ForsideVesthimmerlandCykelstiprioritering 2024 i Vesthimmerland

Cykelstiprioritering 2024 i Vesthimmerland

Cykelstiprioritering 2024 i Vesthimmerland

I Teknik- og Miljøudvalget den 29. januar blev det besluttet, at prioriteringen af midler i cykelpuljen 2024 skulle afvente, hvorvidt der blev opnået tilsagn til indsendte cykelpuljeansøgninger til Vejdirektoratets cykelpulje.

Udvalget blev orienteret om, at en dobbeltrettet sti mellem Vester Hornum og Hornum var en af de ansøgte strækningerne.

Ultimo juni er der kommet melding fra Vejdirektoratet om 50% tilskud til cykelstien mellem Vester Hornum og Hornum, hvilket betyder, at Vesthimmerlands Kommune skal finansiere 7.250.000 kr. af anlægsudgiften på 14.500.000 kr.

Der skal på møde i Teknik og Miljøudvalget den 2. december 2024 træffes beslutning om accept af tilskudsmidlerne, prioritering af puljemidlerne til cykelstier og afledt frigivelse af midlerne.

Baggrund

I Teknik- og Miljøudvalget den 29. januar blev det besluttet, at prioriteringen af midler i cykelpuljen 2024 skulle afvente, hvorvidt der blev opnået tilsagn til indsendte cykelpuljeansøgninger til Vejdirektoratets cykelpulje. 
Der er i foråret 2024 ansøgt om en dobbeltrettet sti mellem Vester Hornum og Hornum ved Vejdirektoratets cykelpulje. Ultimo juni er der kommet melding om 50% tilskud til cykelstien mellem Vester Hornum og Hornum, hvilket betyder, at Vesthimmerlands Kommune skal finansiere 7.250.000 kr. af anlægsudgiften på 14.500.000 kr.
Formålet med cykelstiprojektet mellem Vester Hornum og Hornum er at muliggøre cykling mellem Vester Hornum og Hornum, så skolebørn opnår en trafiksikker skolevej. På Hornum skole er der knap 300 elever, hvoraf ca. 20% kommer fra Vester Hornum, som ved etablering af en cykelsti vil have mulighed for at være selvtransporterende. Hertil vil der være mulighed for at cykle til/fra fritidsaktiviteter imellem de to byer. 

På Teknik- og Miljøudvalgsmødet den 30. september blev det besluttet, at der skulle undersøges alternativer til den ansøgte løsning, primært grundet økonomi. 

Der er undersøgt tre løsningsforslag, foruden den løsning, der er opnået tilskud til hos Vejdirektoratet:

  • Ansøgt løsning: Dobbeltrettet sti Langs Krogstrupvej og langs Hornumvej/Hvalpsundvej.
  • Alternativ 1: 2 minus 1 vej langs Krogstrupvej og dobbeltrettet sti langs Hornumvej/Hvalpsundvej
  • Alternativ 2: Dobbeltrettet cykelsti langs Jordmodervej og langs Hornumvej/Hvalpsundvej
  • Alternativ 3: 2 minus 1 vej på Jordmodervej og dobbeltrettet sti langs Hornumvej/Hvalpsundvej

Det bemærkes, at Vejdirektoratet ikke kan tilkendegive, hvorvidt de giver tilskud til alternative løsninger, før forvaltningen har låst sig fast på én løsning. Det betyder, at tilskuddet fra Vejdirektoratet kan frafalde, hvis der vælges en af de alternative løsninger.

Administrationen bemærker indledende, at Vesthimmerlands Kommune i år 2022 har godkendt en klimaplan, hvori målet er, at ”Vi vil arbejde for, at transport- og mobilitetssektoren er 100% CO2 neutral inden 2030”. Som en del af at indfri dette mål, arbejdes der i skrivende stund på en mobilitetsplan, hvor indsatsområderne har fokus på, hvordan borgere i Vesthimmerlands Kommune kan transportere sig grønnere – herunder også cyklisme. For at fremme borgernes grønne transportvaner, bør der satses på de trygge og gode løsninger for blandt andet cyklisme. 

På Krogstrupvej er der i 2024 registreret 387 køretøjer på et gennemsnitligt døgn, hvoraf andelen af lastbiler er 17% (66 lastbiler). Der er registreret en gennemsnitshastighed på 61,1 km/t og en 85%-fraktil af hastigheden på 74,3 km/t (85% af trafikanterne kører denne hastighed eller derunder). Der er ingen politiregistrerede uheld på strækningen i perioden 2019-2023. Den maksimale hældning på Krogstrupvej er 24 promille. 

På Hornumvej/Hvalpsundvej er der registreret 2.243 køretøjer på et gennemsnitligt døgn, hvoraf lastbiler udgør 4,6% (103 lastbiler). Der er registreret en gennemsnitshastighed på 80,2 km/t og en 85%-fraktil af hastigheden på 88,8 km/t (85% af trafikanterne kører denne hastighed eller derunder). Der er registreret to uheld på strækningen Hornumvej/Hvalpsundvej i perioden 2019-2023. Ydermere er der i 2024 registreret 8 cyklister på Krogstrupvej og 13 cyklister på Hornumvej/Hvalpsundvej på et gennemsnitligt døgn.

På Jordmodervej er der i 2023 registeret 476 køretøjer på et gennemsnitligt døgn, hvoraf andelen af lastbiler er 5% (24 lastbiler). Der er registreret en gennemsnitshastighed på 49 km/t og en 85%-fraktil af hastigheden på 56,0 km/t (85% af trafikanterne kører denne hastighed eller derunder). Der er ingen politiregistrerede uheld på strækningen i perioden 2019-2023. Den maksimale hældning på Jordmodervej er 43 promille.

Aktiviteterne i Vester Hornum er primært beliggende i byens nordlige ende med indkøb, hal og børnehave. 

De fire alternativer beskrives i det følgende: 

Ansøgt løsning: Dobbeltrettet sti langs Krogstrupvej og langs Hornumvej/Hvalpsundvej. 
Projektbeskrivelsen, som er indsendt til Vejdirektoratet, kan ses i bilag 1. Løsningen er illustreret i bilag 2. 

Stien mellem Vester Hornum og Hornum er en ca. 4 km. lang dobbeltrettet cykelsti på den nordlige/østlige side af Krogstrupvej samt på den nordlige side af Hornumvej/Hvalpsundvej. Stiens forløb er bl.a. fastlagt ud fra, at det er på disse strækninger, der er borgerønske om sti. Kort med cykelstiønsker kan ses i bilag 3. Ønske nr. 25 og nr. 12 angiver stiønsker på Krogstrupvej og Hornumvej/Hvalpsundvej. 

Med dette forløb kan der cykles direkte mellem de to byer uden at skulle krydse øvrige veje udenfor byzonerne. Stiens forløb har desuden et forholdsvist plant terræn, hvilket kan være med til at flere cykler i forhold til, hvis stien forløb ad mere bakket terræn. Inden ansøgning til Vejdirektoratet forhørte administrationen sig hos borgerforeningen i Vester Hornum. Borgerforeningen blev informeret om, at administrationen påtænkte at ansøge om tilskud hos Vejdirektoratet og foreslog, at stien forløb ad Krogstrupvej samt Hornumvej/Hvalpsundvej, da dette var stiønskerne på cykelstiprioriteringslisten. Vester Hornum borgerforening vendte tilbage til administrationen, efter stien havde været drøftet på en generalforsamling, og der var ingen andre forslag til stiens type eller forløb. 

Anlægsoverslaget beløber sig til 14.500.000 kr., hvoraf Vejdirektoratet giver et tilskud på 50%. Vesthimmerlands Kommune skal således finansiere 7.250.000 kr. af anlægsudgiften på 14.500.000 kr. 

Alternativ 1: 2 minus 1 vej langs Krogstrupvej og dobbeltrettet sti langs Hornumvej/Hvalpsundvej
Løsningen er illustreret i bilag 4. Der etableres 2 minus 1 vej på dele af Krogstrupvej og dobbeltrettet sti i den nordlige side af Hornumvej/Hvalpsundvej. Ved denne løsning fås et krydsningspunkt i åbent land i krydset Krogstrupvej/Hornumvej/Hvalpsundvej, hvor lette trafikanter skal krydse fra 2 minus 1 vej til dobbeltrettet sti langs Hornumvej/Hvalpsundvej. 

Ved anlæg af 2 minus 1 vej er der følgende krav:

  • Hastighedsgrænsen er maks. 60 km/t udenfor tættere bebygget område
  • Vognbanebredden skal være mellem 3,0 og 3,5 meter
  • Kantbanen skal være minimum 0,9 meter inkl. afstribning med en bred punkteret kantlinje
    • Det anbefales, at kantbanen ikke er bredere end 1,5 meter, da bredere kantbaner kan invitere til bilkørsel
  • Der skal være mødesigt svarende til den valgte hastighedsgrænse for at sikre, at trafikanter kan nå at vige, hvis de møder modkørende 

Ovenstående betyder, at hastighedsgrænsen på Krogstrupvej nedsættes fra 80 km/t til 60 km/t. 

Krogstrupvej er i dag mellem 4,69 og 5,20 meter bred. På Krogstrupvej er der flere lokaliteter og kurver, hvor der ikke er den fornødne mødesigt, og det er svært at erkende modkørende trafikanter. På disse lokaliteter kan der ikke etableres 2 minus 1 vej, og vejen etableres derfor med to kørespor og med brede kantbaner. Her benyttes en vognbanebredde på 3,25 meter og en kantbane på 0,9 meter inkl. afstribning med en bred punkteret kantlinje (8,3 meter asfaltbelægning i alt). Dette betyder en vejudvidelse på Krogstrupvej mellem 3,18 og 3,61 meter. Vejudvidelsen kan medføre højere hastigheder, og dermed mere utryghed for lette trafikanter.

På strækninger, hvor oversigten er tilstrækkelig på Krogstrupvej, etableres 2 minus 1 vej med en kørebanebredde på 3,25 meter og kantbaner på 0,9 meter inkl. afstribning. 

Ligeledes er der følgende anbefalinger til 2 minus 1 vej:

  • Spidstimetrafikken bør ikke overskride 300 køretøjer/ time og ÅDT bør ikke være højere end 3.000.
  • Lastbilandelen bør ikke være for høj (og gerne mindre end 5 %)
  • Trafikken bør være nogenlunde ens i retningsfordelingen

Der er i løbet af 2023 udført en national evaluering af 2 minus 1 veje: ”Evaluering af 2 minus 1-veje”.

Evalueringen har følgende konklusioner:

  • Ombygning af 2 minus 1 veje har reduceret antallet af person- og materielskadeulykker
  • Lette trafikanter føler sig mere trygge på 2 minus 1-veje end på almindelige 2- sporede veje uden cykelsti eller fortov
  • Der er generelt en stor tilfredshed med 2 minus 1-vejene blandt de lette trafikanter, og tilfredsheden er størst ved strækninger i åbent land
  • 2 minus 1-veje har hverken positiv eller negativ effekt på trafikanternes rejsevaner eller transportmiddelvalg
  • 2 minus 1-veje ser ikke ud til at få flere til at cykle

Det bemærkes, at Krogstrupvej med denne løsning fortsat kan vurderes trafikfarlig, hvis skole eller forældre henvender sig for at få strækningen vurderet. 

Anlægsoverslaget for alternativ 1 er 12.520.000 kr. Det bemærkes, at ved denne løsning, vides det ikke, om der kan opnås tilskud til projektet hos Vejdirektoratet. 

På baggrund af andelen af tung trafik/lastbiler, bør der jf. anbefalinger, ikke etableres 2 minus 1 vej på Krogstrupvej. 

Alternativ 2: Dobbeltrettet cykelsti langs Jordmodervej og langs Hornumvej/Hvalpsundvej
Løsningen er illustreret i bilag 5. Der etableres dobbeltrettet cykelsti på den nordlige side af Jordmodervej og dobbeltrettet sti på den vestlige og nordlige side af Hornumvej/Hvalpsundvej. Ved denne løsning skal Jacobsvej og Krogstrupvej krydses i åbent land. 

Ved stiforbindelse langs Jordmodervej ledes alle lette trafikanter til den sydlige del af byen og det firbenede kryds Hovedgaden/Hyllebjergvej/Jordmodervej, hvor der i dag ikke er foranstaltninger for lette trafikanter. Placeres den dobbeltrettede sti på den nordlige side af Jordmodervej og ledes hen til det firbenede kryds (kræver fjernelse af eksisterende fortov), vil krydsningen af Hovedgaden være placeret uhensigtsmæssigt i forhold til gængse trafikale mønstre i kryds. Den dobbeltrettede sti kan trækkes væk fra krydset, således den starter/ender længere mod øst på Jordmodervej – dette ændrer dog ikke på, at de lette trafikanter skal igennem det firbenede kryds, hvor der er dårlige oversigtsforhold. 

Firbenede kryds er generelt ikke at foretrække rent trafiksikkerhedsmæssigt, da de kan være svære at overskue, og udformningen har en højere uheldsfrekvens end øvrige krydsudformninger. 

Det anbefales ikke, at lette trafikanter, som primært forventes at være skolebørn, ledes til dette kryds, hvor der, særligt fra Hyllebjergvej, er dårlig oversigt til Hovedgaden. 

I perioden 2019-2023 er der registreret ét uheld i det firbenede kryds Hovedgaden/Hyllebjergvej/Jordmodervej samt ét uheld i krydset Hornumvej/Jordmodervej. 

Anlægsoverslaget for alternativ 2 er 12.180.000 kr. I dette anlægsoverslag indgår ikke eventuelle foranstaltninger for lette trafikanter i det firbenede kryds Hovedgaden/Hyllebjergvej/Jordmodervej. 

Det bemærkes, at ved denne løsning, vides det ikke, om der kan opnås tilskud til projektet hos Vejdirektoratet. 

Alternativ 3: 2 minus 1 vej på Jordmodervej og dobbeltrettet sti langs Hornumvej/Hvalpsundvej
Løsningen er illustreret i bilag 6. Der etableres 2 minus 1 vej på Jordmodervej og dobbeltrettet sti på den vestlige og nordlige side af Hornumvej/Hvalpsundvej. Ved denne løsning skal Krogstrupvej krydses i åbent land, og Hovedgaden skal krydses i det firbenede kryds Hovedgaden/Hyllebjergvej/Jordmodervej, som, beskrevet i alternativ 2 er uoverskueligt og med dårlig oversigt. Det anbefales ikke, at skolebørnene ledes til dette kryds. 

Som ved alternativ 1 er der følgende krav ved anlæg af 2 minus 1 vej på Jordmodervej:

  •  Hastighedsgrænsen er maks. 60 km/t udenfor tættere bebygget område
  • Vognbanebredden skal være mellem 3,0 og 3,5 meter
  • Kantbanen skal være minimum 0,9 meter inkl. afstribning med en bred punkteret kantlinje
  • Det anbefales, at kantbanen ikke er bredere end 1,5 meter, da bredere kantbaner kan invitere til bilkørsel
  • Der skal være mødesigt svarende til den valgte hastighedsgrænse for at sikre, at trafikanter kan nå at vige, hvis de møder modkørende 

Ovenstående betyder, at hastighedsgrænsen på Jordmodervej nedsættes fra 80 km/t til 60 km/t. 

Bredden på Jordmodervej er mellem 6,08 og 6,21 meter bred, hvormed vognbanebredden kan etableres i en bredde på 3,5 meter, og kantbanerne kan være 1,29 meter i hver side, hvor vejen er smallest samt 1,35 meter i hver side, hvor vejen er bredest. Dette kan afmærkes, og der kræves ingen vejudvidelse. 

På Hornumvej mellem Jordmodervej og Krogstrupvej er der en maksimal hældning på 35 promille. 

Anlægsoverslaget for alternativ 3 er 10.750.000 kr. I dette anlægsoverslag indgår ikke eventuelle foranstaltninger for lette trafikanter i det firbenede kryds Hovedgaden/Hyllebjergvej/Jordmodervej. 

Det bemærkes, at ved denne løsning, vides det ikke, om der kan opnås tilskud til projektet hos Vejdirektoratet. 

Opsummering

I det følgende opsummeres alternativerne og disses anlægsoverslag:

 Ansøgt løsningAlternativ 1Alternativ 2*Alternativ 3*
Krogstrupvej 1700 m dobbeltrettet cykelsti4.590.000 kr.   
Krogstrupvej 550 m 2 minus 1 (3,25m) 55.000 kr.  
Krogstrupvej 1150 m vejudvidelse 3.685.000 kr.  
Krogstrupvej udvidelse af kvægtunnel1.000.000 kr.1.000.000 kr.  
Jordemodervej 550 m dobbelt cykelsti  1.485.000 kr. 
Jordemodervej 550 m 2 minus 1 vej (3,50m)   55.000 kr.
Hornumvej 1080 m dobbelt cykelsti  2.915.000 kr.2.915.000 kr.
Hornumvej/Hvalpsundvej 2140 m dobbelt cykelsti5.780.000 kr.5.780.000 kr.5.780.000 kr.5.780.000 kr.
Hornumvej udvidelse af kvægtunnel1.000.000 kr.1.000.000 kr.1.000.000 kr.1.000.000 kr.
Krydsning af å1.000.000 kr.1.000.000 kr.1.000.000 kr.1.000.000 kr.
Samlet anlægsoverslag13.370.000 kr.12.520.000 kr12.180.000 kr.10.750.000 kr.

*Eventuelle nødvendige foranstaltninger for at sikre lette trafikanter ved krydsningspunkter, herunder i det firbenede kryds Hovedgaden/Hyllebjergvej/Jordmodervej indgår ikke i anlægsoverslaget.

Anlægspriserne er ekskl. arealerhvervelse mm. Ved de tre alternativer vides det ikke, om Vejdirektoratet vil give tilskud, eller hvor stort et tilskud evt. vil være.

Som det fremgår af ovenstående er alternativ 3 med 2 minus 1 vej på Jordmodervej og med dobbeltrettet sti langs Hornumvej/Hvalpsundvej den billigste løsning. 2 minus 1 vejen kan etableres på Jordmodervej uden vejudvidelse, men med skiltning og afmærkning. Ved denne løsning skal alle lette trafikanter krydse Hovedgaden i det firbenede kryds Hovedgaden/Hyllebjergvej/Jordmodervej, som kan virke uoverskueligt, og hvor der særligt fra Hyllebjergvej er dårlig oversigt. Det anbefales ikke, at de lette trafikanter, som primært forventes at være skolebørn, skal krydse Hovedgaden i dette kryds. Ligeledes skal de lette trafikanter krydse Jordmodervej og Krogstrupvej i åbent land, og skal cykle ad stejlere veje. 

Alternativ 2, som er næst billigst, indeholder dobbeltrettet sti langs Jordmodervej og dobbeltrettet sti langs Hornumvej/Hvalpsundvej. Som ved alternativ 3 skal alle lette trafikanter ved denne løsning krydse Hovedgaden i det firbenede kryds Hovedgaden/Hyllebjergvej/Jordmodervej, som kan virke uoverskueligt, og hvor der særligt fra Hyllebjergvej er dårlig oversigt. Det anbefales ikke, at de lette trafikanter, som primært forventes at være skolebørn, skal krydse Hovedgaden i dette kryds. Ligeledes skal de lette trafikanter krydse Krogstrupvej i åbent land, og skal cykle ad stejlere veje. 

Alternativ 1 med 2 minus 1 vej på Krogstrupvej og med dobbeltrettet sti langs Hornumvej/Hvalpsundvej er den næst dyreste løsning. På Krogstrupvej er der flere lokaliteter og kurver, hvor der ikke er den fornødne oversigt, og det er svært at erkende modkørende trafikanter. På disse lokaliteter kan der ikke etableres 2 minus 1 vej, og vejen skal derfor udvides her til en løsning med vognbanebredde på 3,25 meter og en kantbane på 0,9 meter inkl. afstribning med en bred punkteret kantlinje. Vejudvidelsen kan medføre højere hastigheder, og dermed mere utryghed for lette trafikanter. Ved denne løsning skal Krogstrupvej krydses i åbent land. 

På baggrund af andelen af tung trafik/lastbiler på Krogstrupvej bør der jf. anbefalinger, ikke etableres 2 minus 1 vej på Krogstrupvej. 

Administrationen anbefaler ikke de to løsninger indeholdende 2 minus 1 vej, da der ikke er evidens for, at dette vil få flere til at cykle, hvilket er formålet med selve cykelstiprojektet. Ligeledes anbefales en 2 minus 1 vej ikke på Krogstrupvej, hvor andelen af tunge køretøjer/lastbiler er en del højere end de anbefalede 5%. 

Desuden anbefales en løsning langs Jordmodervej ikke, da de lette trafikanter skal gennem et firbenet kryds, som kan virke uoverskueligt, og der er dårlig oversigt. Desuden er Jordmodervej mere stejl end Krogstrupvej. Det bemærkes, at Krogstrupvej og Jordmodervej som 2 minus 1 vej fortsat kan vurderes trafikfarlig, hvis skole eller forældre henvender sig for at få strækningen vurderet. 

Rent trafiksikkerhedsmæssigt og tryghedsmæssigt anses den ansøgte løsning med dobbeltrettet sti langs Krogstrupvej og langs Hornumvej/Hvalpsundvej som den bedste, hvor de lette trafikanter separeres fra øvrig trafik på strækningerne, og der er mindst mulige krydsningspunkter i åbent land. Det vurderes, at der fås mest tryghed og trafiksikkerhed for pengene ved denne løsning, hvormed det vurderes at være denne løsning, der kan få flest til at cykle og være selvtransporterende – blandt andet til skole. 

Forventet konsekvens
En cykelsti mellem Vester Hornum og Hornum vil give bedre mulighed for at cykle mellem de to byer – og dermed muliggøres en stigning i antallet af cyklende elever til skole og til fritidsaktiviteter. 

Organisering og kommunikation Ingen bemærkninger.

Lovgrundlag Ingen aktuel lovgivning.

Økonomi
Vesthimmerlands Kommune finansierer 50% af cykelstianlægget mellem Vester Hornum og Hornum, såfremt tilskuddet til løsningen med dobbeltrettet sti langs Krogstrupvej og Hornumvej/Hvalpsundvej accepteres. Hvis ikke løsningen med dobbeltrettet sti langs Krogstrupvej og Hornumvej/Hvalpsundvej ønskes, vides det ikke, om der kan opnås tilskud fra Vejdirektoratet til de øvrige alternativer, og der bør indgås en dialog med Vejdirektoratet om mulighederne. 

Procesplan
Når Vejdirektoratet formelt har modtaget en accept fra Vesthimmerlands Kommune, må aktiviteter, der er omfattet af tilskuddet, påbegyndes. 
Projektet skal være fuldt afsluttet senest 6 år fra tilsagnsdatoen.

Sagen afgøres i Teknik- og Miljøudvalget.

Indstilling

  • at Vesthimmerlands Kommune accepterer tilskuddet fra Vejdirektoratet til cykelsti-projektet mellem Vester Hornum og Hornum, 
  • at de resterende 4,97 mio. kr. afsat i cykelpuljen 2024 og 2,28 mio. kr. fra cykelpuljen 2025 disponeres til delfinansiering af cykelsti mellem Vester Hornum og Hornum, 
  • at der til formålet afsættes anlægsudgiftsbevilling på 14,5 mio. kr. og anlægsindtægtsbevilling på 7,25 mio. kr., og
  • at de 7,25 mio. kr. frigives – 4,97 mio. kr. fra cykelpuljen 2024 og 2,28 mio. kr. fra cykelpuljen 2025.

Bilag
Bilag2_Kort_Vester Hornum_Ansøgtløsning
Bilag4_Alternativ1_VesterHornum-Hornum
Bilag5_Alternativ2_VesterHornum-Hornum
Bilag6_Alternativ3_VesterHornum_Hornum
Bilag3_Kortbilag_Cykelstiønsker
Bilag1_Projektbeskrivelse_VesterHornum_Hornum

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler