ForsideRebildFremtidens trafik i Støvring: Plan klar til politisk behandling

Fremtidens trafik i Støvring: Plan klar til politisk behandling

Fremtidens trafik i Støvring: Plan klar til politisk behandling

Teknik og Miljøudvalget i Rebild Kommune, skal på deres kommende møde den 4. februar 2025 bl.a. behandle en orienteringssag: Trafikplan for Støvring

Der er udarbejdet en trafikplan for Støvring, som skaber et overblik over de nuværende trafikale tendenser i byen og kommer med anbefalinger til trafikale tiltag, som kan understøtte målsætningerne i udviklingsplanen ’Støvring Midtby – Mere for flere’, samt sikre en fornuftig trafikafvikling i takt med byens udvikling. Planen fremlægges til orientering.

Støvring_Trafikplan_22-01-2025

Text: Teknik- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget

Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Teknik og Miljøudvalget over for Økonomiudvalget anbefaler, at planen tages til efterretning

Sagsfremstilling
Trafikplanen for Støvring skaber et overblik over de nuværende trafikale tendenser i byen og anbefaler trafikale tiltag, som kan understøtte målsætningerne i udviklingsplanen ’Støvring Midtby – Mere for flere’, samt i takt med byens udvikling sikre en ønsket trafikafvikling.

I planen analyseres de eksisterende trafikale forhold med hensyn til trafikmængder, tung transport, lette trafikanter, trafikstrømme, hastigheder og trængsel.

I forhold til de overordnede trafikstrømme viser analysen, at den gennemkørende trafik på Hobrovej er på 18-25% for hhv. trafikken mod syd og nord. Den gennemkørende trafik, som skal mod Aalborg, benytter Hobrovej fremfor motorvejen. Det er primært morgentrafikken, som benytter denne rute, og det er givet pga. køkørsel på motorvejen og tracéforholdene på Nibevej.

Kortlægningen af hastighedsniveauerne viser, at disse i stor grad passer med vejenes udformning og formål. Dog er der i midtbyen relativet høje hastigheder på Viborgvej, Hobrovej nord for Jernbanegade og Støvring Ådale.

Analysen indikerer, at der primært kan opstå trafikal trængsel i krydsene på Hobrovej. Krydsene på den centrale del af Hobrovej ligger relativt tæt på hinanden, hvilket forstærker trængselsproblemerne. I krydsene ved Støvring Ådale og ved Viborgvej indikerer analysen ligeledes trængselsproblemer.

Med baggrund i planerne for udbygning af Støvring Højdal (Støvring syd) og intentionerne i udviklingsplanen for midtbyen anbefaler trafikplanen at tilpasse vejstrukturen frem mod 2035. Det foreslås bl.a., at Vestre Primærvejs rolle som omfartsvej og fordelingsvej til byen styrkes (under hensyntagen til den cyklende og gående trafik på tværs og langs denne), og at forbindelsen mellem Hobrovej og Vestre Primærvej (Nørre Alle) styrkes. Nibevej anbefales nedklassificeret til lokalvej ifm. realisering af Ny Nibevej, og denne anbefales klassificeret som “trafikvej” og hovedrute mellem motorvejen og Støvring Syd.

I midtbyen foreslås Jernbanegade ændret fra bilgade til bygade og klassificeret som ”sekundær lokalvej”. Kærvej anbefales også klassificeret som ”sekundær lokalvej” med fokus på trygheden for de lette trafikanter. Hæsumvej, Hjordalsvej og Viborgvej anbefales ligeledes klassificeret som ”sekundær lokalvej”. Vejene Hermesvej, Grangårdsvej og Over Bækken vil dermed blive de primære øst-vestgående veje i Støvring, og deres klassificering som ”primær lokalvej” bibeholdes. Varetransporterne til midtbyens butikker skal primært ske via Hobrovej, sekundært via Over Bækken og Grangårdsvej, hvorfor den nuværende skiltning ift. tung trafik foreslås ændret.

Trafikplanen for Støvring fokuserer på følgende områder:

  • Jernbanegade og Kærvej – mulighederne for at omdanne vejene med fokus på byliv og tryghed for de lette trafikanter.
  • Støvring Station og Støvring Ådale – mulighederne for at omdanne området til et grønt knudepunkt. Dette skal samtænkes med ønsket om niveaufri stikrydsning af jernbanen.
  • Hobrovej – mulighederne for at forbedre trafikafviklingen til byens funktioner
  • Bavnebakken – mulighederne for at fredeliggøre Bavnebakken for at skabe sammenhæng mellem skolen og City Centret
  • Hastighedszone i midtbyen – fredeliggørelse af midtbyen ved indførelse af hastighedszone
  • Grangårdsvej – ændring af hastighedsdæmpende foranstaltninger
  • Hobrovej/Nørre Alle – muligheder for at lede trafik fra Hobrovej til Vestre Primærvej
  • Støvring Syd – fokus på udbygning af vejnettet ved motorvejstilslutningen ifm. realisering af Støvring Højdal og Ny Nibevej

De enkelte forslag skal detaljeres og afklares, f.eks. som forsøgsordninger, og realisering af planen vil ske i sammenhæng med konkrete udviklingsprojekter, herunder ’Støvring Midtby – Mere for flere’ og Støvring Højdal.

Økonomi
Der er ikke beregnet anlægsoverlag for planens realisering, da de enkelte projektforslag skal ses i sammenhæng med den øvrige planlægning. Forvaltningen udarbejder et forslag til videre proces, som fremlægges til politisk behandling senere på året.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler