Ældrerådsvalg i Vesthimmerland: Valget afvikles i november
I forbindelse med valg til Ældrerådet 2025, skal der vedtages valgregler for valget samt udpeges en valgbestyrelse. Ældrerådet 2025 er på dagsordenen når Sundhedsudvalget i Vesthimmerlands Kommune holder møde den 4. juni 2025.
Baggrund
Det følger af Retssikkerhedslovens § 30-32 at der i hver kommune skal nedsættes et Ældreråd, bestående af mindst 5 medlemmer, og at der skal afholdes valg til Ældrerådet hver fjerde år.
Byrådet besluttede på sit møde den 14. marts 2024 at Ældrerådsvalget 2025 i Vesthimmerlands Kommune skal afholdes som et såkaldt hybridvalg. Det betyder
- at borgere der modtager digital post kan stemme digitalt via et link i den digitale post i perioden 4. november til 16. november 2025.
- at Borgere der er fritaget for digital post kan stemme med deres sundhedskort på valgstedet for kommunal- og regionsrådsvalget den 18. november 2025.
- at Borgere der er fritaget for digital post også kan stemme i Borgerservice/Biblioteker i perioden den 4. november til den 18. november 2025.
Ældrerådsvalget er for perioden 1. januar 2026 – 31. december 2029.
Valgregler
Det fremgår af lovgivningen, at Kommunalbestyrelsen, i samarbejde med Ældrerådet, skal fastsætte regler for, hvordan valget skal afholdes. Forvaltningen har udarbejdet forslag til valgregler, som vedlægges til godkendelse.
Af udkast til valgregler fremgår blandt andet:
- Ældrerådet afholder i august måned i valgåret, orienteringsmøder i Aars, Aalestrup, Farsø og Løgstør. På møderne kan interesserede kandidater begære sig opstillet på kandidatlisten.
- Valget afholdes digital/fysisk – såkaldt hybridvalg.
- Kandidaterne er valgt i rækkefølge efter opnået stemmetal. De kandidater der ikke opnår valg, bliver stedfortrædere efter deres stemmetal
Valgbestyrelse
Valget forberedes og ledes af en valgbestyrelse, som er godkendt af Byrådet.
Valgbestyrelsens opgaver er at udarbejde en tidsplan for valget, herunder planlægge annoncering af valget, valgmateriale, opstillingsmøder m.v. Endvidere er det valgbestyrelsen der afklarer tvivlsspørgsmål og eventuelle tvister i forbindelse med valget.
Valgbestyrelsen består af:
- Tre medlemmer der udpeget blandt Ældrerådets medlemmer
- To administrative medarbejdere
Ældrerådets formand er formand for valgbestyrelsen.
Ældrerådet udpeger blandt Ældrerådets medlemmer 3 medlemmer til valgbestyrelsen.
Forventet konsekvens: Ingen bemærkninger.
Organisering og kommunikation: Ingen bemærkninger.
Lovgrundlag: Retssikkerhedsloven §§ 30-32.
Økonomi
De samlede udgifter ved valget afholdes af kommunen.
Estimeret udgift for valg til Ældrerådet i 2025 med hybrid løsning er 432.000 kr.
Procesplan: Ingen bemærkninger.
Sagen afgøres i: Byrådet via Økonomiudvalget, Sundhedsudvalget og Ældrerådet.
Indstilling
- at valgregler for ældrerådsvalget 2025 godkendes, og
- at der udpeges tre medlemmer fra Ældrerådet til valgbestyrelsen.
Beslutning fra Ældrerådsmøde 22. maj 2025, punkt 32:
Fraværende: Ingen.
Godkendt med forbehold for følgende ændringer:
- Afsnit om valgbarhed ændres, så det tydeliggøres, at alle borgere kan stemme ved fysisk fremmøde på valgdagen.
- Offentliggørelsen af valgresultatet ændres fra den 26. november til 20. november.
- Afsnit om valgbarhed tilpasses, så det fremgår, at den 14. oktober er sidste frist for at stille op.
De udpegede til valgbestyrelsen er:
- Søren Byrialsen
- Karen Madsen
- Mogens Christensen