ForsideMariagerfjordAktivitetscentre i Mariagerfjord: Nyt scenarie tilføjet i reorganisering

Aktivitetscentre i Mariagerfjord: Nyt scenarie tilføjet i reorganisering

Aktivitetscentre i Mariagerfjord: Nyt scenarie tilføjet i reorganisering

Forslag om reorganisering af aktivitetscentre er igen på den politiske dagsorden, når Udvalget for Sundhed og Omsorg i Mariagerfjord Kommune holder møde den 3. februar 2025.

Sagen sendes til genbehandling i Udvalget for Sundhed og Omsorg med tilføjelse af et fjerde scenarie for reorganisering af aktivitetscentrene. 

Med vedtagelsen af Budget 2025-2028 blev det besluttet at reducere budgettet til aktivitetscentre på ældreområdet i Mariagerfjord Kommune med 1 mio. kr. i 2025 stigende til 2 mio. kr. fra 2026 og frem. Det er beskrevet, at besparelsen som udgangspunkt skal udmøntes via en reduktion i antallet af steder med visiteret og bemandet aktivitetscentertilbud.

Udvalget for Sundhed og Omsorg skal i denne sag drøfte og godkende oplæg til forskellige scenarier for reorganisering af aktivitetscentre herunder serviceniveau for kørsel i forbindelse med tilbud om aktivitetscentre i Mariagerfjord Kommune.

Indstilling

Beslutning Udvalget for Sundhed og Omsorg d. 14. januar 2025

Ad 1) Udvalget for Sundhed og Omsorg drøftede de fremlagte scenarier, og besluttede, at sagen genbehandles på udvalgets møde 4. februar med tilføjelse af et ekstra scenarie. Det ønskes desuden, at de under drøftelsen afgivne bemærkninger tænkes med i den fornyede forberedelse af sagen.

Ad 2) Drøftet.

Indstilling Udvalget for Sundhed og Omsorg d. 14. januar 2025

Direktøren for Social, Sundhed og Omsorg indstiller til Udvalget for Sundhed og Omsorg:

1. At drøfte og godkende et af scenarierne for reorganisering af aktivitetscentrene i Mariagerfjord Kommune, som følge af reduceret budget i 2025 og årene frem.

2. At drøfte modeller for fremtidig serviceniveau for kørsel til aktivitetscentrene i Mariagerfjord Kommune.

Indstilling Udvalget for Sundhed og Omsorg d. 3. februar 2025

Direktøren for Social, Sundhed og Omsorg indstiller til Udvalget for Sundhed og Omsorg:

1.  At drøfte og godkende et af scenarierne for reorganisering af aktivitetscentrene i Mariagerfjord Kommune, som følge af reduceret budget i 2025 og årene frem.

2.  At såfremt scenarie 4 vælges som udmøntningsmodel, så videresendes sagen til fornyet behandling i Byrådet via Økonomiudvalget.

3.  At serviceniveauet for befordring til og fra aktivitetscentrene ændres fra at gælde alle borgere med en visitation til et aktivitetscentertilbud til at ske på baggrund af en konkret og individuel vurdering. 

Inddragelse

Fag MED Ældre og Omsorg har på mødet d. 4. december 2024 kvalificeret oplæg til scenarier ud fra APSA-forhold. (arbejds- personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold).

Seniorrådet er løbende blevet orienteret om processen og analysen af aktivitetscentrene.

Sagsfremstilling

Med vedtagelsen af budget 2025-2028 er det besluttet at reducere budgettet til aktivitetscentre på ældreområdet i Mariagerfjord Kommune med 1 mio. kr. i 2025 stigende til 2 mio. kr. fra 2026 og frem.

Kommunen driver i dag seks aktivitetscentre, som alle tilbyder aktiviteter i sociale fællesskaber og støtte til at bevare evne til at fungere i hverdagen til ældre og borgere med nedsat fysisk, psykisk eller socialt funktionsniveau. Derudover kan der ydes aflastning til pårørende, der bidrager til pasning af borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau. Tilbuddet ydes efter Servicelovens § 84.

De seks aktivitetscentre er beliggende på Bernadottegården i Hadsund, Teglgården i Als, Fjordvang i Mariager, Solgaven i Hobro, Solgårdscenteret i Arden og Krogen på Skovgården i Hadsund – sidstnævnte er det eneste specialtilbud til borgere med betydelig nedsat kognitiv funktionsniveau (eksempelvis svær eller meget svær demens). Det er i denne forbindelse vigtigt at bemærke, at borgere med demens i dag også er visiteret til alle de øvrige aktivitetscentre. Fem af de seks aktivitetscentre ligger i forbindelse med et plejecenter, og serviceudgifter til f.eks. rengøring og pedel indgår under plejecentrets driftsomkostninger. Aktivitetscenter Solgårdscentret i Arden ligger ikke i tilknytning til et plejecenter og har derfor selv budget til og afholder selv serviceudgifter. 

På Solgårdscenteret drives der i dag også cafe. Cafeen er åben for lokalområdet og betjener dermed ikke kun borgere visiteret/tilknyttet til aktivitetscenteret.  

Ud over udgifter til at drive aktivitetscentrene afholder aktivitetscentrene også udgifter til kørsel for den enkelte borger, dog mod egenbetalingsandel for borgeren. 

Analyse af aktivitetscenterområdet

På baggrund af direktionens oplæg til budget 2025-2028 blev der nedsat en arbejdsgruppe bestående af medarbejdere og ledere fra aktivitetscentrene. Arbejdsgruppens formål har været at analysere aktivitetscenterområdet og give input til det videre arbejde med reorganisering af aktivitetscentrene med udgangspunkt i budgetaftalen, hvor det fremgår, at der fremadrettet vil være færre aktivitetscentre med et visiteret og bemandet tilbud end de nuværende seks.

Analysen af aktivitetscentrene har taget udgangspunkt i en gennemgang af bl.a. bygningskapacitet – herunder fysiske rammer og indretning, personaleressourcer, brugerkapacitet, målgruppe og visitationskriterier. Herudover har arbejdsgruppen forholdt sig til udviklingspotentialer i samarbejde med civilsamfundet og frivillige aktører samt forskellige scenarier for transport til og fra aktivitetscentrene.

Arbejdsgruppen har på baggrund af analysen af aktivitetscentrene opstillet kriterier for fremtidig drift af aktivitetscentre i Mariagerfjord Kommune. Udgangspunktet har været fortsat at sikre høj kvalitet i tilbuddet samt at tilpasse organiseringen herunder driften, som følge af reduktion af budgettet. Arbejdsgruppens opstillede kriterier omfatter bygningskapacitet og fysiske rammer, geografisk placering, målgruppe og visitation, serviceniveau og åbningstider, bevilget kørsel, samarbejde med civilsamfund og frivillige aktører.

På baggrund af disse kriterier er der opstillet tre forskellige scenarier for reorganisering af aktivitetscentrene, som beror på en konkret vurdering af det enkelte aktivitetscenter i forhold til de opstillede kriterier for fremtidig drift. 

Scenarier for reorganisering af aktivitetscentre:

Scenarie 1

Konvertering af anvendelsen af Aktivitetscenter Solgårdscenteret, Aktivitetscenter Fjordvang og Aktivitetscenter Teglgården. Dvs. ingen kommunalt initierede tilbud på disse 3 lokationer. Her kan lokaler og faciliteter stilles til rådighed for frivillige foreninger og aktører fra civilsamfundet med det formål at skabe aktiviteter og sociale fællesskaber for borgere i lokalområdet. 

Scenarie 2

Konvertering af anvendelsen af Aktivitetscenter Solgårdscenteret og Aktivitetscenter Fjordvang, så disse fremadrettet drives i et samarbejde mellem civilsamfund og frivillige organisationer. Her kan lokaler og faciliteter stilles til rådighed for frivillige foreninger og aktører fra civilsamfundet med det formål at skabe aktiviteter og sociale fællesskaber for borgere i lokalområdet. Konvertering af Aktivitetscenter Teglgården til kombinationstilbud med både kommunalt drevet aktivitetscenter og frivilligdrevet aktiviteter. Dvs. reduceret åbningstid/åbningsdage ift. kommunal drift.

Scenarie 3

Konvertering af anvendelsen af Aktivitetscenter Solgårdscenteret, så det fremadrettet drives i et samarbejde mellem civilsamfund og frivillige organisationer. Her kan lokaler og faciliteter stilles til rådighed for frivillige foreninger og aktører fra civilsamfundet med det formål at skabe aktiviteter og sociale fællesskaber for borgere i lokalområdet. Konvertering af Aktivitetscenter Fjordvang og Aktivitetscenter Teglgården til kombinationstilbud med både kommunalt drevet aktivitetscenter og frivilligdrevet aktiviteter. Dvs. reduceret åbningstid/åbningsdage ift. kommunal drift.

I forbindelse med konvertering af aktivitetscenter til kombinationstilbud, som foreslået i scenarie 2 og scenarie 3, foreslås det at reducere de kommunalt bemandede åbningsdage på disse aktivitetscentre. Samtidig foreslås det, at der etableres samarbejder og lokale partnerskaber med civilsamfundet, som fremadrettet kan tilbyde aktiviteter og sociale fælleskaber i lokalområdet. Dette vil støtte op omkring politiske ambitioner omkring samarbejde med civilsamfund – samt omkring reformernes fokus på fællesskabende aktiviteter samt inddragelse af civilsamfund. 

I processen med reorganisering af aktivitetscentrene vil der blive lagt vægt på, at aktivitetstilbuddet fortsat arbejder på at understøtte, at borgerne forbliver selvhjulpne, forebygge funktionstab samt forebygge plejebehov for borgere i målgruppen. 

Der er pr. 8. januar 2025 visiteret 202 borgere til kommunens aktivitetscentre. Heraf er der 53 borgere i heldagstilbud og 149 borgere i halvdagstilbud. Analysen af aktivitetscenterområdet viser herudover, at der på hvert enkelt aktivitetscenter også deltager borgere, som ikke er visiteret til tilbuddet igennem den centrale visitation i Myndighed og Visitation.

AktivitetscenterAntal visiterede borgere
Bernadottegården49
Fjordvang19
Krogen (Skovgården – specialtilbud)17
Solgaven44
Solgårdscenteret35
Teglgården38
Samlet202

For fortsat at kunne tilbyde et aktivitetstilbud af høj kvalitet, betyder det, at der vil være behov for, at målgruppen for de kommunale aktivitetstilbud fremadrettet målrettes de svageste borgere samt at der fremadrettet udelukkende tilbydes visiterede og bemandede aktivitetstilbud til netop denne målgruppe. Derfor fastholdes der en central visitation til tilbuddet.  

Borgere uden for målgruppen skal hjælpes over i frivilligdrevne eller brugerstyrede aktiviteter. Her kan Socialkompasset fremadrettet være en vigtig guide og vejledning til borgerne.  Administrationen vil igangsætte det videre arbejde i forhold til dette, når der er truffet endelig beslutning omkring den fremtidige organisering af aktivitetscentre.

I forhold til fremadrettet målgruppedifferentiering er følgende beskrivelse indtænkt:

  • Medarbejderinitieret aktivitetstilbud skal fremadrettet målrettes de svageste borgere over 60 år. 
  • Behov for at fastholde central visitation til aktivitetscentertilbud (medarbejderinitieret) målrettet borgere i målgruppe B og C.  

Nyt forslag til målgruppebeskrivelse fremgår nedenfor:

Forskellen i forhold til det fremtidige tilbud for henholdsvis målgruppe A og B/C er hvorvidt tilbuddet er medarbejderinitieret eller ej. Fremadrettet foreslås det, at det er målgruppe B og C, der kan visiteres til et kommunalt aktivitetscentertilbud, mens målgruppe A understøttes i at søge mod civilsamfunds-initierede tilbud, hvor kommunens fællesskabskoordinator kan inddrages. 

Målgruppe B og C vil med forslaget fremadrettet blive understøttet i vedligehold og udvikling af fysiske, psykiske og sociale færdigheder hos borgere, der på grund af nedsat funktionsevne eller særlige sociale problemer, har behov herfor. Der kan trænes i fysiske, mentale, sociale og funktionsbevarende samt kreative færdigheder. Ligeledes vil der være understøttelse i af indgå i og udbygge sociale relationer, som ikke vil kunne mestres på eget initiativ.

Som en del af indsatsen vil der fortsat være ét specialiseret tilbud på Skovgården i Hadsund målrettet borgere med betydelig kognitiv funktionsnedsættelse.

Derudover er det vigtigt, at tilbuddene gøres så kendte og tilgængelige som muligt for målgruppen, så de når de borgere, de er tiltænkt. For at styrke kvaliteten og skabe et stærkere fællesskab lægges der vægt på et tæt samarbejde med frivillige aktører i driften af tilbuddene.

Serviceramme for kørsel til aktivitetstilbud
I forbindelse med analysen af aktivitetscenterområdet er det blevet tydeligt, at det nuværende serviceniveau med kørsel i forbindelse med tilbud om aktivitetscenter kan udgøre en udfordring for driften af aktivitetscentrene. 

Der tilbydes i dag kørsel til aktivitetscentre efter servicelovens §117. Nuværende serviceniveau i Mariagerfjord Kommune udmøntes ved, at borgeren  bliver tilmeldt den aftalte transport, hvis borger eller pårørende giver udtryk for et kørselsbehov til og fra aktivitetscenteret. . 

Der opkræves i dag brugerbetaling for kørsel til og fra aktivitetscentre efter Mariagerfjord Kommunes takster. Taksten fastsættes én gang årligt i forbindelse med budgettet. Taksten for kørsel til aktivitetscenter i Mariagerfjord Kommune og dermed borgers egenbetaling er i 2025 fastsat til 334 kr. pr. måned ved 1-3 dage/uge. Ved 4-5 dage/uge er prisen 434 kr. pr. måned. Betaling foregår som udgangspunkt via træk i borgerens pension. Bestilling, koordinering, ændringer med videre styres alt sammen af aktivitetscentrets personale.

Udgiften for Mariagerfjord Kommune alene for kørsel til aktivitetscentrene var i 2023 1,7 mio. kr., hvilket udgør 19 % af det samlede budget til aktivitetscentrene.  

Tilbud om kørsel er såkaldt kan-opgave og der er ikke en øvre grænse for, hvad der må opkræves i brugerbetaling, så længe det ikke overstiger den faktiske udgift.

På den baggrund skal Udvalget for Sundhed og Omsorg drøfte to modeller for justering af servicerammen for kørsel til aktivitetscentre. 

Model 1. 
Ingen kørsel i forbindelse med aktivitetstilbud. Der kan dog i helt særlige tilfælde efter konkret og individuel vurdering bevilges kørsel til borgere særligt nedsat fysisk, psykisk eller social funktionsevne. 

Model 2.
Højere brugerbetaling for borgere visiteret til aktivitetscenter. 

For begge modeller gælder det, at der kan være risiko for frafald af borgere til aktivitetsstilbud. Ændring i serviceniveau for kørsel til aktivitetscentre kan have afledte konsekvenser for hjemmeplejen, som dog er er svære at estimere. 

Supplerende sagsfremstilling til mødet i Udvalget for Sundhed og Omsorg d. 3. februar 2025

Udvalget for Sundhed og Omsorg behandlede på mødet d. 14. januar 2025 administrationens forslag til udmøntning af den med budget 2025 vedtagne besparelse på området for aktivitetscentre. Udvalget besluttede, at administrationen i tillæg til ovenstående 3 scenarier skulle udarbejde et 4 scenarie. Det fjerde scenarie skulle indebære en fastholdelse af kommunalt drevet aktivitetscentertilbud på alle de nuværende 6 lokationer. 

Administrationen har på den baggrund udarbejdet nedenstående scenarie 4, der som alternativ til konvertering af et eller flere aktivitetscentre (fra kommunalt drevne til frivilligt understøttede) udmønter besparelsen via en mere generel serviceforringelse på hele aktivitetscenterområdet. 

Da det af budgetaftalen eksplicit fremgår at: ”For at realisere besparelsen vil det betyde, at der fremadrettet vil blive færre aktivitetscentre end de nuværende seks, som er fordelt geografisk i kommunen.”, er det administrationens vurdering, at et eventuelt valg af scenarie 4 vil nødvendiggøre en fornyet behandling i byrådet. 

Scenarie 4:
Et muligt alternativ til at udmønte besparelsen via en konvertering af 1 eller flere tilbud fra kommunalt til frivilligt drevne tilbud er mere en generel serviceforringelse af hele aktivitetscenterområdet. 

I denne model indføres der en fast ugentlig lukkedag på Aktivitetscentrene Solgårdscenteret, Teglgården, Fjordvang, Solgaven og Bernadottegården. Det vil sige, at der på disse fem aktivitetscentre vil være kommunalt medarbejderdrevne aktiviteter fire dage om ugen og en fast ugentlig lukkedag. Aktivitetscenter Krogen på Skovgården i Hadsund bibeholdes som et specialiseret tilbud, der er målrettet borgere med betydelig kognitiv funktionsnedsættelse med fem ugentlige åbningsdage.

Samtidig indstilles der til, at den nuværende cafe på Solgårdscenteret fremadrettet ikke skal drives kommunalt. 

Med dette scenarie 4 vil der fortsat være fokus på at få skabt en kombination af kommunalt drevne aktivitetscentre og frivilligdrevne tilbud for kommunens ældre borgere på de fem aktivitetscentre, hvilket understøtter politiske ambitioner omkring inddragelse af civilsamfund. På åbningsdagene vil aktivitetscentrene tilbyde medarbejderinitieret, visiterede tilbud, målrettet borgere med størst behov (borgere i målgruppe B og C i den nedenfor beskrevet målgruppebeskrivelse). 

Lokaler og faciliteter kan på lukkedage stilles til rådighed for frivillige foreninger og aktører fra civilsamfundet, som kan skabe aktiviteter og sociale fællesskaber for borgere i lokalområdet, særligt for borgere i målgruppe A i den ovenfor beskrevet målgruppebeskrivelse. Opdyrkning af samarbejdet med frivillige foreninger og civilsamfundsaktører kan først gå i gang, når der forelægger en politisk beslutning om reorganisering af aktivitetscentrene. Administrationen foreslår, at dette arbejde sker i tæt samarbejde med Kultur og Fritid og Frivilligcenteret og evt. den kommunale fælleskabskoordinator.  

Med scenarie 4 foreslås det – som i de tre tidligere fremsatte scenarier – at det fremadrettet er målgruppe B og C, der kan visiteres til kommunale aktivitetscentertilbud, mens målgruppe A støttes i at opsøge civilsamfundsinitierede aktiviteter. Målgruppe B og C vil derfor fortsat kunne tilbydes støtte til vedligeholdelse og udvikling af fysiske, psykiske og sociale færdigheder i aktivitetscentrene. Forskellen i det fremtidige tilbud for målgruppe A og målgruppe B og C vil dermed være graden af medarbejderinitiering. 

Scenarie 4 vil samtidig forudsætte, at den nuværende cafe på Aktivitetscenter Solgårdscenter fremadrettet ikke drives af Mariagerfjord Kommune. Det er administrationens umiddelbare vurdering, at forplejningen på Aktivitetscenter Solgårdscenter vil kunne sikres via en udvidelse af den eksisterende kontrakt omkring madlevering til dele af hjemmeplejen. Det vil være en forudsætning, at forplejningsordningen bliver fuldt brugerfinansieret.

Scenarie 4 vil kunne udmønte den forudsatte besparelse på 1 mio. i 2025 stigende til 2 mio. kr. fra 2026 og frem. Dette er betinget af, at beslutningen om scenarie 4 effektueres medio 2025. 

Som beskrevet ovenfor udgør en betydelig del af udgiften til aktivitetscenterområdet udgifter til befordring. I henhold til det nuværende administrationsgrundlag visiteres borgerne, der visiteres til aktivitetscentertilbuddet, automatisk også til befordring til og fra tilbuddet såfremt borgerne ønsker dette . Administrationen foreslår, at visitationen til bevilling af befordring fremadrettet sker på baggrund af en konkret og individuel vurdering. Eventuel bevilling af befordring vil ske ud fra borgerens mobilitet og fysiske og kognitive tilstand og borgerens øvrige mobilitetsmuligheder i hverdagen, herunder adgangen til offentlig transport eller bistand fra familie og venner. 

Administrationen vil på udvalgsmødet d. 3. februar 2025 præsentere overblik over nogle andre nordjyske kommuners visitationspraksis for kørsel til og fra aktivitetscentrene samt takster herfor. Det kan overvejes, eksempelvis i forbindelse med budget 2026, at justere taksten for brugerbetaling af befordring til og fra aktivitetscentrene. 

Økonomi
De seks aktivitetscentre har i 2024 haft en budgetramme på 9,3 mio. kr. Dette budget skal ligeledes dække udgifter til kørsel.

Med vedtagelsen af budget 2025-2028 er aftaleparterne enige om at reducere budgettet til aktivitetscentre på ældreområdet i Mariagerfjord Kommune med 1 mio. kr. i 2025 stigende til 2 mio. kr. fra 2026 og frem.

Konverteringen af aktivitetscentre forventes – afhængigt af hvilket scenarie Udvalget vælger – at medføre en reduktion på mellem ca. 4 og 8 stillinger (årsværk). I forbindelse med besparelsen vil der være fokus på at afdække muligheden for, at de berørte medarbejdere kan få ansættelse et andet sted på ældreområdet / i kommunen. 

Den præcise årlige besparelse afhænger af det valgte scenarie for reorganisering.

Potentialer ved ændring i serviceramme for kørsel for afhænger også af hvilken model, der fremadrettes ønskes. 

Der er opsigelsesvarsel på de nuværende kontrakter for kørsel og de nuværende kontrakter er lavet i sammenhæng med kørsel på skoleområdet. Dog er kørsel til Solgårdscenteret lavet på en separat kontrakt. 

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler