ForsideVesthimmerlandByrådet skal tage stilling til ny pop-up Borgerservice i Vesthimmerlands Kommune

Byrådet skal tage stilling til ny pop-up Borgerservice i Vesthimmerlands Kommune

Byrådet skal tage stilling til ny pop-up Borgerservice i Vesthimmerlands Kommune

Administrationen har udarbejdet forslag til pop-up Borgerservice i Vesthimmerlands Kommune. Sagen fremsendes til godkendelse i Beskæftigelsesudvalget, som behandler sagen på møde den 28. januar 2025.

Baggrund
I forbindelse med budgetforhandlingerne for budget 2025 blev det besluttet at erstatte pas/kørekort funktionen i Løgstør med en pop-up Borgerservicefunktion, som i højere grad kan understøtte borgere på tværs af kommunen. 

Modeller for Pop-up Borgerservicefunktionen er efterfølgende drøftet med Ældrerådet på mødet den 21. november 2024, som anbefaler følgende:

  • At pop-up Borgerservice har fokus på at forbedre tilgængeligheden til Borgerserviceydelser for ældre borgere og andre med særlige behov.
  • At pop-up Borgerservice etableres geografisk bredt i kommunen for, at sikre adgang for borgere i forskellige lokalområder.
  • At pop-up Borgerservice placeres fysisk på steder, hvor borgere har mulighed for at bevare anonymitet i forbindelse med deres henvendelser.
  • At Pop-up Borgerservice har faste åbningstider på ugebasis for at skabe kontinuitet og mulighed for planlægning blandt borgerne.

Leder af Borgerservice deltager under behandling af punktet. 

Forventet konsekvens
Med pejlemærker for Fremtidens Borgerservice satte KL’s Beskæftigelses- og Borgerserviceudvalg i 2023 retningen for den overordnede udvikling af landets borgerservicecentre. For at understøtte denne retning foreslår Borgerservice, at pop-up borgerservice målrettes de borgere, der har udfordringer med at begå sig i det digitale offentlige Danmark. Dermed understøttes KL’s målsætninger om at Borgerservice skal være det menneskelige ansigt i den offentlige sektor, og at Borgerservice skal understøtte borgernes selvstændighed i det offentlige Danmark.

På baggrund i KL og ældrerådets anbefalinger foreslår Borgerservice derfor, at pop-up Borgerservice får til primær opgave at:

  • Hjælpe borgere med at navigere i det offentlige Danmark, når de står i en konkret livssituation fx når de skal flytte, har mistet en ægtefælle eller lignende.
  • Understøtte borgere i at bruge de offentlige selvbetjeningsløsninger 
  • Hjælpe borgere der har valgt at være fritaget for digital selvbetjening 
  • Hjælpe konkret indenfor en række sagsområder, der ligger i Borgerservice, herunder MitID, Digital Post, læse/skrive-adgang til pårørende, fritagelse for Digital Selvbetjening, Digital Fuldmagt, flytninger, lægeskift, hjælp til ansøgning om folkepension, hjælp til ansøgning om boligstøtte, hjælp og vejledning vedr. beboerindskudslån, hjælp og vejledning vedr. personlige tillæg, hjælp og vejledning med Helbredstillæg, Hjælp og vejledning med udvidet helbredstillæg.

Denne foreslåede løsning vil gøre det muligt at skabe nogle nye rammer for borgerservice, som vil imødekomme nogle af de problemstillinger, som særligt ældre mennesker forbinder med det traditionelle borgerservice. Herunder give mulighed for henvendelse uden tidsbestilling, som for nogle digitalt udfordrede borgere kan være en forhindring.

Samtidig vil løsningen give mulighed for en mere rolig og personlig atmosfære omkring hjælpen, hvor der også er rum til de svære spørgsmål. Spørgsmål, som nogle borgerne føler sig udfordret af at stille i det nuværende Borgerservice i Aars, idet det åbne ekspeditionsområde udfordrer nogle borgeres grænser ved deling af personlige og følsomme oplysninger.

Dette vil også betyde, at bl.a. pas/kørekort funktionen ikke er en del af pop-up borgerservice. Dels fordi det er erfaringen i Borgerservice, at borgere med behov for et pas eller kørekort er forholdsvist mobile, dels fordi der er en række tekniske udgifter forbundet med etablering og drift af en sådan funktion for bl.a. at overholde de lovmæssige krav på området. Såfremt Pas- og kørekort funktionen bliver en del af løsningen vil det samtidig fjerne agiliteten fra pop-up funktionen, og det vil ikke være praktisk muligt at tilbyde uden tidsbestilling. 

Lokationer
På baggrund af besøg i lokalområderne og diverse anbefalingerne fra Ældrerådet anbefaler Borgerservice anbefales at pop-up Borgerservice placeres på Administrationsbygningerne i Aalestrup, Farsø og Løgstør.

Dette fordi det er forholdsvist centrale steder, hvor det er muligt at være forholdsvist anonym og hvor flere borgere i målgruppen ofte kommer. 

Tidsrum
Borgerservice ser mulighed for at omprioritere timerne fra pas/kørekort ekspeditionen på 3 måder. På baggrund af anbefalingerne fra Ældrerådet og Borgerservices’ egen erfaring anbefaler Borgerservice forslag 1. 

  • Forslag 1: To medarbejdere én gang om ugen i 1,5 time i hhv. Aalestrup, Farsø og Løgstør. 
  • Forslag 2: To medarbejdere én gang hver anden uge i 2 timer i hhv. Aalestrup, Farsø og Løgstør.
  • Forslag 3: To medarbejdere én gang hver måned fra 10-14 i hhv. Aalestrup, Farsø og Løgstør.

Det gælder for alle tre optioner, at der vil være lukket i uge 29, 30 og 31. Dette for at sikre mulighed for sommerferieafvikling i Borgerservice.  

Organisering og kommunikation Ingen bemærkninger. 

Lovgrundlag Ingen relevant lovgivning. 

Økonomi
Nuværende udgifter til Borgerservice i Løgstør, udgør  2 x 4 timer pr. uge plus transportudgifter svarende til 225.000 kr. pr. år. Disse midler anvendes i stedet til iværksættelse af pop-up Borgerservicefunktion, hvilket betyder at indsatsen bliver udgiftsneutral i forhold til gældende indsats. 

Procesplan
For at sikre det rette udbytte af Pop-Up Borgerservice vil løsningen blive evalueret efter 1 år. Evalueringen vil blive forelagt beskæftigelsesudvalget. Der vil samtidig løbende blive evalueret på om det er de rette lokationer der er valgt, herunder evt. foretaget prøvehandlinger for at afprøve andre lokationer.  

Sagen afgøres i Byrådet via Beskæftigelsesudvalget. 

Indstilling at forslag 1 godkendes som beskrevet.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler