ForsideVesthimmerlandBeskæftigelsesudvalget i Vesthimmerland: Orientering om implementering af arbejdspligt i 2025

Beskæftigelsesudvalget i Vesthimmerland: Orientering om implementering af arbejdspligt i 2025

Beskæftigelsesudvalget i Vesthimmerland: Orientering om implementering af arbejdspligt i 2025

Orientering om arbejdspligt er på dagsordenen når Beskæftigelsesudvalget i Vesthimmerlands Kommune holder møde den 28. januar 2025.

Folketinget vedtog den 17. december 2024 lovforslag om arbejdspligt. Loven trådte i kraft 1. januar 2025, og får fuld virkning fra den 1. juli 2025. Lovforslaget implementerer aftale om ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssystemet, som ikke opfylder optjeningsreglerne fra oktober 2023.

Med vedtagelsen af lovforslaget indføres der en arbejdspligt for personer, som modtager ydelser i kontanthjælpssystemet, og som ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet, den indfases i to dele. 

Baggrund
Folketinget har den 17. december 2024 vedtaget lovforslag L 12, 2024-25.

Loven udmønter “Aftale om en ny arbejdspligt” med klare krav til borgere i kontanthjælpssystemet, som ikke opfylder optjeningsreglerne fra oktober 2023.

Med loven indføres en arbejdspligt for personer, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet. Det vil sige personer, der ikke opfylder kravet om ophold i riget i mindst 9 ud af de seneste 10 år (opholdskravet), og som ikke har haft fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2½ år ud af de seneste 10 år (beskæftigelseskravet).

Fra 1. januar 2025 vil personer, som er omfattet af Integrationsloven (INL), og som modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, modtage en indsats, der består af arbejdspligten. Derudover vil personer, som modtager overgangsydelse, og som er omfattet af en indsats efter LAB, blive omfattet af arbejdspligten. Se dog nedenfor vedr. fordrevne fra Ukraine.

Den 1. juli 2025 vil følgende personer også blive omfattet af arbejdspligt:

  • Førstegangsindrejst til landet fra 1968 og frem – uanset om de har modtaget kontanthjælp i en længere periode, eller på ny ansøger om hjælp.
  • Indrejst fra udlandet fra 1968 efter udlandsophold i mere end 12 på hinanden følgende måneder – uanset om de har modtaget kontanthjælp i en længere periode, eller på ny ansøger om hjælp.

Som følge heraf vil kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, som pr. 1. juli 2025 ikke opfylder de skærpede optjeningsregler om opholds- og beskæftigelseskravet i lov om aktiv socialpolitik, også blive omfattet af  arbejdspligten fra 1. juli 2025.

Det bemærkes, at udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (Ukraine-særloven), ikke for nuværende omfattes af arbejdspligten. Fordrevne fra Ukraine, der er omfattet af INL, skal dermed fortsat have et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram, som skal tilrettelægges i overensstemmelse med de hidtil gældende regler i INL. Fordrevne fra Ukraine, der er omfattet af Lov om aktiv beskæftigelse (LAB), skal have indsats efter de regler, der gælder for personer, som opfylder opholds- og beskæftigelseskravet. 

Implementering:

  • Den 1. januar 2025 indføres arbejdspligten for personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
  • Den 1. juli 2025 indføres arbejdspligten for personer, der på grund af de skærpede optjeningsregler i Lov om aktiv socialpolitik (LAS) modtager kontanthjælp på mindstesats eller hjemmeboende sats (til personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet).
  • Arbejdspligten indfases etapevist i en overgangsperiode, og skal være fuldt indfaset pr. 31. december 2025.

Arbejdspligten indfases således, at personer, der bliver omfattet af arbejdspligten efter enten LAB eller INL i perioden 1. januar til og med 31. maj (dvs. personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse), skal være påbegyndt indsatsen i arbejdspligten senest den 30. juni 2025. Personer, der bliver omfattet af arbejdspligten i perioden 1. – 30. juni 2025, skal påbegynde indsatsen i arbejdspligten inden for fristen på en måned.

Personer, der bliver omfattet af arbejdspligten efter LAB i perioden 1. juli til 30. november 2025 (dvs. personer, som modtager kontanthjælp på mindstesats eller hjemmeboende sats), skal være påbegyndt indsatsen i arbejdspligten senest den 31. december 2025. Personer, der bliver omfattet af arbejdspligten i perioden 1. – 31. december 2025, skal påbegynde indsatsen i arbejdspligten inden for fristen på en måned.
Indfasningen betyder, at fristen for at igangsætte arbejdspligten fraviges i overgangsperioden. Det er jobcenteret, der tager stilling til, hvornår personerne skal påbegynde indsatsen i arbejdspligten i overgangsperioden.

Personer, der er omfattet af arbejdspligten, skal som udgangspunkt deltage kontinuerligt i 37 timers indsats om ugen. Indsatsen kan bestå af virksomhedsrettede tilbud, herunder det nye tilbud om særligt tilrettelagt nytteindsats, og i begrænset omfang tilbud om vejledning og opkvalificering.
For personer, der er omfattet af arbejdspligten efter INL, kan indsatsen også bestå af danskuddannelse. For personer, der er omfattet af arbejdspligten i LAB, kan der også gives tilbud om vejledning og opkvalificering i form af danskundervisning.
Derudover kan en række forskellige aktiviteter medregnes i indsatsen i arbejdspligten, herunder en ny aktivitet om forberedelse til danskundervisning/danskuddannelse og jobsøgning i op til 4 timer i alt om ugen.

Arbejdspligten i Vesthimmerland
Jobcenteret har modtaget lister over omfattede borgere pr. 1. januar 2025. I alt skal jobcenteret forholde sig til 43 antal borger, der omfattes af arbejdspligten pr. januar 2025. Af de 43 personer, er to ansat i løntilskud på nuværende tidspunkt. Jobcenteret skal løbende tilrettelægge indsatsen i arbejdspligten under hensyn til personens helbredsmæssige situation. 

Jobcenter Vesthimmerland har i den virksomhedsrettede indsats, stort fokus på at individuelt tilrettelagte og håndholdte indsatser med fokus på borgerens egen vej. Derudover har Vesthimmerland fokus på:

  • borgerinddragelse, jobåbninger og arbejdsmuligheder fremfor arbejdspligt,
  • arbejdsmarkedsforståelse, inklusionskapacitet og relations dannelse.
  • samarbejde: Målet nås aldrig alene, men er muligt sammen – sammen er vi stærkere.

Det primære fokus er ordinære ansættelser og virksomhedspraktikker, men grundet kravet om at arbejdspligten er kontinuerlig og udgangspunkt er 37 timer, så vil der anvendes virksomhedscentre og nytteindsats i højere grad end hidtil. Endvidere vil der blive anvendt særligt tilrettelagt nytteindsats, som er et nyt tilbud til borgere, som er omfattet af arbejdspligten. 

Den særligt tilrettelagte nytteindsats, vil blive etableret når det findes nødvendigt. Endvidere etableres et tilbud, hvor personer kan få jobsøgning og studietid til dansk i op til 4 timer ugentligt. Der vil komme et øget fokus på etablering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU). De øvrige indsatser eksisterer på nuværende tidspunkt, men der vil her blive opnormeret og justeret for at leve op til reglerne og imødekomme det øgede behov. 

Forventet konsekvens Ingen bemærkninger. 

Organisering og kommunikation Ingen bemærkninger.

Lovgrundlag
Lov nr. 1654 af 30/12/2024 om arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet

Økonomi

I forhold til de økonomiske konsekvenser af lovforslaget om arbejdspligt skal det bemærkes, at de økonomiske konsekvenser omkring administrationen ikke er forhandlet med KL. 

Det forventes, at konsekvensen af forslaget bliver udmeldt i forbindelse med Økonomiaftalen for 2026.

Procesplan Ingen bemærkninger. 

Sagen afgøres i Beskæftigelsesudvalget. 

Indstilling at orienteringen tages til efterretning.

Bilag
aftale-om-en-ny-arbejdspligt
Orientering om vedtagelse af L 12 om arbejdspligt – Startvejledning.pdf

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler