Juniormesterlære i Rebild: Flere unge kan vælge en praktisk afslutning på skolen
Børne- og Familieudvalget skal på udvalgsmøde den 5. februar 2025 bl.a. behandle en orienteringssag: Juniormesterlære
Fra skoleåret 2025/2026 har alle elever mulighed for at vælge at afslutte deres folkeskole i 8. og 9. klasse med juniormesterlære. Juniormesterlære er en mere praktisk afslutning på folkeskolen, hvor undervisningen kombineres med praktik eller praktisk undervisning. Der gives her er en orientering om, hvordan juniormesterlære startes op og afprøves i Rebild Kommune i skoleåret 2025/2026.
Text: Børne- og Familieudvalget
Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
Baggrund
Den 19. marts 2024 blev der indgået aftale om Folkeskolens kvalitetsprogram. Aftalen består blandt andet af initiativer, som skal sikre mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever. Et af disse initiativer er, at kommunerne opretter juniormesterlære i 8. og 9. klasse fra skoleåret 2025/2026.
Juniormesterlære er en ordning, hvor eleven kombinerer undervisning i skolen med praktik eller praktisk undervisning. Formålet med juniormesterlære-ordningen er at sikre mere varierede undervisningsforløb, hvor elever har mulighed for at vælge en alternativ afslutning på folkeskolen med et mere praktisk sigte. Lovgrundlaget blev vedtaget i Folketinget d. 12. december 2024 med folkeskolens §9a.
Juniormesterlære i Rebild Kommune
Der har været nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra skoler, ungdomsskole, Center Arbejdsmarked og Center Børn og Unge. Arbejdsgruppen har udviklet en struktur og organisering af juniormesterlære i Rebild Kommune, som afprøves det første år. Arbejdsgruppen har taget afsæt i intentionerne i Folkeskolens kvalitetsprogram vedrørende frihed, valgfrihed og mere praktisk undervisning i folkeskolen.
Derfor er der høje ambitioner med juniormesterlære i Rebild Kommune, og det er intentionen at skabe et attraktivt tilbud til de unge, som ønsker en mere praktisk afslutning på folkeskolen. Med inspiration fra erfaringerne fra Sortebakkeskolens arbejde med Talent for Håndværk, har arbejdsgruppen valgt en lokal forankring af juniormesterlære på den lokale skole.
Det er vanskeligt at vide på nuværende tidspunkt, hvor mange unge, som vil tilvælge ordningen, men det er forventningen, at et lokalt tilbud vil være et attraktivt tilbud.Organisering af juniormesterlære i Rebild Kommune
- Målgruppe
Juniormesterlære er et tilbud, som alle elever i 8. og 9. klasse kan vælge med forældrenes samtykke. Det gælder både elever, som går i et almen – og specialtilbud.
- Praktik
Den praktiske del af juniormesterlæreordningen vil som udgangspunkt være praktik i en virksomhed (privat/offentlig). Eleverne vil være i juniormesterlærepraktikken 1-2 dage om ugen (fortrinsvis onsdag og torsdag) med mulighed for individuel tilrettelægning. Det er vurderingen fra Center Arbejdsmarked, at det er muligt at skaffe de nødvendige juniormesterlærepraktikker i kommunen.
Der er pr. 1. februar 2025 ansat en erhvervspraktik og fritidsjobkonsulent, som varetager matching. Matching foregår i et tæt, håndholdt samarbejde mellem eleven, erhvervspraktik- og fritidsjobkonsulenten, skolen, virksomheden/institutionen og evt. forældre.
Hvis det ikke er muligt at etablere en juniormesterlæreordning med praktik i en virksomhed eller offentlig institution, skal kommunen etablere et praktisk undervisningsforløb som alternativ hertil.
FGU i Støvring har udtrykt positiv tilkendegivelse om at indgå i et samarbejde omkring de praktiske undervisningsforløb. Der arbejdes på at etablere en undervisningsoverenskomst med FGU inden starten af næste skoleår.
- Undervisning
Juniormesterlære organiseres lokalt på de seks overbygningsskoler. Det betyder, at eleven, der ønsker juniormesterlære, fortsætter sin undervisning i sin klasse på sin skole. Eleven skal modtage undervisning i en reduceret fagrække med minimum dansk og matematik. Derudover kan skolelederen beslutte at give undervisning i andre fag.
På hver skole udpeges der en lokal tovholder, som varetager den koordinerende rolle mellem elev, skole, forældre, erhvervs- og fritidskonsulenten og praktik-virksomhed/institution. Der etableres et netværk på tværs af skolerne for de lokale tovholdere.
- Afslutning på juniormesterlære og videre uddannelse
Eleven består folkeskolens afgangseksamen med juniormesterlære ved at have deltaget i den praktiske del og opnå et karaktergennemsnit på mindst 2.0 i dansk og matematik samt ved at deltage i en afsluttende evalueringssamtale.
Afgangseksamen med juniormesterlære giver direkte adgang til erhvervsuddannelsernes grundforløb. Optag på andre ungdomsuddannelser kan ske ved en optagelsesprøve/samtale.
- Tilmelding/framelding
Eleverne tilmelder sig juniormesterlære ved at udfylde et ansøgningsskema med forældrenes samtykke til skolelederen senest d. 1. april 2025 (fremadrettet d. 1. marts). Eleverne har mulighed for at framelde sig juniormesterlære ved at give skolelederen besked herom.
Kommunikation
Der vil i løbet af februar og marts måned bliver kommunikeret ud til forældre og elever i 7. og 8. klasserne på skolerne vedrørende muligheden for juniormesterlære fra kommende skoleår.
D. 6. februar er udskolingslærere, UU-vejledere, erhvervspraktik- og fritidskonsulent samt PPR-leder inviteret til fælles informationsmøde om juniormesterlære i Rebild Kommune med henblik på at etablere et fælles afsæt for samarbejdet om juniormesterlæreordningen.
Der vil både blive kommunikeret på Facebook, AULA og Rebild.dk. Der udarbejdes desuden fysisk materiale til omdeling generelt og til de elever, der vurderes at være interesserede i ordningen.
Økonomi
Hovedparten af økonomien i Folkeskolens kvalitetsprogram – herunder også økonomien til juniormesterlære – kommer fra skolerne selv gennem en omprioritering af skolernes egne midler. Fra centralt holde forventes der afsat, hvad der svarer til ca. 400.000 kr. i 2025 og herefter 800.000 kr. årligt (varigt) til juniormesterlære i Rebild Kommune.
Jævnfør Rebild Kommunes budgetprocedure vil eksterne midler i forbindelse med Folkeskolens kvalitetsprogram blive tilført budgettet på skoleområdet, i takt med de indgår i aftalen for kommunernes økonomi. Hvad angår midler vedrørende 2025, skal der tages stilling til en eventuel tillægsbevilling. Det er forventningen, at økonomien for kvalitetsprogrammet bliver en del af den kommende økonomiaftale.