Ny statslig energipark på tegnebrættet ved Buddum: Mariagerfjord Kommune skal tage stilling
Udpegning af statslig energipark ved østkysten er på dagsordenen når Økonomiudvalget i Mariagerfjord Kommune holder møde den 21. august 2024.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har orienteret om, at der i et område ved Buddum er indmeldt et forslag til en statslig energipark.
Styrelsen anmoder kommunen om senest 15. september 2024 at tilkendegive, om kommunen ønsker, at staten udpeger arealet til en statslig energipark, og om staten skal overtage en del af planlægningen.
Indstilling: Direktionen indstiller til Byrådet:
- At Mariagerfjord Kommune tilslutter sig, at Ministeren for Byer og Landdistrikter udpeger arealet ved Buddum til en statslig energipark.
- At Mariagerfjord Kommune anmoder Ministeren for Byer og Landdistrikter om at overtage lokalplanlægningen.
- At Mariagerfjord Kommune anmoder Ministeren for Byer og Landdistrikter om at overtage sagsbehandling i forhold til miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) samt kommunens beføjelser efter Naturbeskyttelsesloven.
- At det meddeles Ministeren for Byer og Landdistrikter, at kommunen ønsker at spille en aktiv rolle i borgerinddragelsen i forbindelse med planlægningsarbejdet.
Beslutning fra Udvalget for Teknik og Miljø, den 12. august 2024, punkt 94:
Et flertal i udvalget besluttede – i respekt for det forestående informationsmøde for borgere 19. august – at sende sagen videre til Byrådet uden indstilling.
Niels Peter Christoffersen (A) kunne ikke tiltræde flertallets beslutning, idet han allerede nu ønskede at tiltræde administrationens indstilling.
Sagsfremstilling
Energiparkens samspil med kommunens politiske beslutninger
Etablering af en energipark ved Buddum vil være i fuld overensstemmelse med Mariagerfjord Kommunes besluttede Klimaplan, Erhvervspolitik og principper for udpegning og administration af VE-projekter.
De gældende principper for placering af anlæg til produktion af vedvarende energi indeholder udpegning af et energilandsskab ved østkysten, som et anlæg ved Buddum vil være en ikke uvæsentlig del af.
Erhvervspolitikken sætter rammerne for den grønne omstilling gennem adgang til lokalt produceret vedvarende energi. Udbygningen af den lokale energiproduktion i større sammenhængende energiparker er derfor en meget afgørende forudsætning i erhvervspolitikken og for at imødekomme erhvervslivets behov.
Endelig medfører Mariagerfjord Kommunes Klimaplan og målsætning om 70% CO2 reduktion et stort behov for at udbygge den lokale produktion af vedvarende energi og herunder muligheden for udbredelse af PtX (Power-to-X), så andre energiformer kan erstattes af grøn energi. En energipark ved Buddum vil være et tydeligt bidrag i forhold til Klimaplanens målsætninger.
Projekt for energipark ved Buddum
Eurowind Energy A/S har indmeldt et ønske til Ministeren for Byer og Landdistrikter om at få udpeget et område ved Buddum med 11 vindmøller med en højde på op til 185 meter og mindst 300 ha solceller til statslig energipark. Eurowind Energy A/S ønsker samtidig at etablere et Power-to-X anlæg til fremstilling af brint og ammoniak og mulighed for at etablere en varmepumpe til forsyning af Hadsund Fjernvarmeværk.
Eurowind Energy A/S har ikke udtrykt ønske om at etablere produktionsvirksomheder eller andre virksomheder i tilknytning til energiparken.
Projektet understøtter i høj grad Mariagerfjord Kommunes erhvervspolitik, hvor vi ønsker at være proaktive i den grønne omstilling blandt andet ved at sikre vores virksomheder adgang til lokalt produceret vedvarende energi.
Statslig udpegede energiparker
Som opfølgning på regeringens udspil ”Klimahandling. Sammen om mere grøn energi fra sol og vind på land” fra 2022 og ”Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land 2023”, vedtog Folketinget 30. maj 2024 “Lov om statslig udpegede energiparker”, der trådte i kraft 1. juli 2024. Formålet er at fremskynde VE-udbygningen, og derfor gives energiparkerne særlige vilkår, der blandt andet lemper hensyn til arealbeskyttelse og gør det nemmere og hurtigere at få tilladelser og dispensationer til opstilling af vedvarende energi.
Loven giver Ministeren for Byer og Landdistrikter mulighed for at udpege et areal som energipark ved at fastsætte regler for arealets anvendelse til VE-formål og tilknyttede anlæg. Udpegningen kan dog kun ske med Byrådets tilslutning. Hvis et areal udpeges som statslig energipark, vil reglerne fastsat af ministeren få retsvirkning som kommuneplan. Staten overtager således i praksis kommuneplanlægningen for det areal.
Ministeren for Byer og Landdistrikter indkalder forslag til arealer, der kan udpeges som energipark. Der har været en runde i 2022, hvor der er udpeget 18 projekter med kommunal tilslutning, men i denne pulje var der ingen projekter fra Nordjylland. Begrundelsen herfor var primært den manglende udbygning af el-infrastrukturen, hvilket gav anledning til bekymring for mulighederne for VE-udbygning i denne del af landet. Anden runde er afholdt i 2024, og her er der indmeldt 83 projekter, hvor ministeren afventer svar fra kommunerne på, om de vil tiltræde en udpegning til statslig energipark.
Et af de projekter er ovennævnte projekt indmeldt af Eurowind Energy A/S.
Overtagelse af planlægning og miljøvurderinger
Loven giver også Byrådet mulighed for at anmode ministeren om helt eller delvist at overtage kommunens øvrige beføjelser efter planloven i sager om VE-anlæg. Dette vil sige lokalplanlægning med tilhørende miljøvurdering af planen i forhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Byrådet kan desuden anmode ministeren om at overtage Byrådets beføjelser efter lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) hvad angår en miljøkonsekvensvurdering af projektet.
Det skal bemærkes, at staten i tilfælde af, at den vurderer, at der er særlige udfordringer i forhold til miljøvurderingsprocessen, som varetages af kommunen, og at dette afstedkommer, at der ikke er fremdrift i sagen, vil kunne overtage sagen af egen drift (call in).
Dispensation fra øvrig lovgivning
I energiparker vil der være nemmere adgang til at dispensere fra bestemte regler i Naturbeskyttelsesloven, Skovloven og Museumsloven, når det er nødvendigt for at realisere en energipark. Den lempede retlige ramme for dispensationer med videre vil gælde i sager om sø- og åbeskyttelseslinjen, skovbyggelinjen, fortidsmindebeskyttelseslinjen, kirkebyggelinjen, fredninger, fredskovspligt og sten- og jorddiger.
Produktionsvirksomheder ved energiparker
Det fremgår af loven, at det skal være lettere at placere produktionsvirksomheder og øvrige virksomheder i tilknytning til energiparkerne, hvis det giver mening. I vedhæftede “notat om erhvervsudvikling i tilknytning til energiparker” er det beskrevet nærmere, hvilke virksomheder der tænkes på. Disse arealer vil kunne udlægges som byzonearealer.
Nationale interesser
Herudover vil vægtningen af de nationale interesser ændres på en sådan måde, at hensynet til udbygning af VE kan tillægges større vægt på de arealer, som udpeges som statslig energipark. Det betyder, at det fremadrettet i nødvendigt omfang skal være muligt at placere VE anlæg på visse områder med beskyttelsesinteresser vedrørende natur, miljø, landskaber, kulturarv m.v. og dermed en fravigelse af statens normale varetagelse af nationale interesser i kommuneplanlægningen.
Byzone og kystnærhedszone
Ministeren kan i øvrigt i forbindelse med udpegningen af en statslig energipark fastsætte regler, der gør det muligt at udlægge arealer til byzone. Det vil typisk være hensigtsmæssigt omkring Power-to-X-anlæg og produktionsvirksomheder i tilknytning til VE-anlægget.
Desuden frafalder Planlovens krav om særlig planlægningsmæssig og funktionel begrundelse for placering af VE-anlæg inden for kystnærhedszonen.
Mariagerfjord Kommunes VE-planlægning
Byrådet vedtog 27. april 2023 ‘Principper for placering af anlæg til produktion af vedvarende energi i Mariagerfjord Kommune’ som administrationsgrundlag og vedtog samtidig, at disse principper indarbejdes i kommuneplanen i forbindelse med den forestående kommuneplanrevision. I administrationsgrundlaget er der udpeget et energilandskab ved østkysten, hvor den statslige energipark vil ligge inden for energilandskabets hovedområde.
Fagenheden vurderer på denne baggrund, at udpegning af en statslig energipark ved Buddum vil være i overensstemmelse med kommunens administrationsgrundlag.
Spørgeskema om overtagelse af planlægning med videre
I forbindelse med Byrådets stillingtagen til, hvorvidt projektet skal udpeges som statslig energipark, og i hvilket omfang myndighedsopgaverne skal overdrages til ministeren, anmoder Plan- og Landdistriktsstyrelsen Byrådet om at svare på følgende spørgsmål:
- Ønsker kommunen, at staten udpeger arealet til energipark?
- Ønsker kommunen selv at stå for lokalplanlægningen?
- Ønsker kommunen, at staten overtager lokalplanlægningen?
- Ønsker kommunen, at staten overtager miljøvurderingen og kommunens beføjelser efter naturbeskyttelsesloven?
Fagenhedens anbefalinger
De statslige repræsentanter, som fagenheden er i dialog med, har givet udtryk for, at der mellem stat og kommune kan indgås en aftale om et samarbejde på den måde, der passer kommunen bedst.
Indledningsvis skal det påpeges, at udpegningen vil være i overensstemmelse med Byrådets overordnede VE-strategi, eftersom den statslige energipark vil ligge inden for det energilandskab, som kommunen allerede har udpeget som et område velegnet til VE-anlæg.
Fagenheden vurderer, at af de administrative fordele, som følger med udpegningen til energipark, er det overvejende muligheden for at udlægge arealer til byzone, som giver en betydelig administrativ fordel. Det betyder nemlig, at der ikke skal meddeles landzonetilladelse i de områder, som udlægges til byzone.
Den nemmeste adgang til at dispensere fra bestemte regler i naturbeskyttelsesloven, skovloven og museumsloven vil også medføre en vis fordel i kommunens senere myndighedsbehandling af projektet.
Fagenheden vurderer, at der kan opnås en betydelig ressourcemæssig besparelse ved at lade ministeren overtage hele planlægningen (kommuneplanlægning, lokalplanlægning og miljøvurdering af planerne samt miljøkonsekvensvurdering af projektet (VVM)) og myndighedsbehandlingen efter anden lovgivning (naturbeskyttelsesloven, skovloven og museumsloven). Dette skal også ses i lyset af de øvrige betydelige opgaver, som kommunen står over for den kommende tid på VE-området.
Fagenheden anbefaler dog, at der indgås en aftale med staten om, at kommunen sikrer den nødvendige borgerinddragelse.
Derfor er det fagenhedens anbefaling, at Byrådet anmoder Ministeren for Byer og Landdistrikter om, at arealet ved Buddum udpeges som statslig energipark, og at samtlige planlægnings- og myndighedsopgaver overdrages til ministeren.
Mariagerfjord Kommunes klimamål
Projektet vil bidrage positivt til opnåelse af de klimamål, som Byrådet har opsat i forhold til klimaplanen. Klimaplanen indeholder mål om reduktion af områdets CO2-udledning med 430.000 tons pr. år frem mod 2030 – svarende til ca. 10 tons pr. indbygger pr. år. Ud af den samlede, målsatte CO2-reduktion er det forudsat, at bidraget fra VE (vedvarende energi) ligger i størrelsesordenen 309.000 tons CO2.
Den direkte CO2-reducerede effekt af den ansøgte energipark skønnes at ligge i størrelsesordenen 71.000 tons, svarende til 1,7 tons pr. indbygger eller ca. 16% af det samlede reduktionsmål frem mod 2030 og ca. 23% af målsætningen for bidraget fra VE.
Der er på nuværende tidspunkt ikke foretaget nærmere beregninger. Ovenstående må derfor betragtes som foreløbigt bedste skøn, idet der blandt andet også vil skulle indregnes en eventuel effekt på eksempelvis transportsektorens reduktionsmål ved en produktion af PtX, som vil kunne anvendes som drivmiddel uden for energisektoren.
Grøn Pulje
Opstillerne af vedvarende energianlæg skal indbetale et beløb pr. opstillet MW til Mariagerfjord Kommunes Grøn Pulje. Kommunen administrerer midlerne efter “Administrationsgrundlag for Grøn Pulje i Mariagerfjord Kommune”, som Byrådet har vedtaget maj 2024. Puljen sigter mod at fremme udviklingen af kommunens landdistrikter og skabe sunde, inkluderende og bæredygtige lokalsamfund, med fokus på fremme af fællesskaber, udvikling af landdistrikter, understøtte det gode liv og integration med klima og natur.
Typisk vil der kunne ydes støtte til miljøforbedrende projekter, klimainitiativer, natur- og biodiversitetsprojekter, klimatilpasningsprojekter, fællesskabsfremmende projekter, projekter, der understøtter det gode liv, bevarelse og oprettelse af grønne områder, vandbevarelses- og rensningsprojekter samt grønne frivillige initiativer.
I henhold til administrationsgrundlaget fordeles midlerne i Grøn Pulje således:
- Lokalområdet (Lokalpuljen): 60%
- Landdistrikterne (Landdistriktspuljen): 32%
- Administration: 8%
Projektet ved Buddum forventes at udløse en indbetaling til Mariagerfjord Kommunes Grøn Pulje på ca. 50 mio. kr.
Økonomi
Ingen økonomiske konsekvenser ud over administrationen af Grøn Pulje midlerne.
Med udgangspunkt i den nye VE-lov, der er trådt i kraft den 1. juni 2024 skal opstiller indbetale 313.000,- pr. MW landvind og 125.000,- pr. MW sol til grøn pulje.
I energiparken arbejdes på nuværende tidspunkt med 11-12 vindmøller, som kan give 24-27 mio. kr. i grøn pulje og 200 MW sol, som giver 25 mio. kr. i grøn pulje.
Bilag
525_Mariagerfjord_Eurowind_Energy_AS.pdf
Faktaark om Power-to-X.pdf
One-pager produktionsvirksomheder Erhvervsstyrelsen 270224.pdf
Spørgeskema til kommunalbestyrelserne.docx