Kvickly/SuperBrugsen begynder at bruge AI-modeller i tilbudsaviser
I den kommende uges tilbudsavis fra Kvickly/SuperBrugsen vil der for første gang vises modeller skabt ved hjælp af kunstig intelligens (AI).
Der vises også fotograferede modeller i samme tilbudsavis.
”Ved hjælp af AI får vi nu mulighed for at præsentere flere varer med modeller. For kunderne vil det betyde mere inspirerende tilbudsaviser. For os giver det en større fleksibilitet og nye kreative muligheder. Foreløbig er det en test, men vi forventer, at det vil brede sig. Derfor er det afgørende for os, at vi er åbne og transparente omkring brugen,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop.
I tilbudsavisen vil der fremgå, at der er ”billeder, der kan være AI-genereret.”
Bag udviklingen af AI-modellerne står reklamebureauet Republica, der forventer, at brugen vil brede sig.
”Vi har allerede set nogle af verdens største mode-firmaer anvende AI i deres markedsføring. AI giver os mulighed for endnu mere fleksibilitet, og imødekommer vores kunders behov for at reagere hurtigt og effektivt i en omskiftelig hverdag. Med vores mangeårige erfaring og den avancerede teknologi, kan vi i vores AI Motion Lab udvikle AI-designede billeder, lyd og film,” siger Republicas driftsdirektør Mette Hassing Christensen.
”Hidtil har der været begrænsninger på, hvor kreative løsninger vi kan lave i en tilbudsavis og anden markedsføring, når det kræver locations, modeller, fotografer og makeup-artister for at skabe et billede. Nu kan de kreative arbejde langt mere frit i studiet ved hjælp af AI. Og så længe, der er åbenhed omkring det, synes vi, det er en god idé. Men nu vil vi selvfølgelig også høre, hvad kunderne mener,” siger Heidi Kessler.
På billederne i tilbudsavisen fra Kvickly/SuperBrugsen er modellerne til venstre mennesker, der er blevet fotograferet på traditionel vis. Modellen til højre er AI-genererede.
