ForsideMariagerfjordLidl opfordrer til aldersgrænse på energidrikke

Lidl opfordrer til aldersgrænse på energidrikke

Lidl opfordrer til aldersgrænse på energidrikke

Forbruget af energidrikke blandt børn og unge under 16 år er et problem – det bekræfter helt nye tal fra Center for Sundt Liv og Trivsel. Siden 2018 har Lidl haft en aldersgrænse på 16 år ved køb af energidrikke med højt indhold af koffein, og viceindkøbsdirektør i Lidl, Khalil Jehya Taleb, håber, at andre aktører følger trop, lyder det i en pressemeddelelse fra Lidl Danmark.

Børn og unges forbrug af energidrikke er for højt. Det viser en helt ny rapport fra Center for Sundt Liv og Trivsel, der har undersøgt børn og unges drikkevaner i 2024. Denne tendens flugter med den generelle udvikling i salget af energidrikke, som er tredoblet i løbet af de seneste fem år. I undersøgelsen fremgår det, at hver fjerde unge mellem 13-15 år har drukket energidrikke den seneste måned, og mange unge overstiger de anbefalede mængder for indtag af energidrikke, hvilket kan have alvorlige konsekvenser for deres sundhed og trivsel.

Lidl Danmark tog allerede i 2018 ansvar ved at indføre en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke – og nu opfordrer Lidl igen politikerne til at lytte til eksperterne på sundhedsområdet og indføre en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke.

“Undersøgelsen fra Center for Sundt Liv og Trivsel viser med stor tydelighed, at der er alt for mange børn og unge under 16 år, som drikker energidrikke. I Lidl har vi lyttet til eksperterne, hvor blandt andet Fødevarestyrelsen fraråder energidrikke til børn. Den nyeste rapport understreger, at der er behov for at gøre aldersgrænsen til lov i hele Danmark,” siger viceindkøbsdirektør i Lidl, Khalil Jehya Taleb.

I 2023 blev der solgt næsten syv gange så mange dåser og flasker med energidrikke som i 2010, hvilket svarer til en stigning fra knap fire millioner liter til over 11 millioner liter årligt. Samtidig viser trenden, at energidrikke i stigende grad sælges i større enheder. Ifølge en rapport fra 2024 udarbejdet af Folkehelseinstituttet i Norge er det unge, der har det største forbrug af energidrikke.Dette bakkes op af undersøgelsen fra Center For Sundt Liv og Trivsel, som viser, at energidrikke er særligt populære blandt de ældre børn i folkeskolen.

Eksperter og producenter er enige – der skal indføres en aldersgrænse
Det er ikke kun Lidl, som ønsker en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke. Tilbage i oktober 2024 gik Lidl sammen med den danske producent af energidrikke, State Drinks, ud og opfordrede til en aldersgrænse på 16 år for salg af energidrikke.

Også Hjerteforeningen synes, der skal gøres mere for at holde energidrikke ude af børns liv.

“Det er stærkt bekymrende, at så stor en andel af børn mellem 13 og 15 år drikker så meget energidrik, for energidrikke er absolut ikke for børn. Vi ved, at store mængder koffein påvirker børn og unges krop og hjerne negativt, at det er afhængighedsskabende, og at børnene ofte oplever bivirkninger som hjertebanken, uro, ondt i maven, koncentrationsbesvær og søvnforstyrrelser ved langt mindre mængder end voksne,” siger Natasha Selberg, ernæringsfaglig chefkonsulent i Hjerteforeningen og fortsætter:

“Samtidig indeholder energidrikke ofte mere tilsat sukker end sodavand. Det er tydeligt, at det, som man allerede har gjort, ikke har været nok. Vi skal sikre en ordentlig beskyttelse af børn og unge mod de meget fristende, men helt unødvendige og afhængighedsskabende energidrikke. Vi er glade for, at Lidl er gået forrest her,” siger Natasha Selberg.

Andre europæiske lande som fx Polen, Rumænien, Letland, Litauen har alle vedtaget en aldersgrænse mod salg af energidrikke til børn. Derudover arbejder både Storbritannien, Norge og Ungarn på en aldersgrænse for køb af energidrik.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler