Dansk frugt og grønt skal styrkes – danskerne bakker op i ny undersøgelse
De danske forbrugere bakker op om dansk frugt og grønt i butikkerne. De tror, at der er mere end der i virkeligheden er, og de er i nogen grad villige til at betale mere for danske varer.
Vi vil gerne have mere dansk frugt og grønt. Faktisk tror de danske forbrugere generelt, at der er flere danske produkter i supermarkedernes frugt og grønt-afdelinger, end der er.
Det viser en undersøgelse, som Retriever har lavet for Dagrofa.
I undersøgelsen er et repræsentativt udvalg på mere end 1.000 danskere blevet spurgt, og det er bemærkelsesværdigt, at mere end halvdelen af danskerne tror, at mindst en tredjedel af produkterne i grøntafdelingen er dyrket i Danmark. Fakta er nemlig, at det kun er 10 procent af frugten og 25 procent af grøntsagerne. Ydermere er seks ud 10 specialiserede frilandsgartnerier forsvundet over de seneste cirka 15 år.
”Det her er en meget vigtig dagsorden, og som fødevarevirksomhed i Danmark, vil vi gerne tage et ansvar på os for at gøre mere for dansk frugt og grønt. Vi skal støtte op om både store og små avlere, og vi skal sørge for, at de kan komme af med deres produkter og på den måde få større muskler til at udvikle sorter, forlænge sæsonen og sikre konkurrencedygtige priser,” siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa.
Selv om andelen af dansk frugt og grønt altså er markant mindre end flertallet af danske forbrugere tror, ønsker langt de fleste, at vi gør mere.
Næsten ni ud af 10 hylder nemlig, at supermarkederne støtter op om danske varer, og mere end 60 procent svarer, at de – i hvert fald i nogen grad – er villige til at betale mere for at få en danskdyrket vare.
”Det er ikke et mål, at danske varer skal koste mere end udenlandske, men fakta er, at de danske producenter ofte har større omkostninger end deres udenlandske konkurrenter. Den forskel skal vi hjælpe dem med at nedbringe, blandt andet ved at sikre flere afsætningsmuligheder for de små avlere,” siger Jesper Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa.
”Det er også vigtigt at slå fast, at prisen ikke er ligegyldig. Pris er altid et vigtigt parameter, men det er betryggende at vide, at danskerne har så høj tillid til de danskproducerede varer, at de er villige til at betale en smule mere for dem,” fortsætter Jesper Bjerring.
I undersøgelsen svarer mere end 45 procent af de adspurgte, at faste lave priser er et vigtigt parameter for køb. Næsten lige så mange vil gerne have mere tydelighed om, hvad der er dansk.
”Vi skal helt sikkert også blive bedre til at fortælle, hvad der er dansk, og ikke mindst de gode historier om producenterne. Alle producenterne har jo en god fortælling om deres produkter fra jord til bord,” siger Jesper Bjerring.
Dagrofa fortalte i sensommeren, at koncernen med initiativet ”Styrk Rødderne” vil fremme dansk frugt og grønt.
Initiativet gælder på tværs af Dagrofas fire detailkæder, Dagrofa Foodservice og til eksterne kunder gennem fire centrale indsatsområder:
- Dansk dyrket: Kampagner, tydelig mærkning og nye koncepter skal gøre det nemmere for kunderne at vælge danske varer.
- Fælles front: Stærkere partnerskaber med udvalgte danske producenter gennem bedre vilkår, langsigtede aftaler og mere fleksible rammer.
- Væksthuset: Innovation og produktudvikling i samarbejde med producenter, bl.a. nye convenience-produkter og klimarobuste sorter.
- Stærke rammer: En aktiv indsats for bedre konkurrencevilkår i branchen, fair regulering fx moms på frugt og grønt og politisk fokus på lokalt producerede råvarer.
Bygger videre på et stærkt fundament
Styrk Rødderne tager afsæt i Dagrofas fokus på at fremme danske råvarer og vil nu styrke blandt andet koncepter som ”Danske Madskatte” i MENY, ”Danske varer til lave priser” i SPAR og ”Danmark Dejligst” i Dagrofa Foodservice. Hertil drager det på synergier og vækstambitioner i Dagrofas nuværende strategi; Gro’27 – vækst på vores måde.


