ForsideVesthimmerlandVesthimmerlands Kommune kan blive del af nyt nordjysk IT-selskab

Vesthimmerlands Kommune kan blive del af nyt nordjysk IT-selskab

Vesthimmerlands Kommune kan blive del af nyt nordjysk IT-selskab

Når Økonomiudvalget i Vesthimmerlands Kommune mødes den 20. maj, skal politikerne tage stilling til en sag, der kan få stor betydning for kommunens fremtidige IT-drift og cybersikkerhed.

Sagen handler om etableringen af et nyt fælleskommunalt IT-selskab for de 11 nordjyske kommuner under navnet NORDIG – Nordjysk IT- og Digitaliseringssamarbejde.

Baggrunden er Økonomiaftalen for 2026 mellem regeringen og KL, hvor det er aftalt, at kommunernes basale IT-drift skal samles i fire til fem større fælleskommunale enheder på landsplan senest ved udgangen af 2027.

Formålet er blandt andet at styrke cybersikkerheden, skabe mere robuste IT-løsninger og gøre det lettere at rekruttere specialister til området.

Hvis sagen godkendes politisk, bliver Vesthimmerlands Kommune medstifter af et såkaldt §60-selskab sammen med de øvrige nordjyske kommuner. Selskabet forventes etableret pr. 1. januar 2027.

Skal samle kræfterne i Nordjylland

Ifølge sagsfremstillingen har de nordjyske kommuner allerede i dag et tæt samarbejde på IT- og digitaliseringsområdet, og derfor vurderes det som naturligt at samle opgaverne regionalt.

I første omgang skal NORDIG overtage ansvar for serverdrift og netværk, men ambitionen er, at selskabet på længere sigt også skal håndtere blandt andet servicedesk, support, brugerstyring og drift af slutbrugerudstyr frem mod 2030.

Kommunerne peger samtidig på, at den fælles organisering kan gøre det billigere og mere effektivt at gennemføre nødvendige investeringer i IT-sikkerhed og drift, end hvis hver kommune skal løfte opgaverne alene.

Kendt selskabsmodel foretrækkes

Der har været drøftet flere forskellige selskabsformer, men de nordjyske kommunaldirektører anbefaler, at samarbejdet organiseres som et §60-interessentselskab.

Ifølge sagsmaterialet skyldes det blandt andet, at modellen allerede er velkendt i kommunalt regi, giver tæt tilknytning til ejerkommunerne og samtidig gør det lettere at håndtere virksomhedsoverdragelse af medarbejdere.

I Vesthimmerlands Kommune vurderes det, at omkring halvandet årsværk direkte vil blive berørt af overdragelsen af server- og netværksopgaver til det nye selskab.

Kommunen understreger dog, at der ikke er tale om en spareøvelse. Der er heller ikke indregnet besparelser i bloktilskuddet til kommunerne som følge af omlægningen.

Flere afklaringer venter

Selvom der nu lægges op til en politisk beslutning om etableringen, er flere centrale spørgsmål endnu ikke afklaret.

Det gælder blandt andet den præcise opgavefordeling mellem kommunerne og NORDIG, økonomien i selskabet, vedtægter samt eventuelle investeringer i hardware og IT-infrastruktur.

Derfor ventes sagen at vende tilbage til politisk behandling i efteråret 2026, hvor de endelige rammer for selskabet skal godkendes af de 11 kommunalbestyrelser.

Målet er, at NORDIG herefter gradvist kan overtage relevante IT-opgaver i løbet af 2027 og blive fundamentet for en fælles nordjysk IT-driftsorganisation frem mod 2030 og 2035.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler