Muligheder for tilskud til nedrivning af private boliger på dagsordenen i Vesthimmerland
Økonomiudvalget i Vesthimmerlands Kommune skal på møde den 20. november bl.a. behandle punktet: Tilskud til nedrivning af private boliger.
Med baggrund i byfornyelsesmidler og Vesthimmerlands Kommunes indsats mod dårlige og nedrivningsmode ejendomme i kommunen, skal det afgøres, om der skal opstartes en tilskudsordning til private grundejere. Punktet ønskes afklaret på baggrund af en konkret borgerhenvendelse fra Aalestrup som før har været forelagt Økonomiudvalget.
Værdiskabelsen for borgerne i Vesthimmerlands Kommune skal således holdes op imod de elementer, som taler imod en sådan ordning.
Baggrund
Vesthimmerlands Kommunes indsats mod dårlige og nedrivningsmode ejendomme har igennem en årrække været håndteret gennem nedrivningspuljerne, hvor bygninger er blevet opkøbt og nedrevet, og de efterfølgende tomme grunde er solgt. I løbet af de sidste 6 år har der været ganske få ansøgninger fra private om tilskud til nedrivning.
Økonomiudvalget har siden 2018 givet tilskud på 75.000 kr. til én ejendom der blev nedrevet og besluttede at yde tilskud på 65.000 kr. til en anden ejedendom der efterfølgende ikke belv nedrevet.
Staten refunderer 60% af udgifterne til opkøb og nedrivninger jævnfør byfornyelsesloven, så længe der er tilgængelige puljemidler.
Opkøb og nedrivninger af ejendomme til puljerne vurderes ud fra ni kriterier, som har været med til at sikre en gennemsigtig faglighed af vurderingerne.
Fokuspunkterne for ejendommene er:
- Sundhedsrisiko forbundet med ejendommens tilstand.
- Nærhed til kommunale veje – om de skæmmer ved indfaldsvejene
- Beboelsesstatus – ubeboede ejendomme forfalder hurtigere end beboede
- Den fysiske tilstand
- Placering i forhold til udviklingspotentialer
- Beliggenhed i forhold til turisme herunder kyststrækninger
- Betydning for landsbysamfundet
- Placering i forhold til særlige landskabs-, natur- og kulturværdier
- Påvirkning af skrot og affald
Fra tid til anden kontaktes Administrationen dog med borgerønsker om konkrete tilskud til private nedrivninger, men praksis har de seneste årringe været afslag med henvisning til de fortløbende puljer. Dog har henvendelserne ofte været fulgt op med bygningsbesøg og vurderinger, med henblik på eventuelle puljeindplaceringer. De sidste to år har der været under 10 henvendelser, men dette forventes at stige såfremt praksis ændres.
Byfornyelsesloven giver mulighed for at kommunalbestyrelsen kan yde støtte til nedrivninger med op til 60 %, når disse er begrundet i bygningernes fysiske tilstand. Det være sig ejendomme, som mangler tidssvarende opvarmning, wc, bad og/eller som er opført før 1960 og er væsentlig nedslidt. Det være sig ejerboliger, andelsboliger eller nedlagte erhvervsbygninger, eksempelvis tiloversblevne landbrugsbygninger.
En direkte tilskudsordning til private grundejere er dog efter Administrationens opfattelse ikke en enkel støtte at administrere, idet følgende fokuspunkter skal tages i betragtning.
Forskelsbehandling
En tilskudsordning skal være lige for alle, og der kan ikke forskelsbehandles med henvisning til økonomiske, sociale og/eller eksempelvis politiske forhold. Det vil sige, at for eksempel en velstillet borger, skal have samme støttebeløb til nedrivningen, som alle andre, med mindre at der kan gives en faglig og saglig begrundelse.
Tidligere adspurgte jurist og ekspert i byfornyelsesloven, Søren Garde Rådgivning, har udtalt, at kommuner bør være varsom med støtte eller tilskud, idet bygninger med eksempelvis samme alder, tilstand og som i øvrigt opfylder kriterierne i byfornyelsesloven, kan være svære at adskille entydigt og sagligt ad.
Administration af nye snitflader
I en mulig tilskudsordning til private aktører, vil dette medføre nye administrative opgaver såsom juridisk aftaleindgåelse, kontroller af udførelser – både fysiske og dokumentationsmæssige, opfølgning på frister samt en yderligere regnskabsaflæggelse. I den forbindelse er det vigtigt, at Vesthimmerlands Kommune ikke får et ansvar for udførelsen af den private nedrivning, idet denne situation modsatvis i dag kræver en langt større administrativ håndtering med flere juridiske snitflader.
Puljestørrelser samt økonomi
En tilskudsordning skal honoreres af de aktuelt mulige puljer, hvorfor at nuværende nedrivningspuljer formindskes i forhold til aktuelle praksis.
Der bliver således mindre økonomi til områdefornyelserne.
Det er derudover Administrationens opfattelse, at udbud af nedrivningspuljer er med til at give samlerabatter, da antallet giver en udførelsesmæssig fordel for nedrivningsentreprenørerne. Derfor antages det, at puljeringer af nedrivningsejendomme giver mere for pengene end drypvis støtte til private aktører.
Efter gældende momsregler, er det desuden heller ikke muligt at fratrække moms ved tilskud til nedrivninger. Rækkevidden af puljerne reduceres herved også.
Forventet konsekvens
En tilskudsordning til private nedrivninger vil hjælpe grundejere i Vesthimmerlands Kommune økonomisk, samtidig med at eksisterende nedrivningspuljer, områdefornyelserne og det tilhørende handlingsrum formindskes, som beskrevet under foregående punkt. En tilskudsordning kan medføre øgede administrative opgaver.
Organisering og kommunikation
Nedrivningsopgaver i Vesthimmerlands Kommune er forankret i Ejendomscenteret, og der samarbejdes samt kommunikeres bredt på tværs af de forskellige afdelinger i Administrationen.
Lovgrundlag
Byfornyelsesloven, regulativ for økonomistyring og budget og regnskabssystem for kommuner.
Økonomi
Den eventuelle tilskudsordning finansieres med op til 60 % fra de statslige puljemidler til byfornyelse, når disse er tilgængelige.
Efter gældende momsregler, er det ikke muligt at fratrække moms ved tilskud til private nedrivninger.
Procesplan
Såfremt det besluttes at opstarte en tilskudsordning til private, vil Administrationen fremsætte vilkår og retningslinjer til politisk beslutning forud for en udmøntning, samt analysere om ordningen ville kunne indeholdes i den aktuelle nuværende administrative bemanding.
Sagen afgøres i Økonomiudvalget.
Indstilling
- at Vesthimmerlands Kommune ikke skal opstarte en tilskudsordning for private grundejere til nedrivning af slidte og nedrivningsmodne ejendomme, idet
- byfornyelsespulje, der i forvejen finansierer områdefornyelser og kommunalt opkøb og nedrivning vil komme under økonomisk pres
- ordningen kan medføre betydeligt ekstra arbejde med administration af ordningen og
- at såfremt Økonomiudvalget ønsker af opstarte en tilskudsordning, at så vil administrationen fremsætte vilkår og retningslinjer for en mulig ordning samt konsekvenserne heraf til efterfølgende politisk behandling.