ForsideHimmerlandDestination Himmerland fejrer jubilæum - Turismen blomstrer i Himmerland

Destination Himmerland fejrer jubilæum – Turismen blomstrer i Himmerland

Destination Himmerland fejrer jubilæum – Turismen blomstrer i Himmerland

Lørdag den 1. marts kunne Destination Himmerland fejre sin 5-års fødselsdag som destinationsselskab. Et jubilæum, der ikke blot tilfalder destinationsselskabet, men også de hundredvis af samarbejdspartnere, som det arbejder sammen med.

Destination Himmerland udsprang af de to tidligere turistorganisationer VisitVesthimmerland og VisitMariagerfjord og er i dag et tværkommunalt samarbejde mellem Vesthimmerlands og Mariagerfjord Kommuner. Sammenlægningen skete som følge af den daværende regerings beslutning om at reducere antallet af turistorganisationer i Danmark for at styrke den nationale turismeindsats.

En stærk destination med fokus på udvikling

Turismeudvikling er hjertet i Destination Himmerlands arbejde, og de seneste fem år har budt på en markant udvikling i indsatsen for at styrke turismen i Himmerland.

“Vores destination har vist, at den er levedygtig. Efter en omtumlet opstart er der nu vækst, styr på sagerne, og vi har en fantastisk organisation, som servicerer både ejerkommuner, aktører og ikke mindst skaber flotte resultater for et øget kendskab til Himmerland,” siger bestyrelsesformand for Destination Himmerland og director of operations hos HimmerLand Resort, Jane Andersen.

Jane Andersen ser frem til de næste fem års udvikling og uddyber: “Vi kan ikke det hele alene. Vi tror på fællesskabet, og sammen sikrer vi den høje kvalitet og det unikke værtskab.”

Flere af destinationens samarbejdspartnere har også bemærket den positive udvikling gennem de seneste fem år. “Vi har set en destination, der i starten skulle finde fodfæste og lære at arbejde sammen. I dag kan vi dårligt følge med – de løber for fuld kraft. Det har været en meget positiv oplevelse,” udtaler Lars og Ingrid Brandt, indehavere af Ertebølle Strand Camping.

En stor del af Destination Himmerlands arbejde handler om at understøtte erhvervet og sætte fokus på samarbejde, produktudvikling og kompetenceløft af turismeaktørerne. Derudover er gæsten i centrum – både før, under og efter besøget. Her spiller arbejdet med data og forståelsen for gæstens behov og færden en afgørende rolle, især når det gælder lokal gæsteservice og markedsføring af Himmerland.

Destination Himmerland arbejder for at brande den fælles fortælling om Himmerland via både online og trykte medier – på egne kanaler samt på nationalt og internationalt niveau. Hos Nordjyske Museer er der ingen tvivl om, at den samlede markedsføring af Himmerland har stor betydning for de lokale turismeaktører.

“Det har meget stor værdi for Nordjyske Museer, at Destination Himmerland er med til at formidle vores turister om den lokale, himmerlandske verdensarv med de to ringborge Fyrkat og Aggersborg. De hjælper med at binde borgene sammen til en samlet historie, hvilket giver os et rigtig godt grundlag for at synliggøre Himmerland og de mange vidensbaserede oplevelser,” siger direktør Lars Christian Nørbach fra Nordjyske Museer, hvor Ringborgen Fyrkat er en del af.

Turisme styrker hele området

At synliggøre Himmerland og tiltrække gæster til området er også en vigtig sag for Vesthimmerlands Kommunes borgmester, Per Bach Laursen, især når det gælder det lokale handelsliv.

“Det er afgørende, at der er turister i byerne, så handelslivet kan overleve. Sammen står vi stærkere, og i fællesskab kan vi styrke turismen i hele Himmerland. Destinationen har sat betydelige aftryk i arbejdet med turismen de seneste fem år, men der er stadig et stort uudnyttet potentiale – og det er nu, vi skal holde momentum,” siger borgmesteren.

I Himmerland genererer turismen en betydelig omsætning hos restauranter, attraktioner, detailhandel m.m., som tilsammen nærmer sig 2 mia. kr. Derudover bidrager turismen med et kommunalt skatteprovenu og skaber grundlag for levedygtige helårssamfund. Alene i kraft af turismen skabes der 2.000 fuldtidsstillinger i Himmerland.

“Turisme er afgørende for vækst, beskæftigelse og bosætning. Destination Himmerland har i fem år spillet en vigtig rolle i at styrke turismen og skabe øget omsætning for vores erhvervsliv. Deres arbejde med turismeudvikling er med til at gøre vores egn endnu mere attraktiv – både for besøgende og for dem, der ønsker at bo og arbejde her,” siger Mariagerfjord Kommunes borgmester, Mogens Jespersen, der – ligesom Per Bach Laursen – sidder i Destination Himmerlands bestyrelse.

En strategisk indsats for fremtiden

For destinationsdirektør Johanne Bugge er der heller ingen tvivl om vigtigheden af at tiltrække gæster til området.

“Det er utroligt vigtigt, at vi har et samlet Himmerland med et erhverv, der bakker op og skaber oplevelser, som kan tiltrække gæster. Vi deltager i projekter, kompetenceudvikler turismeerhvervet og har et særligt fokus på at skabe en tæt relation til vores rekordstore antal partnere – hele 160 turismeaktører. Vi arbejder strategisk med udvikling på kommunalt, regionalt og nationalt niveau i samarbejde med bl.a. Hærvejen, VisitDenmark og andre destinationsselskaber. Samtidig har vi en vigtig opgave i at synliggøre de mange oplevelser, den smukke natur og den unikke kulturarv i området,” fortæller Johanne Bugge.

Men det kræver en vedvarende indsats – og investeringer.

“Hvis Himmerland ikke skal sakke bagud, skal kommuner og erhverv fortsat investere i turismen, og vi skal arbejde strategisk med turisme- og destinationsudvikling,” forklarer hun.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler