Frivillighed på skoleskemaet i Vesthimmerland: ”Det har givet mig mod på mere”
Et nyt valgfag i 10. klasse har givet unge mod på at blive frivillig i en forening. For 17-årige Felix Jensen har valgfaget ført til, at han er blevet hjælpetræner. Nu skal frivillighed udbredes som valgfag til alle folkeskoler med udskolingsklasser i Vesthimmerlands Kommune.
Det er torsdag. Klokken er 13, og det ringer ind på 10. KlasseCenter Vesthimmerland. 60 elever sætter kursen mod fælleslokalet, hvor den står på sidste omgang af det helt nye valgfag Frivillighed. Skolen har nemlig – i samarbejde med Vesthimmerlands Kommune og DGI Nordjylland – sat frivillighed på skoleskemaet.
Igennem vinteren har eleverne igennem 6 uger lært om fordelene ved at være frivillig og de har været i praktik i lokale foreninger. Formålet har været at gøre eleverne opmærksomme på de mange muligheder som frivillig i fritids- og foreningslivet – og samtidig få eleverne til at producere ung-til-ung videoer, der skal vise fordelene ved at være frivillig.
”Med det her projekt, har vi prøvet at give de unge en løftestang til at komme ud og mærke glæden ved at være frivillig i en forening. Samtidig, så håber vi, at vi kan motivere og inspirere de unge til at tage aktiv del i nogle frivillige roller i lokalområdet i fremtiden,” siger Per Nyborg, der er formand for Kultur- og Fritidsudvalget i Vesthimmerlands Kommune.
For Felix blev det skubbet, han ikke vidste, han manglede
En undersøgelse foretaget af Epinion i 2023 har vist, at 30 procent af de 15-24-årige, som ikke er frivillige i dag, gerne vil være det.
For 17-årige Felix Jensen er forløbet på 10. KlasseCenter Vesthimmerland endt med, at han er blevet frivillig hjælpetræner i Farsø Ullits IK. Her var Felix, som en del af valgfaget, i praktik én gang om ugen i tre uger omkring klubbens U11-hold – og selvom han til daglig selv spiller i klubben, så havde han aldrig overvejet at blive frivillig.
”Det var først, da vi var ude i foreningen under forløbet, at jeg begyndte at gøre mig tanker om, at jeg måske godt gad prøve at være hjælpetræner. Så kom jeg ind og fik lov at prøve rollen, og siden er der bare vokset en følelse af glæde for det. Det har givet mig mod på mere,” siger Felix Jensen.
For Felix betød det meget, at klubben spurgte ham personligt, om han ville være frivillig:
”Det betød, at de godt kunne lide mig og kunne bruge mig. De så, at jeg havde nogle egenskaber, som jeg havde mulighed for at lære videre til andre. Det gjorde mig rigtig glad, at de gerne vil have mig med. Nu kan jeg gøre en forskel, og så kan både drengene og jeg gå glade fra træning. Det er jo ren win-win.”
Skolen giver mulighed for flere frivillige
På 10. KlasseCenter Vesthimmerland siger lærer Rasmus Nobel, at frivillighed og foreningsliv kan give unge følelsen af at tilhøre noget og være en del af et fællesskab.
“Med forløbet her får de en meget selvværdsopbyggende oplevelse, hvor de kan komme ud og bare være dem – og komme væk fra præstationstunge rum. Når vi på den ene side har en ung generation, hvor vi oplever en stigende grad af mistrivsel, og vi har nogle frivillige organisationer, der brænder for at få de unge ind i nogle sunde fællesskaber, så er det her en helt oplagt mulighed for ikke bare at sidde på hænderne og vente – men faktisk agere som institution,” siger Rasmus Nobel, der bl.a. har været med til at få frivillighed på skoleskemaet som valgfag.
Trivselskommissionen anbefaler at give flere børn og unge erfaring med frivillighed
Trivselskommissionen er kommet med 35 anbefalinger til at styrke børn og unges trivsel. En af dem er, at flere børn og unge får erfaring med frivillighed – blandt andet igennem lokale valgfag i skolen.
I følge Anders Vestenbæk Nielsen, der er konsulent i Unges Fællesskaber i DGI Nordjylland, skal foreningerne skrue på nogle parametre, så det bliver attraktivt for unge at sige ja til at være frivillig.
“Mange unge er villige til at blive frivillige, hvis de bliver spurgt under de rette omstændigheder og får støtte fra andre frivillige i foreningen. Det handler om at anerkende de unge og så skal opgaverne i en vis grad være fleksible, så de kan løse dem, når det passer ind i deres hverdag. Og så vil de unge gerne løse opgaverne sammen med deres venner,” siger Anders Vestenbæk Nielsen.
Valgfag på alle folkeskoler i 2025/26
Til august træder den nye folkeskolelov i kraft, og den giver mulighed for flere valgfag i udskolingen, f.eks. træneruddannelser eller frivillighed.
I Vesthimmerlands Kommune har projektet på 10. KlasseCenter Vesthimmerland været så stor en succes, at de fra efteråret 2025 udbreder valgfaget til alle folkeskoler med overbygningsklasser, fortæller udvalgsformand Per Nyborg:
”Nu startede vi med frivillighed på skoleskemaet i 10. klasse, og nu skubber vi i gang i 9. klasse og 8. klasse – og det har jeg store forventninger til. Ambitionen er at skabe en ny kultur, hvor frivillighed bliver en naturlig del af unges hverdag. Samtidig vil vi styrke koblingen mellem skole og foreningsliv, så flere unge får muligheden for at engagere sig, og foreningerne bliver bedre rustet til at tage imod dem.”
Og på 10. KlasseCenter Vesthimmerland er de klar til at køre forløbet igen:
”Vi har været rigtig glade for projektet, og på baggrund af den feedback, som vi har fået fra eleverne, så kunne forløbet sagtens være længere, for der var mange, der fik blod på tanden – også for andre frivillige roller i foreningen, så det er vi i gang med at udvikle på sammen med DGI,” siger Rasmus Nobel.
Valgfag om frivillighed – sådan gjorde 10. KlasseCenter Vesthimmerland:
Eleverne havde valgfaget ”Frivillighed” i seks uger.
Valgfaget omhandlede bl.a. sociale medier og videoproduktion. De unge skulle igennem forløbet producere videoer til andre unge, der skulle fortælle om glæden og fordelene ved at være ung frivillig.
Som en del af forløbet var eleverne i praktik igennem tre uger i lokale foreninger, hvor de lærte foreningen at kende og skulle producere videoer for den respektive forening.
DGI har stået for undervisningen af eleverne og har også introduceret de medvirkende foreninger for viden om motiverende miljøer for unge frivillige, så foreningerne var rustet til at arbejde med unge.