ForsideMariagerfjordHøringssvar fra Handicaprådet vedr. strukturelle tilpasninger på skoleområdet

Høringssvar fra Handicaprådet vedr. strukturelle tilpasninger på skoleområdet

Høringssvar fra Handicaprådet vedr. strukturelle tilpasninger på skoleområdet

Af Lene Nielsen formand Handicaprådet Mariagerfjord

Handicaprådet har på møde d. 17. september stillet spørgsmål vedr. at få dette forslag i høring, men fået afslag herpå, da ”der ikke er noget handicapstof” i forslaget. Handicaprådet undre sig over ikke at være blevet inddraget høringsprocessen ad de normale kanaler, men vælger alligevel at afgive høringssvar via den offentlige høring. Det gør vi fordi, forslaget omhandler ny ledelsesstruktur for de fleste af kommunens specialundervisningstilbud samt en omlægning af kommunens eneste specialskole til specialafdeling og derfor i høj grad kan tænkes at få betydning for børn med handicap i Mariagerfjord Kommune. 

Handicaprådet er opmærksom på, at specialundervisningsområdet i disse år er under både pres og bevågenhed ikke kun lokalt, men også nationalt. Det gælder i forhold til politiske og økonomiske forslag, men desværre også en til tider kedelig retorik, hvor mennesker med særlige behov og udfordringer bliver italesat som problematiske og udgiftstunge.

Her i kommunen har vi gennem flere år blandt andet set nedskæringer i forskellig form på skolens specialundervisningstilbud. Det er en bekymrende tendens, at gode og nødvendige tilbud bliver udhulet af kortsigtede besparelser uden blik for de langsigtede konsekvenser. 

På kommunens ældreområde har vi tidligere set en tilsvarende ledelsesmodel, som den der nu foreslås på skoleområdet, blive afprøvet og sidenhen rullet tilbage igen, da erfaringerne viste, at ledelsesspændet i praksis blev for stort. Det er dyre lærepenge kommunalt, og for de borgere, det berører kan kvalitetsforringelser have vidtrækkende konsekvenser for trivsel, livskvalitet og udviklingsmuligheder.

Erfaringerne viser netop, at tæt på ledelse meget ofte er god ledelse. Det betyder noget for elever og forældre, at de ved, hvem for eksempel deres skoleleder er, og ikke mindst, at skolelederen kender dem. Det er svært at lære mennesker at kende, hvis man kun kigger på dem gennem et Excelark, og måske særligt for børn med særlige behov betyder det noget, at dem der skal tage beslutninger om deres hverdag, kender til dem og deres særlige udfordringer og styrker.

Handicaprådet tænker, at skolelederne, hvis forslaget vedtages, alt andet lige vil få mere travlt, når flere matrikler skal ledes samtidigt. Det fremgår ikke i detaljer, om der vil blive mellemledelse på alle matrikler og hvordan midlerne til ledelse konkret skal fordeles. Vi frygter, at skolelederne i praksis vil gå fra at være ledere til administratorer.

Parallelt med dette forslag pågår ændringer i K-klasserne og ADHD-klasserne, der fremover skal udbydes på flere matrikler end hidtil. En ændring som handicaprådet tidligere har glædet sig over, da det blandt andet vil give mulighed for at flere børn kan få specialundervisning tættere på deres hjem end hidtil. Vi er dog bekymrede for, at denne ændring iværksættes samtidigt med det aktuelle forslag om strukturelle ændringer. Hermed vil den kommende skoleledelse ud over at skulle forholde sig til ekstra afdelinger også skulle forholde sig til nye elevgrupper med særlige behov. Det er ikke nogen nem øvelse, og høringsmaterialet giver ikke mange svar på, hvordan dette skal foregå.  

Vil placeringen af specialklasser på flere almenskoler og omlægning af specialskole til specialafdeling fx øge risikoen for at elever bliver forsøgt inkluderede på et misforstået grundlag? 

Det er uklart, hvordan midlerne til ledelse fremover skal fordeles i praksis. For fx Astrup Skole gælder det, at skolen tidligere har mistet 700.000 i ledelsestildeling, ligesom specialundervisningstilbuddene har gennemgået takstnedsættelser ad flere omgange. Der er derfor tale om betydelige ekstrabesparelser, der nu lægges oven i. Det kan ikke undgå at medføre kvalitetsforringelser i kommunens specialundervisningstilbud. 

Det vil have stor betydning for eleverne, men måske også på sigt give udfordringer ift. Rekruttering af personale, som igen vil få negative konsekvenser for undervisningens kvalitet. Igen et eksempel på, at kortsigtede, tilsyneladende mindre besparelser, kan få vidtrækkende, langsigtede konsekvenser. 

Hvad angår Astrup Skole, der foreslås omlagt til en specialafdeling, vil dette medføre at skolen ikke længere vil have egen skolebestyrelse og elevråd. Handicaprådet mener, det i praksis vil betyde, at børn med vidtgående handicap i fremtiden får væsentlig ringere muligheder for at komme til orde og blive hørt i de sammenhænge, der vedrører dem.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler