Heftig debat om tabt arbejdsfortjeneste vender tilbage til Byrådet i Mariagerfjord
I forbindelse med ændringer i den kommunale styrelseslov skal Byrådet i Mariagerfjord Kommune senest seks måneder før udgangen af indeværende valgperiode tage stilling til, om det i den kommende funktionsperiode 2026-2029 fortsat skal være muligt for byrådsmedlemmer at vælge at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste – mod en tilsvarende reduktion i det faste vederlag.
Sagen var oprindeligt på dagsordenen ved byrådsmødet i april 2025, hvor den affødte en længere og til tider heftig debat blandt byrådsmedlemmerne. På den baggrund blev det besluttet at udsætte sagen til næste møde, hvor den nu igen er til behandling:
Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, beslutning for kommende valgperiode 2026-2029
Fra 1. januar 2026 ændres reglerne for, om medlemmer af Byrådet kan få erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Hidtil har det enkelte medlem haft en ubetinget ret til at vælge at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste (mod reduktion i det faste vederlag), men fremover bliver det op til Byrådet at træffe en generel beslutning om, hvorvidt denne mulighed skal være tilgængelig i den kommende funktionsperiode fra 2026-2029.
For at Byrådets medlemmer skal kunne vælge at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste i den kommende funktionsperiode fra 2026-2029, er det således en betingelse, at det afgående Byråd senest seks måneder før funktionsperiodens udløb med virkning for den kommende funktionsperiode fra 2026-2029 aktivt har tilvalgt ordningen.
Byrådet bedes derfor træffe beslutning om, hvorvidt det for det kommende Byråds funktionsperiode 2026-2029 skal være muligt for Byrådets medlemmer at vælge at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste (mod reduktion i det faste vederlag).
Indstilling: Borgmesteren indstiller til Byrådet: At der træffes beslutning om, hvorvidt det skal være muligt for byrådsmedlemmer at vælge at modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for den kommende funktionsperiode 2026-2029 (mod reduktion i det faste vederlag).
Beslutning fra Økonomiudvalget, den 23. april 2025, punkt 96:
Økonomiudvalget indstiller til Byrådet, at det er muligt for byrådsmedlemmer at vælge at modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for den kommende funktionsperiode 2026-2029 (mod reduktion i det faste vederlag).
Malene Ingwersen (UFP) kunne ikke tiltræde indstillingen, da hun antager, at det er en dyrere løsning både administrativt og i forhold til udbetaling.
Fraværende: Jens-Henrik Kirk (C)
Beslutning fra Byrådet, den 30. april 2025, punkt 70:
Sagen blev udsat.
Fraværende: Jan Andersen (V), Niels Erik Poulsen (V) og Peter Muhl (A)
Sagsfremstilling
Hidtil har det været en ubetinget ret for Byrådets medlemmer at vælge at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.
Med ændringen af den kommunale styrelseslov, er det nu det siddende Byråd, der inden udgangen af juni 2025 skal beslutte, om det i den kommende periode 2026-2029 skal være muligt at vælge erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.
Beslutningen, som det siddende Byråd træffer, kan ikke omstødes af det nye Byråd og er således gældende for hele den kommende valgperiode.
De medlemmer, der vælger erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, får som hidtil reduceret det faste vederlag. Valget skal træffes af det enkelte medlem forud for hvert regnskabsår.
Administrationen bemærker efter seneste byrådsbehandling af sagen:
Det er alene det faste vederlag, som reduceres for de byrådsmedlemmer, der ønsker at modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Der reduceres ikke i udvalgsvederlagene.
Der er hidtil ét byrådsmedlem, der har gjort brug af ordningen med refusion for tabt arbejdsfortjeneste. Medlemmet har i gennemsnit fået udbetalt kompensation for tabt indtægt svarende til cirka 68.000 kr. i gennemsnit pr. år i årene 2015-2024. I forhold til vederlag uden reduktion, giver det et nettobeløb på cirka 45.000 kr. i gennemsnit i samme periode.
Det bemærkes yderligere, at der ikke foreligger en opgørelse i forhold til det administrative resurseforbrug i forbindelse med udbetalingen af erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Opgaven indgår i den øvrige betjening, som administrationen forestår i forbindelse med sekretariatsbetjening af Byrådet.
Vedlagt er de gældende retningslinjer, som Byrådet har vedtaget vedrørende refusion for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Det fremgår af retningslinjerne, hvilke aktiviteter, der ydes tabt arbejdsfortjeneste for til byrådsmedlemmerne. Disse aktiviteter er fastlagt i kommunestyrelseslovens § 16, stk. 1, litra a-f.
Økonomi
Der ydes et fast vederlag for medlemskab af Byrådet. Vederlaget udgør cirka 105.000 kr. årligt. Hvis der vælges erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, reduceres det faste vederlag til godt 81.000 kr. årligt.
Vedhæftede bilag beskriver udgifterne til vederlag til Byrådet og udvalgene, som følge af det aftalte antal byrådsmedlemmer, udvalg og formandsvederlag m.v.
Bilag
Retningslinjer for udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste 2022-2025.pdf
Oversigt over udgifter til vederlag til Byrådet