ForsideVesthimmerlandEndelig vedtagelse - planlægning for vognmandsforretning på Borgergade i Aalestrup

Endelig vedtagelse – planlægning for vognmandsforretning på Borgergade i Aalestrup

Endelig vedtagelse – planlægning for vognmandsforretning på Borgergade i Aalestrup

Et lokalplanforslag for Simested Vognmandsforretning på Borgergade 49 i Aalestrup har været i offentlig høring. Der er kommet høringssvar og Teknik og Miljøudvalget i Vesthimmerlands Kommune skal på møde den 13. maj 2024 beslutte, om planen skal vedtages endeligt.

Baggrund: Planforslaget er godkendt til udsendelse i offentlig høring i Byrådet den dato.

Området er omfattet af lokalplan nr. 1014, vedtaget i 2012, og rummer i dag Simested Vognmandsforretning. Lokalplan nr. 1014 indeholder begrænsninger for anvendelsen – blandt andet, at der kun måtte være affaldssortering og ikke behandling i form af f.eks. nedknusningsanlæg. Denne begrænsning var indført for at sikre naboer mod støjgener, som kunne overskride Miljøstyrelsens vejledende støjgrænseværdier. Da Lokalplan nr. 1014 blev vedtaget, var der ikke en konkret støjkortlægning at forholde sig til, så kommunen vurderede det nødvendigt dengang at indføre begrænsningen.

Virksomheden har imidlertid fået udarbejdet en konkret støjkortlægning for grunden og de ønskede støjende aktiviteter på stedet. Støjredegørelsen viser, at virksomheden kan gennemføre de ønskede aktiviteter uden at overskride Miljøstyrelsens vejledende støjgrænseværdier, såfremt der etableres en støjvold mod vest med en højde på minimum 4,5 meter. Overskridelserne uden en støjvold vil skyldes primært drift med plastkomprimator, kørsel med gravemaskine, glashåndtering og læsning.

Selve driften af virksomheden og de nødvendige afværgende foranstaltninger reguleres og fastsættes i miljøgodkendelsen, med udgangspunkt i dét, der er muligt i henhold til lokalplanen og miljølovgivningen i øvrigt. En miljøgodkendelse vil blandt andet indeholde vilkår om, at de vejledende støjgrænseværdier ikke overskrides.

Den nye lokalplan nr. 1131 åbner derfor mulighed for en udvidelse af virksomhedens aktiviteter, og giver samtidig mulighed for at etablere støjvolde. Dermed kan der meddeles en ny miljøgodkendelse med vilkår om en støjvold.

Forvaltningen har modtaget høringssvar fra grundejerforeningen for det nærliggende boligområde Dalvangen, fra 3 adresser på Dalvangen og fra Aalestrup Ridecenter, som er nabo til virksomheden. Alle høringssvar giver udtryk for kritik mod lokalplanen. Høringssvarene omhandler primært kritik af virksomhedens placering i byen tæt på Dalvangen, ridecentret og efterskolen. Der er bekymring for:

  • Støjgener, også for heste
  • Affald i naturen og omgivelserne
  • Øget trafikmængde og dalende trafiksikkerhed
  • Gå- og ridestier i området forstyrres for mennesker og heste
  • Støjvolde vil ændre oplevelsen af området
  • Ønske om en 8 meter høj støjvold mod ridecentret
  • Ønske om fastholdelse af en byggehøjde på 8,5 meter og ikke 12 meter
  • Forringelse af ejendomsværdi

Virksomhedens placering blev godkendt, da Vesthimmerlands Kommune i 2012 vedtog den eksisterende lokalplan nr. 1014. Også dengang var området udlagt som erhvervsområde i kommuneplanen. Den nye lokalplan udvider ikke lokalplanområdet.

Forvaltningen vurderer, at høringssvarene ikke bør føre til ændringer i lokalplanen.

Virksomhedens placering er godkendt med eksisterende lokalplan, og virksomheden bør derfor have mulighed for at udvikle sig indenfor miljølovgivningens rammer med de godkendelser og tilsyn, der følger med i forhold til for eksempel støj og affald.

Jordvolden mod vest er en forudsætning for, at støjgrænser kan overholdes og vil derfor være et vilkår i miljøgodkendelsen. Støjredegørelsen viser, at der ikke er behov for en støjvold mod ridecentret, for at de vejledende støjgrænseværdier kan overholdes.

Der er mulighed for en støjvold også mod ridecentret på maksimalt 5 meter, hvis der viser sig et behov i forhold til fremtidig overholdelse af grænseværdierne. Hvis der senere opstår et dokumenteret behov for en støjvold højere end de 5 meter, kan der arbejdes med muligheden for at give en dispensation til denne.

Ifølge virksomheden er der nu en trafik på mellem 20 og 30 lastbiler dagligt. Denne transport vil øges med maksimalt 3-4 lastbiler dagligt. Trafikmængden kan ikke reguleres med lokalplanen. Virksomheden ligger tæt ved hovedvej A13 og det vurderes, at infrastrukturen kan håndtere den øgede trafikmængde. Lokalt langs Borgergade forløber en sti, hvor hajtænder markerer, at cyklister og gående skal nærme sig krydset med lav hastighed og opmærksomhed på vigepligt for anden trafik.

Langs med virksomhedens østlige og nordlige skel er et stiforløb, som ridecentret bruger til ridning. Lokalplanen indeholder bestemmelse om, at lokalplanområdet skal være afskærmet visuelt i alle retninger af enten beplantning eller støjvold. Der vil derfor fortsat være en tydelig adskillelse mellem virksomhedens område og sti. Det vurderes i øvrigt, at området som landskab ikke er sårbart i forhold til højere byggeri og etablering af støjvolde.

Forventet konsekvens: Den nye lokalplan giver mulighed for:

  • at etablere en bredere form for håndtering og behandling af affald end hidtil, f.eks. nedknusning.
  • at etablere støjafskærmende jordvolde i en højde på op til 5 meter for at kunne sikre overholdelse af de vejledende støjgrænseværdier.
  • at fælde beplantning for at give plads til jordvolde. Dog ikke beplantningen omkring gravhøjen mod nord, som skal fastholdes.
  • at etablere en vejadgang mere i den østlige del af lokalplanområdet. Virksomheden ønsker mulighed for at dirigere lastbiltrafikken ad denne nye vejadgang, og fastholde vejadgangen i den vestlige del af området til mindre tung trafik, personbiler m.v.
  • at bygge i op til 12 meters højde mod tidligere 8,5 meter.

Der er desuden tilføjet bestemmelser om vedvarende energianlæg, eksempelvis mulighed for solceller på tage, samt en bestemmelse om at terræn ikke må hæves mere end 0,5 meter, men gerne må sænkes. Begrænsningen for hævning af terrænet gælder dog ikke for støjvolde.

Den nuværende mulighed for at etablere en bolig i tilknytning til virksomheden fjernes, så det fremover er et rent erhvervsområde.

Lokalplanen giver mulighed for mere byggeri og flere aktiviteter end de, der nu er angivet i støjkortlægningen. Virksomheden har dermed fortsat mulighed for at udvikle sig indenfor lokalplanens og miljølovgivningens rammer. Kommunen skal fortsat fremover vurdere konkret på nye støjende aktiviteter i forhold til miljøgodkendelse og støjgrænseværdierne, og der kan dermed blive fremsat krav om nye støjkortlægninger.

Virksomhedens placering blev godkendt, da Vesthimmerlands Kommune i 2012 vedtog den eksisterende lokalplan nr. 1014. Også dengang var området udlagt som erhvervsområde i kommuneplanen. Den nye lokalplan udvider ikke lokalplanområdet.

Forvaltningen vurderer, at høringssvarene ikke bør føre til ændringer i lokalplanen.

Virksomhedens placering er godkendt med eksisterende lokalplan, og virksomheden bør derfor have mulighed for at udvikle sig indenfor miljølovgivningens rammer med de godkendelser og tilsyn, der følger med i forhold til for eksempel støj og affald.

Jordvolden mod vest er en forudsætning for, at støjgrænser kan overholdes og vil derfor være et vilkår i miljøgodkendelsen. Støjredegørelsen viser, at der ikke er behov for en støjvold mod ridecentret, for at de vejledende støjgrænseværdier kan overholdes.

Der er mulighed for en støjvold også mod ridecentret på maksimalt 5 meter, hvis der viser sig et behov i forhold til fremtidig overholdelse af grænseværdierne. Hvis der senere opstår et dokumenteret behov for en støjvold højere end de 5 meter, kan der arbejdes med muligheden for at give en dispensation til denne.

Ifølge virksomheden er der nu en trafik på mellem 20 og 30 lastbiler dagligt. Denne transport vil øges med maksimalt 3-4 lastbiler dagligt. Trafikmængden kan ikke reguleres med lokalplanen. Virksomheden ligger tæt ved hovedvej A13 og det vurderes, at infrastrukturen kan håndtere den øgede trafikmængde. Lokalt langs Borgergade forløber en sti, hvor hajtænder markerer, at cyklister og gående skal nærme sig krydset med lav hastighed og opmærksomhed på vigepligt for anden trafik.

Langs med virksomhedens østlige og nordlige skel er et stiforløb, som ridecentret bruger til ridning. Lokalplanen indeholder bestemmelse om, at lokalplanområdet skal være afskærmet visuelt i alle retninger af enten beplantning eller støjvold. Der vil derfor fortsat være en tydelig adskillelse mellem virksomhedens område og sti. Det vurderes i øvrigt, at området som landskab ikke er sårbart i forhold til højere byggeri og etablering af støjvolde.

Organisering og kommunikation
Den endeligt vedtagne plan annonceres på kommunens lokalplanportal via hjemmesiden og på plandata.dk.

Alle der har afgivet høringssvar får tilsendt en orientering om den endelige vedtagelse.

Lovgrundlag: Planlovens kap. 4, 5 og 6.

Økonomi: Udgiftsneutral.

Procesplan: Byrådet har vedtaget en neddelegering til Teknik- og Miljøudvalget, såfremt der kom indsigelser mod planen, og til forvaltningen, såfremt der ikke kom indsigelser mod planen. Sagen afgøres derfor i Teknik- og Miljøudvalget.

Efter endelig vedtagelse offentliggøres planen, hvorefter den vil være gældende.

Sagen afgøres i Teknik- og Miljøudvalget

Indstilling: Administrationen indstiller at lokalplanen vedtages endeligt uden ændringer

Bilag:
Lokalplan forslag nr. 1131
Høringssvar og forvaltningens bemærkninger

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler