Byrådet i Vesthimmerland skal tage stilling til tabt arbejdsfortjeneste i næste funktionsperiode
Stillingtagen til mulighed for tabt arbejdsfortjeneste i den kommende funktionsperiode er på dagsordenen når Økonomiudvalget i Vesthimmerlands Kommune holder møde den 11. juni 2025.
Fra 1. januar 2026 ændres reglerne for, om medlemmer af Byrådet kan få erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Hidtil har det enkelte medlem haft en ubetinget ret til at vælge at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste mod reduktion i det faste vederlag, men fremover bliver det op til Byrådet at træffe en generel beslutning om, hvorvidt denne mulighed skal være tilgængelig i den kommende funktionsperiode.
Baggrund
Hidtil har det været gældende, at et byrådsmedlem kan vælge erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter styrelseslovens § 16, stk. 5. I så fald reduceres det faste vederlag med et beløb fastsat i § 2, stk. 3 i vederlagsbekendtgørelsen. I 2024 udgjorde denne reduktion 26.056 kr. i det faste vederlag på 112.203 kr.
For at Byrådets medlemmer fremadrettet skal kunne vælge at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, er det nu en betingelse, at det afgående Byråd senest seks måneder før mandatperiodens udløb, med virkning for den kommende mandatperiode, aktivt har tilvalgt ordningen. Dette vil sige, at såfremt Byrådet ønsker, at medlemmerne fortsat skal kunne vælge erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i den kommende mandatperiode, skal der træffes beslutning herom senest den 30. juni i valgåret. Hvis denne frist overskrides, vil medlemmerne i den kommende periode ikke kunne vælge denne ordning.
Det bemærkes, at beslutningen ikke kan overlades til et udvalg eller til Administrationen, ligesom at beslutningen i øvrigt er bindende, hvilket betyder, at hverken det nye Byråd, Indenrigs- og Sundhedsministeriet eller andre kan ændre på den, når fristen er passeret.
Såfremt Byrådet beslutter, at medlemmerne skal kunne vælge erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, kan det enkelte medlem tage stilling til dette for ét regnskabsår ad gangen. Regnskabsåret følger kalenderåret, og valget skal træffes forud for det nye regnskabsår, dog sådan, at medlemmet for det første år i valgperioden skal træffe deres valg senest den 1. februar. De medlemmer, der vælger at få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, vil som hidtil få deres faste vederlag nedsat.
Det bemærkes, at de nye regler ikke får betydning for medlemmernes mulighed for at få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med Byrådets konstituerende møde. Stedfortrædere, der deltager i enkelte møder, vil heller ikke blive berørt af ændringen, hvorimod stedfortrædere, der indkaldes for en periode, vil være omfattet af de nye regler og dermed alene kan modtage erstatning, såfremt Byrådet har besluttet det inden fristen.
De nye regler træder først i kraft fra 1. januar 2026, men det nuværende Byråd skal, som nævnt, allerede her i første halvår af 2025 tage stilling til, hvad der skal gælde for den kommende funktionsperiode. Der er altså fastsat en overgangsperiode, hvor Byrådet kan træffe beslutning i perioden mellem den 1. januar og den 30. juni 2025. Når denne frist er overskredet, er beslutningen bindende.
Forventet konsekvens. Ingen bemærkninger.
Organisering og kommunikation. Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse § 16, stk. 5 (ikrafttræden den 1. januar 2026, jf. lov nr. 1777 af den 28. december 2023 §§ 4, nr. 6 og 10, stk. 2).
Økonomi. Ingen bemærkninger.
Procesplan: Ingen bemærkninger.
Sagen afgøres i: Byrådet via Økonomiudvalget.
Indstilling: at der træffes beslutning om, hvorvidt det i den kommende funktionsperiode skal være muligt at modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.


