Cykelstien i Løgstør ændres: Delt sti skal sikre trafikanter
Cykelsti langs Sdr. Ringvej i Løgstør er på dagsordenen når Økonomiudvalget i Vesthimmerlands Kommune holder møde den 14. maj 2025.
Der blev ved cykelpulje 2022 (på Teknik- og Miljøudvalgsmødet den 7. marts 2022) frigivet midler til en dobbeltrettet cykelsti på den sydlige side af Sdr. Ringvej mellem Danmarksvej og Sønderport i Løgstør – en strækning på ca. 620 meter, med et anlægsoverslag på ca. 1.700.000 kr.
Denne vil i dag, ud fra erfaringspriser, have et anlægsoverslag på 2.200.000 kr., hvormed de afsatte midler ikke er tilstrækkelige. Der er ligeledes sket byudvikling og planlagt fremtidig byudvikling ved Majsmarken syd for Sdr. Ringvej. Herved må der forventes flere lette trafikanter til/fra området – både cyklister og fodgængere. For at imødekomme de lette trafikanter, og følge anbefalingerne i vejreglerne anbefaler Administrationen, at der bør etableres anden løsning end en dobbeltrettet cykelsti.
Baggrund
Der blev ved cykelpulje 2022 (på Teknik- og Miljøudvalgsmødet den 7. marts 2022) frigivet midler til en dobbeltrettet cykelsti på den sydlige side af Sdr. Ringvej mellem Danmarksvej og Sønderport – en strækning på ca. 620 meter, med et anlægsoverslag på ca. 1.700.000 kr.
Ud fra erfaringspriser vil denne stitype/løsning i dag have et anlægsoverslag på 2.200.000 kr. (inklusiv forbindelse til eksisterende sti mellem Rugmarken og Hvedemarken og krydsningshelle)
På baggrund af vejregler, som anbefaler at der etableres enkeltrettede cykelstier i byområder, da der ofte er aktiviteter på begge sider af vejen, anser Administrationen enkeltrettede cykelstier som den rette løsning, da der er boliger på begge sider af Sdr. Ringvej, ligesom der ved tilslutningen til rundkørslen i øst undgås en krydsning, hvis der etableres enkeltrettede stier frem for dobbeltrettet sti.
Hertil kommer, at der byudvikles på Majsmarken (syd for Sdr. Ringvej), hvormed der må forventes flere lette trafikanter til/fra området – både cyklister og fodgængere. Yderligere er der i lokalplan stillet krav om etablering af fortov langs stamvejen, som fører op til Sdr. Ringvej. For at imødekomme byudviklingen og de lette trafikanter anbefaler Administrationen, at der etableres forhold for både cyklister og fodgængere, ligesom dette vil give Sdr. Ringvej et udtryk af, at Sdr. Ringvej er en del af byzonen – noget der kan være tvivl om i dag, hvis man blot ser på vejens omgivelser.
Der er undersøgt forskellige løsninger, som kan ses af nedenstående:
- Løsning 1: Dobbeltrettet cykelsti (oprindelig løsning), 2,5 meter bred sti, til cirka 2.200.000 kr.
- Løsning 2: Enkeltrettede cykelstier med rabat mellem cykelsti og vej (1,7 meter brede stier) til cirka 3.100.000 kr.
- Løsning 3: Enkeltrettede cykelstier (kantstensbegrænset cykelsti med en bredde på 1,7 meter) og fortov (1,7 meter bredt) til cirka 6.400.000 kr.
- Løsning 4: Delt sti med rabat mellem cykelsti og vej (2,5 meter bred sti -1,5 meter asfalt til cyklister og 1 meter i belægningssten), til cirka 4.320.000 kr.
Den bedste løsning, hvis midlerne var tilgængelige, er løsning 3 med kantstensbegrænset cykelsti og fortov, men her kræver det, at der ses på anden afvanding i området, da denne i dag foregår via nedsivning i rabatten.
Den næstbedste model, vurderer Administrationen, er løsning 4 med en delt sti, da der kan opnås forhold for både cyklister og fodgængere, dog på mindre areal, og løsningen kan også være med til at give Sdr. Ringvej udtrykket som en vej i byzone. Oversigtskort med denne løsning og princip for tværprofil kan ses i bilag 1 og bilag 2.
Af de frigivne midler fra cykelpulje 2022 er der 1.579.000 kr. tilbage, og den delte sti har et anlægsoverslag på 4.320.000 kr. Herved mangler der ca. 2.741.000 kr.
Det foreslås, at stien finansieres som nedenstående:
Finansiering | |
Cykelpulje 2022 | 1.579.000 kr. |
Cykelpulje 2025 | 1.641.000 kr. |
Byggemodningen ved Majsmarken, etape 2 (47 grunde) | 1.100.000 kr. |
Sum | 4.320.000 kr. |
Det bemærkes, at hvis der frigives midler fra cykelpulje 2025, vil dette have betydning, såfremt der skulle komme tilskud fra Vejdirektoratet på de indsendte cykelpuljeansøgninger i marts 2025, hvor der kan forventes svar fra Vejdirektoratet sommeren 2025.
Forventet konsekvens: Ingen bemærkninger.
Organisering og kommunikation: Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag: Ingen relevant lovgivning.
Økonomi: De delte stier finansieres ved cykelpulje og byggemodningen ved Majsmarken.
Procesplan: Ingen bemærkninger.
Sagen afgøres i: Økonomiudvalget via Teknik- og Miljøudvalget,
Indstilling
- at der etableres delt sti langs begge sider af Sdr. Ringvej (løsning 4), og
- at de delte stier finansieres som beskrevet, via cykelpulje og byggemodningen af Majsmarken.
Beslutning fra Teknik- og Miljøudvalget, den 5. maj 2025, punkt 97:
Administrationens indstilling anbefales godkendt med bemærkning om, at finansiering skal ske via cykelpuljerne, og ikke via byggemodning af Majsmarken.
Bilag
Bilag2_Princip_tværprofil_deltsti_Sdr.Ringvej
Bilag1_Oversigtskort_deltsti_Sdr.Ringvej