Peter Hansen tager initiativ til gennemgang af budget og tildeling i specialdagtilbud
På dagsordenen den 11. marts 2025 i Børne- og Familieudvalget i Rebild Kommune er der en initiativsag: Anmodning om optagelse af punkt på Børne- og Familieudvalgets dagsorden – Dagtilbudsområdet
Overblik over budget og forbrug på specialdagtilbud 2023 og 2024
Text: Børne- og Familieudvalget
Indstilling: Forvaltningen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen
Sagsfremstilling
Peter Hansen, Socialdemokratiet har anmodet om en oversigt for dagtilbudsområdet i forhold til forbrug og tildeling inden for specialområdet i 2023 og 2024.
En tilsvarende model som den, der blev præsenteret for skoleområdet på det seneste møde i BFU.
Tildelingsmodellen på det specialiserede dagtilbudsområde
På dagtilbudsområdet blev der i februar 2024 vedtaget en ny tildelingsmodel på dagtilbudsområdet, herunder også en ny tildelingsmodel for særlige dagtilbud.
Lovgivningen på dagtilbudsområdet er væsentlig forskellig i forhold til skoleområdet, når der drejer sig om børn med betydelig og varigt fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som dermed har behov for hjælp eller særlig støtte. Kommunen er forpligtet til at give et tilbud, hvis barnet er vurderet i målgruppen. Særlige dagtilbud hører under Barnets lov og er omfattet af denne lovgivning, hvorfor det blev besluttet, at særlige dagtilbud får en tildelingsmodel svarende til den model der er på det øvrige specialiserede socialområde, hvor der tildeles budget i forhold til disponerede udgifter i forhold til antal børn i maj. På særlige dagtilbud sker tildelingen på baggrund af børnetallet i marts, da der i april ofte er en mindre nedgang i børnetallet som følge af overgang til mini-SFO. Det er det centrale visitationsudvalg, der vurderer om børn er i målgruppen for Barnets lov § 82/83 og beslutter om det enkelte barn skal visiteres til et specialiseret dagtilbud (eksempelvis Fuglereden) eller til et dagtilbud i et alment dagtilbud med støtte.
Regnskabstal for særlige dagtilbud 2023 og 2024 (regnskabstallet for 2024 er foreløbigt).
I 2023 var der et merforbrug på 1,6 mio. kr., hvoraf de 0,8 mio. kr. var overført merforbrug fra tidligere år. I 2024 er der et foreløbigt merforbrug på 3,5 mio. kr., hvoraf de 0,4 mio. kr. er overført merforbrug fra tidligere år. I opgørelsen for 2024 indgår nogle børn som opfylder kriterierne for statsrefusion efter reglerne for særligt dyre enkeltsager, fordi de samlede udgifter i CFH og særligt dagtilbud kommer over beløbsgrænsen for statsrefusion. Derfor vil der komme lidt indtægter på særlige dagtilbud skønnet til omkring 0,1 mio. kr., som ikke er med i nedenstående opgørelse.
Det har dog ingen betydning i forhold til overførsel af merforbrug til næste år, da der med den nye tildelingsmodel er begrænset overførsel på +/- 1 mio. kr. Med den nye tildelingsmodel er der tilført omkring 5,7 mio. kr. ekskl. fremskrivning fra 2024 til 2025 som følge af flere børn.
Forbrug | Oprindeligt budget | Overførsel fra tidligere år | Budget inkl. overførsler fra tidligere år | Restbudget | ||
Profitcenter | Regnskabsår | DKK | DKK | DKK | DKK | DKK |
Særlige dagtilbud | 2023 | 9.581.209 | 8.769.700 | -823.925 | 7.945.775 | -1.635.434 |
Særlige dagtilbud | 2024 – foreløbig | 12.195.853 | 9.132.000 | -438.485 | 8.693.515 | -3.502.338 |
Det enkelte dagtilbud skal indenfor den almindelig tildelingsmodel selv sørge for støtte til de børn, der har behov herfor, men som ikke har en betydelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
På baggrund af oversigten vil initiativtager gerne have en drøftelse af:
– Er institutionerne lige så pressede som skolerne?
– Hvordan er tendenserne sammenlignet med skoleområdet?
– Er der indikatorer, som vi kan forfølge i forhold til at lave en tidligere og mere forebyggende indsats?