ForsideHimmerlandNy analyse: Stort potentiale i elbilen som husstandsbatteri

Ny analyse: Stort potentiale i elbilen som husstandsbatteri

Ny analyse: Stort potentiale i elbilen som husstandsbatteri

Øget energiforbrug, krav om forsyningssikkerhed og den grønne omstilling presser det danske elnet. Nu viser ny analyse, at elbiler indeholder stort potentiale for energilagring og dermed aflastning af elnettet.

Eldrevne biler spiller ikke kun en rolle i den grønne omstilling og nedbringelsen af CO₂-udledning. I fremtiden kan de nemlig også komme til at være en vigtig del af energiforsyningen i Danmark. Med implementering af ny ladeteknologi kan elbiler bl.a. bruges som en midlertidig nødforsyning i tilfælde af strømafbrydelser eller forstyrrelser i elnettet. To-vejs-opladning kan nemlig overføre bilens strøm tilbage til boligen og dermed forsyne husstanden med elektricitet i flere timer. I takt med at batterikapaciteten for elbiler vokser, bliver potentialet for elbilen som en nødstrømkilde større og mere relevant.

“Der er et stort potentiale for at udnytte elbilerne som en energikilde, særligt i tilfælde af strømafbrydelse. I tilfælde af større strømafbrydelser, som den vi netop har været vidne til i Sydeuropa, ville en elbil med to-vejs-ladning kunne lette udfordringerne for mange husstande. Teknologien kan skabe stor værdi i pressede situationer, og det er én af flere grunde til at se nærmere på mulighederne for implementering af teknologien i Danmark,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Elbiler kan lagre strøm intelligent

Den grønne omstilling i Danmark medfører en øget elektrificering af dele af samfundet, og det lægger pres på elnettet. Men ny ladeteknologi muliggør, at elbilernes batteri kan udnyttes og blive en integreret del af elnettet. I Danmark har elbilerne en samlet batterikapacitet på 31 GWh, og et nyt estimat viser, at den forventes at stige betydeligt frem mod 2030. Elbilerne kan i øjeblikket tilsammen lagre den strøm, som havvindmølleparken Middelgrunden i gennemsnit producerer på 128 dage. Dermed er elbilerne en uudnyttet ressource, der via to-vejs-ladning kan lagre strøm og supplere elnettet efter behov.

“To-vejs-ladning gør elbilerne til en mulig kilde til energilagring udgør et stort potentiale for aflastning af elnettet. Det kan i praksis også være af stor betydning for de enkelte husstande, som kan oplade deres bil, når strømmen er billigst, og bruge den som energikilde på tidspunkter i døgnet, hvor efterspørgslen efter strøm er stor. Da vi kun forventer, at batterikapaciteten stiger over de kommende år, kan elbilerne ved hjælp af den nye ladeteknologi i stigende grad være med til at sikre et stabilt elnet i Danmark,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Vehicle to Grid – fra bil til elnet

En implementering af to-vejs-opladning i Danmark, også kendt som Vehicle-to-Grid (V2G), kan integrere elbilerne i det danske elnet. V2G indebærer, at elbilens batteri ikke blot kan modtage strøm fra elnettet ved opladning, men også levere strøm tilbage. Dermed kan batteriet blive en vigtig ressource, der fungerer som en buffer, som tager imod overskydende energi og leverer den tilbage ved behov. På den måde kan elbilerne bidrage til at balancere udsvingene i elproduktionen fra vind og sol.

”Der er et stort potentiale i V2G-teknologi, der kan bidrage til et mere fleksibelt og stabilt elnet – særligt i spidsbelastningsperioder. En implementering er ikke uden udfordringer, men teknologien er moden, og interessen er stor. Derfor er det også vigtigt, at der skabes klare rammer for afregning, skatteforhold og adgang til elmarkedet for V2G-aktører. En større udnyttelse af elbilernes batterier kan give både samfundsøkonomiske, klimamæssige og forbrugermæssige gevinster,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler