Status på udvikling af skole- og dagtilbudsområdet i Rebild
Børne- og Familieudvalget vil på møde den 4. september 2024 behandle en orienteringssag: Status på udvikling af skole- og dagtilbudsområdet
Status på udvikling af skole- og dagtilbudsområdet, herunder arbejdet med Vision 2030.
Den seneste statusopfølgning blev fremlagt den 14. august 2024 (pkt. 71).
Bilag:
Vision 2030 og proces-skitse for udvikling af skoler og…
Bilag 2 Indsatser på skolerne med fokus på Vision 2030
Text: Børne- og Familieudvalget
Indstilling: Forvaltningen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
På Børne- og Familieudvalgsmødet den 6. marts 2024 (pkt. 30) blev det besluttet, at ‘udvalget på hvert udvalgsmøde fremover ønsker at få en løbende statusopfølgning på implementering af de forskellige punkter fra budget 2024 på Børne- og Familieudvalgets område’.
Den politiske Vision 2030 sætter retningen for udviklingen af skole- og dagtilbudsområdet i kommunen, og er udmøntet i vedlagte processkitse, der fungerer som en overordnet ramme for implementering og opfølgning på arbejdet med Vision 2030 (bilag 1).
Status på strukturændringer
Den 1. august blev de nye specialtilbud officielt etableret. Specialdagtilbuddet har fået navnet Fuglereden, og fremover vil specialtilbuddene hedde henholdsvis V-klasserne (skoletilbud) og Fuglereden (dagtilbud).
Opstarten efter sommerferien er forløbet godt. Der er ansat en koordinator for V-klasserne, og Fuglereden har fået en pædagogisk leder. Der er et tæt og positivt samarbejde mellem de nye ledelser på tværs af skole og dagtilbud. For V-klasserne er der fokus på at etablere og tilpasse organisatoriske og pædagogiske rammer, der passer til målgruppen. Planlægningen af de fysiske rammer er i gang, og der er fokus på både inde- og udearealer.
Indsatser på skolerne med fokus på Vision 2030
Vision 2030 blev vedtaget i foråret 2024, og skolerne arbejder på forskellig vis med igangværende og nye indsatser målrettet Vision 2030. Lokalt er iværksat kompetenceudviklingsforløb, herunder aktionslæring i regi af Den Mangfoldige Folkeskole (DMF) og Problembaseret Læring (PBL) i samarbejde med UCN og Aalborg Universitet.
En væsentlig tilgang i processen for Vision 2030 er frisættelse af medarbejdernes faglighed og professionelle dømmekraft, herunder at tage fælles ansvar i alle led for at løfte kvaliteten og udvikle praksis på almenområdet. Skolernes indsatser tager udgangspunkt i den lokale kontekst, elev-, forældre- og medarbejdergruppe. Der afprøves forskellige indsatser, som fra forskning og viden viser et potentiale til, at flere elever kan udvikles fagligt og socialt i det almene fællesskab.
På mødet i august ønskede Børne- og Familieudvalget en status på de igangsatte initiativer. I bilag 2 præsenteres et udvalg af skolernes igangsatte indsatsområder i forhold til understøttelse af Vision 2030.
Et fællestræk er, at alle skolerne laver prøvehandlinger med nye måder at organisere og strukturere skoledagen på med henblik på at gøre skoledagen og skolens indhold mere rummeligt og inkluderende. Gennemgående arbejder skolerne med at ændre mindsettet og kulturen omkring den støtte og hjælp eleverne får; fra en individorienteret tilgang til en i højere grad fællesskabsbaseret tilgang.
Svaret på udfordringen er stadig ukendt, men ambitionen er, at et fælles fokus, innovative indsatser og løbende videndeling om, hvad der virker, kan vende udviklingen og skabe en ny kultur frem mod 2030. Det tager lang tid at udvikle og forandre kultur og mindset. Den ønskede kulturforandring er vanskelig at begrebsliggøre og måle/veje, hvorfor det bliver afgørende, at skolerne løbende deler den viden og de refleksioner, som skolerne erfarer med de nye initiativer.
I februar 2024 blev den nye tildelingsmodel for skoleområdet vedtaget. Tildelingsmodellen fordeler de midler, som blev vedtaget med budgetaftalen 2024-2027. Der er endnu ikke taget stilling til, hvordan pengene, der tilføres området som følge af skatteprovenuet fra 2025, skal fordeles. Det blev fremhævet i forbindelse med vedtagelsen af tildelingsmodellen, at en del af pengene skal gå til at finansiere udviklingsplanen for PPR og til en central pulje til understøttelse af udviklingsplanen. I 2025 tilfører skatteprovenuet 1.87 mio. kr. til skoleområdet.
Økonomi: Ingen bemærkninger