ForsideMariagerfjordAlle 29 byrådsmedlemmer står bag budget 2025-28 i Mariagerfjord Kommune

Alle 29 byrådsmedlemmer står bag budget 2025-28 i Mariagerfjord Kommune

Alle 29 byrådsmedlemmer står bag budget 2025-28 i Mariagerfjord Kommune

Byrådsmødet den 19. september i Mariagerfjord Kommune, som skulle være første behandling af det kommende budget, blev noget anderledes end forventet. Borgmester Mogens Jespersen indledte mødet med at meddele, at der sidst på eftermiddagen var indgået en budgetaftale, som alle 29 byrådsmedlemmer bakker op om.

Vi bringer her: Budgetaftale for Budget 2025-28
Forhandlingsudvalget med repræsentanter fra partierne (A, C, F, O, V samt Malene
Ingwersen) i Mariagerfjord Byråd, i det følgende kaldet aftaleparterne, har indgået aftale om Budget 2025-28.

Foto: Forhandlingsudvalget består af (fv) Jens Riise Dalgaard (S), Peder Larsen (F), Leif Skaarup (S), Malene Ingwersen (UP), Jørgen Hammer Sørensen (O), Jens-Henrik Kirk (C), Borgmester Mogens Jespersen (V) og Jesper Skov Mikkelsen (V) Foto: Mariagerfjord Kommune

Indledning
Med Budgettet for 2025-2028 har aftaleparterne i videst muligt omfang forsøgt at fastholde
så meget som muligt af det eksisterende serviceniveau.
Det ændrer dog ikke ved, at Mariagerfjord Kommune nu for alvor mærker de økonomiske
konsekvenser af en aldrende befolkning og et stigende behov for specialiserede ydelser på særligt børn- og ungeområdet.

Det har krævet hårde prioriteringer i budgetlægningen efter et år med et genprioriteret
anlægsbudget i marts 2024. Her blev anlæg for ca. 160 mio. kr. aflyst og udskudt for at øge kommunens likviditet. Kommunens likviditet har stabiliseret sig på kort sigt, men det er stadig under Byrådets måltal for kassebeholdningen. Forhandlingsudvalget har derfor haft et mål om at skabe et budgetoverskud i 2025.

Ud over det mål godkendte Økonomiudvalget i april 2024 de tekniske korrektioner for budget 2025-28. Det løftede serviceudgifterne med 20 mio. kr. i 2025 og tilførte blandt andet ældreområdet 4,7 mio. kr. årligt til styret rekruttering af SOSU-elever på ældreområdet. Et område som kommunen udmærker sig på og som bidrager til, at kommunen fremover har dygtige medarbejdere på ældreområdet til gavn for kommunens ældste borgere.

Budgetlægningen for 2025-28 har med ovenstående in mente naturligvis været udfordrende, da mange svære prioriteringer skulle håndteres.

Økonomiaftalen mellem KL og Regeringen for budget 2025 indeholder et løft af den
økonomiske ramme for serviceydelserne på landsplan på 3,2 mia. kr. Mariagerfjord
Kommune kan derfor bruge ca. 23 mio. kr. mere på velfærdsservice årligt. Desværre betyder aftalen ikke et tilsvarende løft i finansieringen i årene fremover, hvorfor resultatet af Økonomiaftalen stort set et status quo for Mariagerfjord Kommune og andre kommuner.

Derfor blev kommunerne i august kompenseret i forbindelse med Finansloven for 2025. Her
modtog Mariagerfjord Kommune et finansieringstilskud på 22 mio. kr. alene i 2025.

Aftaleparterne er trods de svære økonomiske vilkår tilfredse med at skabe et
budgetoverskud i 2025 på 2,4 mio. kr. Parterne noterer også, at der fortsat i overslagsårene ses større budgetunderskud. I 2028 er det på 84 mio. kr. Underskuddet relaterer sig til udviklingen i befolkningstal – og sammensætning. Det kræver langsigtede strukturelle beslutninger for at bringe kommunens økonomi i balance og tilpasse service og økonomi.

Velfærdssamfund i forandring – Budgetanalyser i et langsigtet perspektiv
På landsplan er der igangsat en række store reformer, som har til hensigt at modernisere og tilpasse velfærdssystemet til fremtiden. Eksempelvis en ældreplejereform, der skal sikre
bedre og mere målrettet hjælp til en voksende ældrebefolkning. Samtidig ses reformer inden for sundhedsområdet, arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, der alle vil påvirke både borgerne og den kommunale service.

I tillæg til det ser Mariagerfjord Kommune, som nævnt tidligere, ind i et større
budgetunderskud i årene frem.

For at forsøge at håndtere udviklingen har Økonomiudvalget i starten af 2023 igangsat syv
budgetanalyser, som alle har til formål at skabe et økonomisk råderum gennem strukturelle
tiltag. Aftaleparterne er enige om, at Mariagerfjord Kommune også de kommende år skal
afsøge yderligere reformspor, da alternativet er kortsigtede serviceforringelser. Med denne
budgetaftale implementeres flere af budgetanalyserne, som beskrevet i det følgende.

Kommuneskatten fastholdes
Aftaleparterne er enige om, at kommuneskatten skal holdes i ro. Det betyder, at
indkomstskatten er 25,9 procent. Grundet ændringer i ejendomsskattesystemet i 2024, hvor opkrævning af grundskyld flyttes fra kommunerne til staten, fastsættes grundskyldspromillen fremadrettet på landsplan. Promillen vil fremadrettet være 15,7.

Buffer på serviceområdet
Med denne budgetaftale er parterne enige om at fastholde kommunens servicebuffer på 22
mio. kr. fra 2025 og frem, da der fortsat er et stort efterspørgselspres på flere borgernære
områder. Brug af bufferen skal fortsat godkendes i Økonomiudvalget og kan kun bringes i
anvendelse i forbindelse med uforudsete eller ekstraordinære udgiftsstigninger på de
borgernære velfærdsområder, som ikke lader sig finansiere gennem kortsigtede
råderumsskabelser inden for det konkrete udvalgsområde. Hvis der ultimo 2025 er mindst 10 mio. kr. tilbage i bufferen er parterne enige om at øremærke 1 mio. kr. fra 2026 og frem til serviceforbedringer på ældreområdet. Dette skal ses i lyset af, at området i forbindelse med handleplanen for genopretning af økonomien i 2023 måtte spare på blandt andet musikterapi og klippekort på ældreområdet.

Det bemærkes samtidig, at uforbrugte midler fra bufferen skal styrke kassebeholdningen.
Nedenfor udfoldes en række af de konkrete politiske prioriteringer i Budget 2025-28, som
skal ses i sammenhæng med oversigten i ’Overblik over budgetjusteringer 2025-2028’, hvor de samlede initiativer i budgetaftalen fremgår.

Nye initiativer i budgetaftalen
Destination Himmerland
Aftaleparterne er enige om at afsætte 150.000 kr. i 2025 til Destination Himmerlands arbejde med Udviklingsplan for Jyllands Østkyst (JØP). Projektets bevilling består af støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, RealDania og Dansk Kyst- og Naturturisme.

Sortemosehus i Arden
Foreningen ’Sortemosehus’ i Arden støttes med 150.000 kr. årligt fra 2026 som et
driftstilskud. Sortemosehus er en tidligere skovløberejendom ved den sydlige indgang til Rold Skov, og foreningen ønsker at ombygge Sortemosehus til en brugerdreven, multifunktionel aktivitetsbase for naturformidling og friluftsaktiviteter.

Kurser for børn, der har søskende med handicap og diagnose
Aftaleparterne ønsker at hjælpe børn, der har søskende med handicap og diagnoser. I
foråret 2024 har Astrup Skoles bestyrelse med fondsmidler og frivillige ressourcer afholdt
søskendekurser, hvor tilbagemeldingerne har været rigtig positive. Derfor ønsker
aftaleparterne en videreførelse af initiativet, og er enige om at afsætte 50.000 kr. i 2025 til
udvikling af et ’hjælpesetup’ til søskende til børn med handicap og diagnoser.

Anlægsinvesteringer i budget 2025-28
Som nævnt indledningsvist har Byrådet i marts 2024 godkendt et genprioriteret
anlægsbudget for 2024. I budgetaftalen er der i forlængelse heraf prioriteret følgende anlæg for de kommende års budgetter.

Campus Hobro
Mariagerfjord Kommune arbejder sammen med HEG, SOSU Nord og Dania på at opføre et
bynært campus i Hobro midtby. Visionen bag er at samle omkring 25 ungdoms- og
videregående uddannelser. Det vil give en rød tråd for unge fra grundskole,
ungdomsuddannelse og videregående uddannelser til et job. Det er afgørende at flere unge
bliver på egnen og uddanner sig. Et campus, hvor flere uddannelser samles, vil være et
attraktivt miljø for unge, der samtidig vil skabe et levende miljø i og omkring midtbyen.
Aftaleparterne er enige om at prioritere etableringen af et campus i Hobro og afsætter med
budgetaftalen midler hertil.

Kommunens økonomiske involvering i projektet er følgende:
1) Byrådet besluttede 27. maj 2021 at give tilsagn om et anlægsbidrag på op til 25 mio.
kr., som hovedsageligt vil bestå af bynære grunde, som kan anvendes til byggeriet.
Samtidig blev der givet tilsagn om, at kommunens ungecenter flytter med i et nyt og
bynært campus.

2) Opførelse af ungecenteret og 10. klassecenter i Campus, hvor der afsættes 25 mio.
kr. hertil i budget 2027. Byrådet besluttede 20. juni 2024 at arbejde videre med en
placering af Mariagerfjord 10. klassecenter i tilknytning til campus.

3) Sikring af infrastruktur i og omkring campus, hvor der i budget 2028 afsættes 15 mio.
kr. til formålet i 2028. Aftaleparterne anser opførelsen af et Campus i Hobro som et fyrtårn for kommunen og en investering i fremtiden – bosætningsmæssigt, erhvervsmæssigt og vækstmæssigt. Projektets form, indhold og konstruktion er ikke endeligt fastlagt. De afsatte budgetbeløb må betragtes som foreløbige estimater.

Mariager Saltcenter
Aftaleparterne er enige om at afsætte i alt 6 mio. kr. i 2025 til udvikling af Mariager
Saltcenter. Centeret har i en årrække været et trækplaster, ikke blot for kommunens borgere men også for turister, men trænger til en renovering. Centeret har fremlagt et flot og ambitiøst projekt til i alt 28,9 mio. kr., som aftaleparterne er enige om at støtte økonomisk, så Mariager Saltcenter fortsat formidler saltets kulturhistoriske værdi i kommunen, og dermed udvikles som en af brikkerne i strategien om kulturelle fyrtårne. Parterne bemærker, at Mariagerfjord Kommunes involvering i projektet forudsætter, at den eksterne finansiering fremskaffes, som beskrevet i projektoplægget, og at kommunens bevilling øremærkes de støtteberettigede dele af projektet.

Investering i de borgernære serviceområder
Aftaleparterne er enige om at afsætte i alt 30 mio. kr. frem til 2028 til investeringer i
bygningsmassen til de borgernære serviceområder. Formålet med investeringerne er dels at
sikre en mere effektiv drift og håndtere en række strukturelle udfordringer. Parterne er enige om, at første fase af investeringerne skal målrettes en ny sundhedsklinikstruktur i kommunen samt håndtere aktuelle udfordringer med pasningstilbud til børn flere steder i kommunen. I kommende budgetforhandlinger vil aftaleparterne konkretisere investeringerne, hvor det fagligt og økonomisk giver størst værdi, hvilket forventeligt vil være i forhold til de fysiske rammer på ældreområdet.

Renovering af Mariager Skole og oprettelse af specialundervisningsafdeling
I forbindelse med Byrådets genprioritering af anlægsbudgettet for 2024 blev det besluttet at igangsætte renoveringen af Mariager Skole, som konkret består af to delprojekter fra det
oprindelige idékatalog:
1) Renovering af Multisal/gymnastiksal
2) Renovering af parkerings- og ankomstareal.

I budget 2024 er der afsat i alt 10,2 mio. kr. til de to delprojekter. Resultatet af licitationen har vist, at de to delprojekter ikke kan gennemføres for det afsatte beløb, og det forventes, at der vil være behov for yderligere tre mio. kr. Derfor afsættes yderligere tre mio. kr. i 2025 til igangsætning af renoveringen på Mariager Skole.

Aftaleparterne afsætter også 8,2 mio. kr. i 2025 til oprettelse af en specialklasseafdeling på
Mariager Skole målrettet elever med autisme. I dag er der specialtilbud til elever med
autisme på Arden Skole. Tilgangen til tilbuddet i Arden har de senere år været markant, og
derfor kan de fysiske rammer ikke følge med behovet. Samtidig er det for aftaleparterne
væsentligt at sikre en struktur på området, der minimerer transporttiden for eleverne i
kommunen. Med oprettelse af tilbudet vil særligt eleverne i den sydøstlige del af kommunen få kortere transporttid.

Arden Bytorv
Budgetaftalen afsætter i alt 10 mio. kr. på anlægsbudgettet til udvikling af Bytorvet i Arden, som også var en del af budgetaftalen for 2024. Parterne er enige om, at den kommunale medfinansiering sker under forudsætning af, at der fra lokale kræfter findes eksterne resurser til finansiering af projektet på mindst fem millioner kr. Aktørerne bag udviklingen af Arden Bytorv skal senest 1. juni 2025 indsende en status på projektet til Økonomiudvalget, herunder en status på ekstern finansiering.

Hadsund – Brolandingen – Stedet tæller X
Aftaleparterne ønsker, at byudviklingsprojektet, der delfinansieres gennem RealDania og Ny
Carlsbergfondet, ved brolandingen i Hadsund – ’Stedet tæller X’, nyder fremme. Det både i
forlængelse af Byrådets planlægning ’Med Byerne Forrest’, realisering af byudviklingen i
Hadsund samt ambitionerne i Byrådets ’Fjordstrategi’, hvor anlægsambitioner prioriteres
først i Hadsund. Projektet er beregnet til 13 mio. kr. Heraf eksterne midler for otte mio.
kroner. Aftaleparterne afsætter fem millioner kr. i budget 2025 til realisering af projektet.

Driftstilpasninger i budgetaftalen

Budgetanalyse 0-18 års området
En af de igangsatte budgetanalyser er på 0-18 års-området, som har analyseret på ’tilvalg og kan-opgaver’ på området. Baggrunden var, at der over de senere år er blevet iværksat en række fagspecifikke indsatser, som grundet Covid19, genåbning af budget og andre forhold endnu ikke har været igangsat. Derfor var formålet med analysen at genvurdere værdien i de konkrete indsatser, ligesom ønsket var at vurdere, om der var et overlap mellem de konkrete målrettede indsatser. Økonomiudvalget modtag analysen før sommerferien og valgte at overdrage hele indholdet til Forhandlingsudvalget, som i starten af august sendte analysens indhold i høring. Analysen peger på i alt otte konkrete indsatser, som ligger uden for, hvad der kan betegnes som basisdriften og dermed kan karakteriseres som en ’kan-opgave’.

Aftaleparterne har besluttet at reducere i tilbudsviften på 0-18 års området, og har i den
forbindelse særlig fokuseret på indsatser, som ikke er igangsat. Konkret stoppes følgende fra 2025 og frem stoppes:

  • Ikke-igangsat ekstra fraværsindsats på skoleområdet
  • ikke-igangsat investering ‘i et godt afsæt for alle’
  • Omlægning af Fritidsjob i uddannelsesvejledningen til drift

    Parterne bemærker, at reduktionen ikke er et udtryk for, at de konkrete indsatser ikke er
    væsentlige. Reduktionen sker ud fra en samlet prioritering, hvor det foretrækkes at reducere i projekter, der ikke er igangsat, og borgerne derfor ikke vil mærke en serviceforringelse, frem for at skære i den almene drift. De konkrete indsatsområder skal indgå i den samlede prioritering i det generelle forebyggende arbejde, som blandt andet sker i PPR.

    Budgetanalyse administrationsområdet
    Økonomiudvalget har også iværksat en budgetanalyse af hele administrationsområdet.
    Analysen indebærer en flerårig plan for at vurdere initiativer, som kan nedbringe de samlede administrationsomkostninger i kommunen. De første skridt blev taget i forbindelse med budget 2024, hvor der blev reduceret med fem mio. kr. på administration. Aftaleparterne er enige om at tage de næste skridt i 2025, hvor der med denne aftale reduceres på administrative stillinger på tværs af hele organisationen.

    Derudover er parterne enige om, at der fra 2025 sættes gang i et særlig fokus på ’fremtidens indkøb’, hvor der indlægges en besparelse på 4,4 mio. kr. årligt. Fremtidens indkøb dækker over en grundlæggende ændring i organisationens adfærd i forbindelse med
    indkøb/anskaffelser af varer og ydelser. Det er blandt andet i form af organisationens brug af eksisterende indkøbsaftaler, brugen af konkurrenceudsættelse samt kommunens adfærd i forbindelse med indgåelse af større og mindre kontrakter samt opfølgning herpå. Parterne
    anerkender, at den ændrede adfærd for nogle vil opleves som en indskrænket råderet over
    de tildelte ressourcer, men lægger samtidig vægt på, at der er potentiale for at frigøre
    ressourcer til kerneopgaven i organisationen.

    Et yderligere element i administrationsanalysen er udgifter til Byrådet. Aftaleparterne blev i
    budgetaftalen for 2024 enige om, at administrationen skulle udarbejde et oplæg til, hvordan omkostningerne eventuelt kan nedbringes. Oplægget er leveret til Økonomiudvalget.

    Aftaleparterne bemærker forskellige muligheder for at nedbringe udgifterne, og der er
    enighed om, at Byrådets sammensætning, herunder Udvalgsstruktur, skal drøftes frem mod
    et kommende kommunalvalg. Parterne er enige om at Økonomiudvalget til foråret 2025 skal drøfte Byrådets sammensætning med henblik på udarbejdelse af en indstilling til Byrådet.
    Dette også med henblik på, at dette eventuelt kan indgå i budgetlægningen for 2026.

    Reorganisering af aktivitetscentre
    Aftaleparterne er enige om at reducere budgettet til aktivitetscentre på ældreområdet med 1 mio. kr. i 2025 stigende til 2 mio. kr. fra 2026 og frem. For at realisere besparelsen vil det
    betyde, at der fremadrettet vil blive færre aktivitetscentre end de nuværende seks, som er
    fordelt geografisk i kommunen. Parterne er enige om, at Udvalget for Sundhed og Omsorg
    skal drøfte den fremtidige organisering og tilpasning til det reducerede budget.

    Nedjustering af særlig integrationsindsats på børneområdet
    Aftaleparterne er enige om at omlægge integrationsindsatsen på børneområdet, hvor der i
    dag er ansat to ressourcepersoner til at understøtte integrationsarbejdet i kommunens
    børnehuse. Parterne er enige om at halvere budgettet og i stedet omlægge indsatsten, så
    den i højere grad målrettes de familier og institutioner, som har størst behov for indsatsen.

    Omlægning af indsatser på familieområdet
    På familieområdet er der de senere år arbejdet målrettet med en handleplan, som blev
    iværksat i 2022 med det formål at bringe områdets økonomi i balance. Handleplanen
    indeholder i alt fem temaer, hvor der blandt andet er fokus på alternativer til anbringelse af
    unge heriblandt netværksanbringelse og familiepleje. Ligeledes er der fokus på at bruge
    gruppebasserede forløb som forebyggende tiltag, hvor det giver mening. Handleplanen har
    vist gode faglige effekter og samtidig et lavere omkostningsniveau. På den baggrund
    nedjusteres budgettet i 2025 og frem med i alt tre mio. kr. årligt. Aftaleparterne er enige om, at kommunens buffer skal bringes i anvendelse, hvis familieområdet viser ubalance i 2025, svarende til det reducerede beløb.

    Det specialiserede voksenområde
    Som resten af landets kommuner har Mariagerfjord Kommune de senere år oplevet en
    markant stigning i udgifterne til det specialiserede voksenområde. Udgiftsudviklingen er på
    landsplan ca. 3% årligt. I Mariagerfjord Kommune hæves budgettet på området årligt med 2 mio. kr. for at forsøge at følge med udviklingen. Det svarer til en stigning på ca. 0,8% årligt.

    I løbet af 2024 har Mariagerfjord Kommune oplevet en stagnering i udgiftsniveauet, hvor de seneste økonomiopfølgninger peger i retning af et budget i balance for 2024. Det er særligt stagnering i udgifter til botilbud og BPA-ordninger, som har bragt området i økonomisk balance. Aftaleparterne er derfor indstillet på at nedjustere den automatiske
    budgetfremskrivning i 2025 med 1,6 mio. kr. I samme ombæring er parterne opmærksomme på, at udgifterne på området kan stige meget på kort tid. Hvis området kommer i økonomisk ubalance i 2025, er parterne enige om, at kommunens buffer skal bringes i anvendelse svarende til det nedsætte budgetbeløb.

    Folkeskolen og specialundervisningstilbud
    Over en årrække er der både på landsplan og i Mariagerfjord Kommune set et stigende
    behov for at visitere børn til specialundervisningstilbud for at sikre dem en god skolegang.
    Selv om antallet af visitationer til tilbuddene ser ud til at have stabiliseret sig, ses der stadig en markant stigning i udgifter til området, hvilket har resulteret i et merforbrug i 2023 på 5,9 mio. kr. Et merforbrug som ville have været større, hvis der ved genåbning af budgettet ikke var blevet tilført 7,3 mio. kr. De foreløbige forventninger til 2025 er et merforbrug i den centrale visitationspulje på 16 mio. kr.

    Aftaleparterne har besluttet at tilføre 16 mio. kr. til den centrale visitationspulje i 2025 og frem for at skabe balance mellem budget og forventet forbrug. Samtidig er det besluttet, at
    permanentgøre en række midlertidige takstændringer i specialundervisningstilbuddene.
    Parterne er opmærksomme på, at udgiftsudviklingen ikke alene er en budgetudfordring for
    den centrale visitationspulje, idet skolerne via tildelingsmodellen medfinansierer de fleste
    specialundervisningstilbud, når en af deres elever vurderes i målgruppen.

    Med de ovenstående initiativer er området løftet markant økonomisk, og det er lykkedes at
    friholde almenområdet for markante besparelser og dermed fortsat investere i en god
    skolegang for alle børn jævnfør kommunens nye Børn og Unge-politik.

    Bevarelse af gamle bygninger i Mariager
    Fonden for bevarelse af gamle bygninger i Mariager modtager årligt et kommunalt tilskud på 51.000 kr. Aftaleparterne er enige om at fortsætte det kommunale tilskud i 2025, hvorefter tilskuddet ophører.

    Justering af tilskud til kulturelle foreninger
    Aftaleparterne er enige om at indlægge en rammebesparelse på 100.000 kr. årligt fra 2025
    og frem, som skal udmøntes gennem en justering af kulturelle foreningers tilskud. Parterne
    er enige om, at Udvalget for Kultur og Fritid skal drøfte en konkret model for udmøntning ud fra nogle objektive kriterier.

    Pårørendevejleder
    Aftaleparterne har ikke haft mulighed for at imødekomme det eksternt indkommet ønsket om finansiering af en særskilt pårørendevejleder i dette budgetforlig. Parterne ønsker imidlertid at henlede opmærksomheden på, at vejledning af pårørende er en integreret del af den daglige praksis indenfor såvel sundheds- som ældreområdet i Mariagerfjord Kommune.

    Derudover tilbyder Mariagerfjord Kommune pårørendekurset ”Lær at tackle hverdagen som
    pårørende”. Kurset er for borgere, der er pårørende til et menneske med langvarig sygdom.
    Kurset er et praktisk orienteret selvhjælpskursus, som veksler mellem oplæg, øvelser og
    erfaringsudvekslinger.

    De beskrevne emner i dette dokument er ikke udtømmende. Øvrige initiativer i budgetaftalen fremgår af ’Overblik over budgetjusteringer 2025-2028’.

2. behandling af budgetforslaget/aftalen sker i Mariagerfjord Byråd den 10. oktober 2024.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler