Dagtilbud med høj kvalitet i Vesthimmerland
Vesthimmerlands Kommunes dagtilbud har langt højere kvalitet end den netop offentliggjorte nationale undersøgelse. Siden 2021 har der været arbejdet målrettet med at højne kvaliteten, og det er lykkedes.
KIDS som kvalitetsredskab
Over to byrådsperioder har Børne- og Familieudvalget arbejdet med at fremme kvaliteten i de kommunale dagtilbud. Første skridt var definition af, hvad kvalitet er og derefter valg af tilsynskoncept. Derfor har Vesthimmerlands Kommunes dagtilbud siden 2021 fået ført tilsyn og blevet kvalitetsvurderet efter KIDS redskabet.
Det er det samme redskab, som er anvendt i den netop offentliggjorte undersøgelse af kvalitet på 3-5års området på landsplan.
Bedre resultater end på landsplan
I Vesthimmerlands Kommune er 47,6 % af dagtilbuddene i ”god” kvalitet, hvor der på landsplan er 9 %. I Vesthimmerlands Kommune er 52,4 % af dagtilbuddene vurderet i ”tilstrækkelig” kvalitet imod 63 % på landsplan. På landsplan vurderes 28 % i ”utilstrækkelig” kvalitet, i Vesthimmerlands Kommune er der ingen i denne kategori.
Målrettet politisk prioritering
– Vi har i Børne- og Familieudvalget arbejdet målrettet efter at forbedre kvaliteten i vore dagtilbud. Derfor har vi to gange haft en ekstern tilsynskonsulent købt ind, for at sikre uvildigheden i tilsynene.
- Det betyder, at jeg i dag med sikkerhed kan sige, at vi har forbedret kvaliteten i dagtilbuddene i Vesthimmerlands Kommune på alle områder, som nedenstående tabel viser, og jeg er stolt over, at vi ligger langt over landsniveauet.
– En ting er den politiske prioritering, men det er forvaltningen, lederne og medarbejderne, der skal føre den ud i livet. De har arbejdet med i processen, ligesom de har arbejdet målrettet med at kvalificere den pædagogiske praksis overfor børnene, og vi har en fælles ambition om, at alle dagtilbud i Vesthimmerlands Kommune kommer i ”god” kvalitet”, fortæller Inger Nielsen, formand for Børne- og Familieudvalget.
Udviklingsområde | Score 2021 | Score 2024 | Vækst |
Fysiske omgivelser | 60 % | 66 % | +6 % |
Relationer | 54 % | 62 % | +8 % |
Leg og aktivitet | 51 % | 59 % | +8 % |
Demokrati og deltagelse | 44 % | 61 % | +17 % |
Socio-emotionel udvikling | 47 % | 56 % | +9 % |
Samlet gennemsnit | 51 % | 61 % | +10 % |
Hvad dækker begreberne over
Som det fremgår af tabellen, så er ”tilstrækkelig” kvalitet udtryk for, at børnene passes trygt og sikkert og udvikler sig forventeligt. Forskellen til en institution med ”god” kvalitet er, at her er den pædagogiske kvalitet så høj, at børn kan udvikle sig mere en forventeligt. Det vil i særlig grad komme børn til gode, der er i forskellige vanskeligheder.