Teknik- og Miljøudvalget i Vesthimmerland i overvejelser: Hvem skal håndtere farligt affald?
Håndtering af specielle affaldstyper er på dagsordenen når Teknik og Miljøudvalget i Vesthimmerlands Kommune holder møde den 30. september 2024.
Teknik- og Miljøudvalget besluttede den 8. april 2024, at kommunen skulle etablere en løsning til at opbevare dobbeltfarligt byggeaffald og PFAS forurenet jord og PFAS forurenet byggeaffald, indtil Miljøstyrelsen havde fundet en permanent bortskaffelsesløsning. Opbevaring kunne for eksempel være i en hal på kommunens materielgårde.
Det har siden vist sig vanskeligt at finde et egnet opbevaringssted. Administrationen ønsker på den baggrund, at Teknik- og Miljøudvalget tager fornyet stilling til, om kommunens administration skal finde, købe, etablere og drive et indsamlings- og opmagasineringssted til specielle affaldstyper eller om opgaven ligger bedre ved Vesthimmerlands Forsyning.
Baggrund
Specielle affaldstyper er:
- Byggeaffald, som er klassificeret som farligt affald OG indeholder asbest (dobbeltfarligt affald).
- Mindre mængder PFAS forurenet jord og PFAS forurenet byggeaffald.
Affaldet kan opstå ved private nedrivninger, kommunale nedrivninger og erhvervsmæssige nedrivninger, eller flytning af jord.
Det har vist sig vanskeligt for kommunen at finde et egnet kommunalt opbevaringssted, da:
- kommunen er i gang med at sælge alle ubenyttede bygninger og derfor ikke har nogen tomme bygninger, der i en længer periode kan anvendes til formålet.
- den gamle materielgård i Løgstør er lovet bort til anden side.
- Plan og Byg kan ikke give en tilladelse til ændret anvendelse, så affaldet kan opmagasineres i en staldbygning på Gundestrupgård.
- Forsyningen oplyser, at der ikke er plads på genbrugspladerne Farsø, Aalestrup og Aars til opbevaring af denne type affald.
- inddragelse af hjørnegrunden ved Farsø genbrugsplads vurderes at blive dyrt for kommunen, da det kræver fundering af jorden, hegn, fast belægning, port, bom, belysning, alarmer, køb af container eller lignende til opbevaring, osv. Hjørnegrunden ved Farsø genbrugsplads er desuden til salg og en klargøring af pladsen til opbevaring af specielle affaldstyper kan derfor være spild af penge.
Norrecco på Sjælland har opnået godkendelse til at modtage dobbeltfarligt byggeaffald. Prisen er 17.000 kr./metalkasse på ca. 1m3. Prisen er eksklusiv afhentning og aflevering af metalkassen i København. Fyldte metalkasser bliver deponeret i miner i Tyskland. Med de mængder kommunen har til at stå nu, vil det koste 119.000 kr. plus transport af kasser til og fra København. Denne løsning kræver stadig, at der etableres en indsamlings- og opmagasineringsplads.
Bortset fra Norrecco er der pt. ingen afsætningsmuligheder i Danmark. Miljøstyrelsen har kendt til problemet i mange år, dog uden at tage problemet op, og derfor vurderes en løsning fra styrelsens side at være langt ude i fremtiden.
Vesthimmerlands Forsyning har ikke miljøgodkendelse til at modtage og opbevare de nævnte specielle affaldstyper. Hvis forsyningen skal kunne modtage de specielle affaldstyper, kræver det en ny eller revideret miljøgodkendelse. Miljøstyrelsen er miljømyndighed på anlægget i Oudrup. Kommunen er myndighed på de øvrige genbrugspladser. Det vurderes, at en ny miljøgodkendelse i Oudrup kan føre andre krav med sig, og derfor vil forsyningen gerne undgå at skulle igang med en ny miljøgodkendelse, før styrelsen selv melder det ud. På de øvrige genbrugspladser kan administrationen selv meddele et tillæg til miljøgodkendelse. Vesthimmerlands Forsynings bemærkninger til dagsordenpunktet er vedlagt som bilag 1.
Administrationen konstaterer, at de praktiske udfordringer der er med etablering og drift af sådan en plads, herunder arbejdsmiljø, vil være de samme uanset, om det er Vesthimmerlands Kommune eller Vesthimmerlands Forsyning, der driver pladsen. Administrationen vurderer, at de samlede omkostninger til etablering af ordningen vil være større for kommunen end forsyningen.
Administrationen har givet midlertidig tilladelse til at opmagasinere ca. 3 m3 dobbeltfarligt byggeaffald fra kommunale nedrivninger hos Park og Vej i Hornum. Park og Vej har dog brug for pladsen til andre formål. Den tilladte mængde er opbrugt.
Derudover står der 3 tønder dobbeltfarligt byggeaffald på 3 forskellige private adresser i kommunen og afventer kommunens anvisning.
Der er derfor brug for et anvisnings- og opmagasineringssted, indtil affaldet kan sendes afsted til Norrecco eller Miljøstyrelsen kommer på banen med en anden løsning.
Det optimale ville være et sted, hvor der kan opmagasineres ét læs metalkasser fra Norrecco, som løbende og efter anvisning fyldes med dobbeltfarligt byggeaffald. Når der er nok metalkasser til ét læs retur til København, så arrangerer kommunen transporten til København, hvorefter et nyt læs metalkasser tages med retur. Det kræver dog plads til opbevaring og håndtering af metalkasserne.
Administrationen forudser også situationer, hvor der ikke er nogen anvisningsmulighed for PFAS forurenet jord eller PFAS forurenet byggeaffald.
Kommunen har pligt til at etablere ordninger for byggeaffald fra husholdninger og kommunale institutioner, herunder de specielle affaldstyper. Samtidig har kommunerne anvisningspligt for affald, der ikke er omfattet af en indsamlings- og anvisningsordning, hvilket er tilfældet her.
På ovennævnte baggrund er det nødvendigt at finde en permanent løsning for de specielle affaldstyper.
Forventet konsekvens
Kommunen har anvisningspligt, men der mangler anvisningsmuligheder.
Lovgrundlag
Affaldsbekendtgørelsen nr. 573 af 23. maj 2024.
Affaldsaktørbekendtgørelsen nr. 539 af 28. maj 2024.
Økonomi
Hvis der findes et sted til anvisning og opmagasinering af metalkasser til dobbeltfarligt byggeaffald, samt opbevaring af PFAS forurenet jord og PFAS forurenet byggeaffald, så vil finansiering i forbindelse med etablering og drift af ordningen, samt bortskaffelsespris vil blive inkluderet i den pris, borgeren eller virksomheden skal betale for affaldet.
Brugerne af ordningen skal betale.
Sagen afgøres i Teknik- og Miljøudvalget.
Indstilling: Administrationen indstiller at Teknik- og Miljøudvalget tager fornyet stilling til hvilken ordning, der skal etableres, herunder om ordningen skal drives af Vesthimmerlands Kommune eller Vesthimmerlands Forsyning.
Bilag
Bilag 1 – Vesthimmerlands Forsynings kommentarer til indstilling til TMU-møde 300924