ForsideMariagerfjordFælles indkøbsenhed på vej i Rebild, Vesthimmerland og Mariagerfjord

Fælles indkøbsenhed på vej i Rebild, Vesthimmerland og Mariagerfjord

Fælles indkøbsenhed på vej i Rebild, Vesthimmerland og Mariagerfjord

Tværkommunalt samarbejde om udbud og indkøb er på dagsordenen når Økonomiudvalget i Mariagerfjord Kommune holder møde den 21. maj 2025.

Rebild Kommune, Vesthimmerlands Kommune og Mariagerfjord Kommune har på foranledning fra kommunernes respektive Økonomiudvalg arbejdet på en sammenlægning af de tre kommuners indkøbs- og udbudsfunktioner. Der gives en statusorientering om arbejdet til Økonomiudvalget forud for forventet behandling i de deltagende kommuners byråd i juni 2025.

Indstilling: Kommunaldirektøren indstiller til Økonomiudvalget: At Økonomiudvalget orienteres om status på det tværkommunale samarbejde på udbuds- og indkøbsområdet. 

Inddragelse
De berørte medarbejdere er løbende blevet orienteret om processen, og der har været møder mellem kommunernes afdelinger.

Projektet behandles i øjeblikket i kommunernes MED-systemer. Da behandlingen af forslaget om en ny fælles enhed skal behandles i byrådene, er Hovedudvalget formelt set det rette organ til at behandle sagen, men da beslutningen får direkte konsekvens for medarbejdere i kommunernes indkøb- og udbudsenheder, har projektet været drøftet og kvalificeret i de lokale MED-udvalg med henblik på belysning af konsekvenser for medarbejdernes APSA-forhold, forud for Hovedudvalgenes drøftelse medio maj 2025. Input fra MED vil indgå i sagen til byrådene.

Sagsfremstilling
Økonomiudvalgene i Rebild Kommune, Vesthimmerlands Kommune og Mariagerfjord Kommune behandlede primo 2024 emnet ’Tværkommunale samarbejder om opgaveløsning’ og godkendte, at samarbejdsmuligheder med andre kommuner skulle undersøges med henblik på at afdække, om der var områder og opgaver, som med fordel kunne løses bedre fælleskommunalt eller i tæt samarbejde med hinanden. Hertil godkendte økonomiudvalgene forslag til rammer for indgåelse af tværkommunale samarbejder.

Oven på Økonomiudvalgenes beslutning har forvaltningerne i de tre kommuner drøftet mulige samarbejder på området for udbud og indkøb.

I dag løser de tre kommuner udbuds- og indkøbsopgaver hver for sig, hvilket resulterer i parallelle processer. Forvaltningerne vurderer, at der ved at samle opgaverne i en fælles enhed kan opnås en økonomisk gevinst gennem mere effektive processer, bedre aftaler og styrket leverandørstyring. Samtidig skabes der et stærkere fagligt miljø, som gør området mere robust, fremtidssikret og mere attraktivt i forhold til rekruttering af kvalificerede medarbejdere. På den baggrund har forvaltningerne ultimo januar 2025 orienteret de tre kommuners borgmestre om status og de umiddelbare forventninger til samarbejdet.

Seneste status på arbejdet er, at der arbejdes hen imod en politisk behandling af sagen i de deltagende kommuners byråd i juni 2025 om oprettelse af en samlet enhed, som skal løse de opgaver, der i dag håndteres i de separate udbuds- og indkøbsafdelinger i de tre kommuner. Enheden forventes at starte op primo 2026.

Den kommende sag vil indeholde forslag til:

  • Selskabskonstruktion
  • Styring og ledelse af enheden
  • Økonomi
  • Overdragelse af opgaver.

Den fysiske placering er ikke afklaret, men vil blive på en lokation i én af de tre kommuner. Overdragelse af medarbejdere vil ske efter loven om virksomhedsoverdragelse.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler