ordningen, hidtil, måske delvist fordi de fleste politiske møder typisk ligger i yderkanten af normal arbejdstid, hvilket har givet byrådsmedlemmerne mulighed for at træffe foranstaltninger med deres arbejdsgiver/ arbejdsplads.

Ordningen har ikke hidtil givet anledning til administrative problemer og forvaltningen vurderer, at byrådet med fordel fortsat kan lade det være op til det enkelte byrådsmedlem at træffe beslutning om, hvilken form for kompensation vedkommende ønsker.

Forvaltningens indstilling er derfor, at byrådet beslutter fortsat at give mulighed for at byrådsmedlemmerne kan vælge at modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i den kommende byrådsperiode 2026-2029.

Beslutninger i andre kommuner

Landets øvrige kommuner skal ligeledes tage stilling til om det for den kommende byrådsperiode skal være muligt at modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Af sagens bilag 2 fremgår oversigt over nogle kommuners stillingtagen. 

Bilag
Bilag 1: Retningslinjer for vederlag og diæter til byrådsmedlemmer m.v., godkendt ØK 10.feb 2010

Bilag 2: Oversigt over kendte byrådsbeslutninger om fortsat modtagelse af erstatning for tabt arbejdsfortjene

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler