Der sættes sejl for erhvervsturismen i Himmerland
At turismen fylder meget i Himmerland, er der ingen tvivl om – men at erhvervsturismen ligeledes er en vigtig faktor, er måske ikke noget alle tænker så meget over. Himmerland har et stærkt produkt, når det kommer til at facilitere møder og konferencer – og der er et stort ønske fra turismeerhvervet om, at netop dette produkt kommer til at udvikle sig og stå stærkere på markedet.
Derfor har man i regi af Destination Himmerland opstartet et forum for turismevirksomheder, som engagerer sig i mødeturisme. Tirsdag den 14. januar var flere af disse virksomheder samlet på HimmerLand Resort til en workshop og dialog om, hvordan man i fællesskab kan udvikle og udnytte potentialet og sammen styrke erhvervsturismen i Himmerland.
Til workshoppen var Brandingrådgiver og Erhvervsturismeekspert Anja Hartung Sfyrla fra LoopNordic – Strategic Tourism Communication hyret ind, for at styre slagets gang. Anja har en stærk faglig baggrund inden for erhvervsturisme og har tilmed været chef for Forretningsudvikling & Branding i VisitDenmark i 11 år.
Nogle af hovedpunkterne til workshoppen var bl.a. at definere destinations USP’er. I dag er det nemlig ikke blot mødelokaler, man sælger, men helhedsoplevelser hvor det omkringliggende, ligesom faciliteterne in house, har stor betydning for valg af venue. Anja Sfyrla fortalte til workshoppen om trends og tendenser inden for mødeturisme, mødegæsternes motiver, gav inspiration via cases fra andre destinationer og satte de fremmødte erhvervsrepræsentanter stævne i en diskussion om, hvad man kan gøre anderledes for at stå stærkere på markedet. Derudover lagde hun vægt på, at man skal gøre mere ud af at rådgive gæsterne, så de får den perfekte samlede oplevelse – der måske kan gøre, at de kommer igen.
En vigtig tanke, som de fremmødte, også fik med sig var at have in mente, at mødeturisme og leisure går hånd i hånd. Mødegæster kan nemlig blive potentielle fritidsgæster og omvendt, kan fritidsgæsterne (turisterne i daglig tale) blive imponeret over steder og oplevelser, og få den tanke, at det kunne være fedt at holde konference eller møde der – en tanke gæsterne gerne skal nudges til at tænke.
De fremmødte udvekslede idéer og erfaring – og kom med gode input til, hvordan man på længere sigt kan gøre brug af hinanden, samt henvise til hinanden. Derudover lagde de vægt på at kommunikationen omkring mødeturisme i Himmerland kan stå meget stærkere, end den gør i dag.
”I Destination Himmerland har vi et ønske om at skabe mere fokus på erhvervsturisme, og skabe en samlet kernefortælling, som alle turismevirksomhederne kan se sig ind i. Det skal løftes i fællesskab, og vi skal sammen udnytte, at der er så stor mangfoldighed i en forholdsvis lille destination.” Siger Destinationsdirektør Johanne Bugge, Destination Himmerland.
Forummet for erhvervsturisme i Destination Himmerland er forbeholdt destinations partnere, og man ser her frem til snart at mødes igen og videreudvikle på de tanker, der kom på banen til tirsdagens workshop, såvel som de tidligere møder, der har været i gruppen.
Der er ingen tvivl om, at Himmerland har noget særligt at byde på – og stor forskellighed i udvalget af mødefaciliteter og oplevelser. Her er alt fra resorts og hoteller til tipier, bjælkehytter og sågar en grøn økologisk ø – Livø. Fælles for dem alle er, at de er omringet af den skønneste natur, der i den grad kan udnyttes og give et afbræk til den traditionelle mødeform.