Voksende efterspørgsel: Cykelwebshop i kamp for udvidet showroom i Støvring
På udvalgdsmødet den 14. maj behandler Teknik og Miljøudvalget i Rebild Kommune en beslutningssag: Størrelse af showroom til webbutik, der forhandler cykler
I Porsborgparken i Støvring ligger en webbutik, der forhandler cykler. Webbutikken har godkendelse til et showroom på 150 m². Størrelsen er fastlagt ud fra en generel betragtning om, at der skal være en begrænset kundetilstrømning til og et begrænset salg fra showroom.
Ejer har ansøgt om at kunne benytte 450 m² til showroom, hvilket begrundes i varegruppens størrelse og udviklingen indenfor branchen. Planloven indeholder ikke bestemmelser om størrelsen på et showroom. Det er op til den enkelte kommune at vurdere. Der skal træffes beslutning om størrelsen på showroomet.
Bilag 1 – Oversigtskort
Bilag 2 – Detailhandelsområder i Støvring
Der er etableret en webbutik med lagerkapacitet på et sted, hvor der er plads til at udvide virksomheden. Det har en negativ påvirkning på CO2-udledningen, hvis virksomheden som følge af beslutningen om størrelsen på showroom skal til at flytte, eller er nødt til at dele virksomheden op i lager og showroom/butik, der ville skulle placeres i bymidten eller i aflastningsområdet. Udover at der formentlig ville skulle opføres nyt byggeri til showroomet, vil det også medføre en del transport mellem lager og butik.
Indstilling: Forvaltningen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der godkendes showroom med areal på max 450 m² til udstillingsareal i forbindelse med webbutikken på Porsborgparken 11, Støvring.
Sagsfremstilling
I Porsborgparken i Støvring ligger en webbutik, der forhandler cykler. Placeringen fremgår af Bilag 1. Webbutikken har godkendelse til et showroom på max 150 m², hvortil kunder har adgang. Ejeren vurderer, at der er behov for det større showroom, og har derfor ansøgt om tilladelse til at anvende 450 m² til showroom.
Ifølge Planloven skal butikker ligge indenfor de områder, der specifikt er udpeget til detailhandel. I Støvring kan der etableres dagligvarebutikker i bymidten, mens der kan etableres udvalgsvarebutikker i bymidten og i aflastningsområdet i den nordlige ende af Støvring by. I flere erhvervsområder kan der etableres butikker, der forhandler større pladskrævende varegrupper. Bilag 2 viser detailhandelsområderne i Støvring. En cykelforretning betragtes som en udvalgsvare, og derfor vil en traditionel cykelforretning skulle etableres i bymidten eller i aflastningsområdet.
Udover fysiske butikker sker en stor del af detailhandlen på internettet. Det afstedkommer behov for webbutikker med lagerkapacitet og i nogle tilfælde et showroom, hvor kunder enten kan se en vare, inden den bestilles online, eller hvor kunder kan hente de bestilte varer. Webbutikker betragtes ikke som detailhandel og kan derfor etablere sig udenfor de områder, der er udpeget til detailhandel. Placerer webbutikker sig udenfor detailhandelsområderne, er det en betingelse, at der er en begrænset kundetilstrømning og begrænset salg derfra.
Som kommune er det en svær opgave at håndhæve kravene om begrænset kundetilstrømning og et begrænset salg fysisk fra et showroom. Derfor er der i Rebild Kommune godkendt en praksis om, hvor store showrooms der kan etableres i tilknytning til en webbutik uden, at den skal etablere sig i et område, der er udpeget til detailhandel. Denne praksis er skrevet ind i kommuneplanen, og det fremgår, at der fastsættes en grænse for størrelsen af et showroom (eller den del af virksomheden, hvortil kunder har adgang), så det må udgøre max 15 % af virksomhedens samlede bruttoetageareal på matriklen, dog max 150 m².
Ejer har redegjort for, at størstedelen af handlen sker online, og at der gradvist sker en udvikling, hvor handlen online øges. Ejer oplyser, at 95 % af handlerne sker online, og at 60 % af handlerne bliver betalt direkte på hjemmesiden uden, at kunderne kommer ud til showroomet. Dertil er der sket en ændring i, at kunderne ikke kommer og køber tilbehør og reservedele, som var tilfældet, da ejer havde en cykelforretning i midtbyen i Støvring. Forventning er, at ren handel online i løbet af 5 år nærmer sig 95 %.
Selvom størstedelen af handlerne sker online, er der behov for et showroom, der er større end 150 m². Forøgelsen af arealet skyldes ikke et ønske om at tiltrække flere kunder fysisk til showroomet, men det bunder i, at cykler er en varegruppe, der kræver mere plads for at kunne være udstillet end f.eks. tøj, lamper og brugskunst. Samtidig opleves en udvikling i, at der kommer flere forskellige typer, modeller og farver, hvilket medfører, at det er en udfordring at finde plads på de 150 m².
Der er redegjort for, at behovet for showroom ikke vil overstige 450 m². Der er behov for yderligere udvidelse af virksomheden, men det retter sig mod større lager og værkstedskapacitet til at samle cyklerne for at kunne følge med efterspørgslen.
Der er ikke en fast grænse for, hvor stort et showroom til en webbutik må være. Det er dermed op til kommunen selv at vurdere. Grænsen på max 15 % af bruttoetagearealet, dog kun op til 150 m², er fastlagt for at tydeliggøre, at webbutikkerne ikke må udvikle sig til deciderede butikker. I så fald skal de placeres i overensstemmelse med udpegningerne til detailhandel. Da cykler er en større varegruppe, der har behov for mere udstillingsareal, og der er redegjort for en udvikling, hvor handlen i højere grad sker online, vurderes det, at der fortsat er tale om en webbutik, selvom showroomet udgør en stor andel af virksomheden. På nuværende tidspunkt udgør et showroom på 450 m² ca. 32 % af virksomhedens bruttoetageareal. Med den forventede udvidelse af virksomheden vil showroomet komme til at udgøre en mindre del af virksomheden og nærme sig 15 % af arealet.
Det anbefales, at der træffes en konkret afgørelse om, at der i tilknytning til webbutikken, der forhandler cykler, kan etableres et showroom på max 450 m² uden, at webbutikken skal opfattes som en fysisk butik, der skal etableres i overensstemmelse med detailhandelsudpegningerne. Vurderingen baseres på, at cykler er mere pladskrævende end andre varetyper, at det primære salg udgøres af cykler, mens salg af tilbehør og reservedele falder, og at handlen i stigende grad foregår som rene onlinekøb, hvor kunderne ikke kommer fysisk i showroomet.
Økonomi: Ingen bemærkninger.