ForsideRebildStatus på arbejdet med etablering af eTeam i hjemmeplejen i Rebild Kommune

Status på arbejdet med etablering af eTeam i hjemmeplejen i Rebild Kommune

Status på arbejdet med etablering af eTeam i hjemmeplejen i Rebild Kommune

Når Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalget holder møde den 5. november 2024 skal udvalget bla. behandle en orienteringssag: Status på arbejdet med udvalgets vision – Etablering af eTeam

Resume: Denne sag orienterer om etableringen af eTeamet i hjemmeplejen, som skal samle og styrke indsatsen med velfærdsteknologier som skærmbesøg og virtuel borgeroplæring. Gennem en databaseret tilgang sikres løbende evaluering og høj kvalitet i de digitale ydelser, så borgernes behov understøttes bedst muligt.

Indstilling: Forvaltningen indstiller, at Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalget tager orienteringen om opstart af eTeamet til efterretning.

Sagsfremstilling
I september 2021, med udgangspunkt i KL’s “Fælles erklæring om velfærdsteknologi,” blev der truffet beslutning om at igangsætte et pilotprojekt med skærmbesøg. KL’s erklæring skitserer tre målsætninger, som også ligger til grund for Rebild Kommunes arbejde med velfærdsteknologiske løsninger. I forbindelse med leverandørskifte til Nexus Video er der nu behov for at kickstarte indsatsen og styrke kvaliteten af skærmbesøg. For at sikre høj faglig og teknisk kvalitet samles alle skærmbesøg på en fælles køreliste, så medarbejderne får rolige og optimale rammer til at gennemføre besøgene.

Med skærmbesøg som udgangspunkt etableres eTeamet, organiseret som et dedikeret team, for at professionalisere og styrke anvendelsen af velfærdsteknologi i hjemmeplejen. Andre kommuner, heriblandt Mariagerfjord, har gode erfaringer med denne form for organisering, som har vist sig effektiv til skærmbesøg og implementering af øvrige velfærdsteknologier.

Ved at samle teknologiarbejdet i eTeamet ønsker vi at opkvalificere medarbejderne til eksperter i brugen af velfærdsteknologi. Vi arbejder databaseret og måler løbende på teamets initiativer for at sikre, at indsatsen skaber værdi og effektivitet for både borgere og medarbejdere. Denne tilgang gør det muligt at justere og forbedre løsningerne undervejs, så teknologierne anvendes korrekt og med størst mulig effekt. Teamorganiseringen er desuden i overensstemmelse med den retning for udvikling af området, som udvalgets vision har sat, og understøtter målet om øget digitalisering og etableringen af et “e-distrikt.”

eTeamet har til opgave at implementere og drive teknologiske initiativer, der understøtter leveringen af virtuelle ydelser til borgerne. På nuværende tidspunkt omfatter teamets opgaver:

  • Skærmbesøg: Tilbyder virtuelle besøg til borgerne.
  • Virtuel borgeroplæring: Introducerer oplæringsvideoer og foretager opfølgning med henblik på at styrke borgernes selvhjulpenhed og sikkerhed i eget hjem.

Teamet består af ni SOSU-medarbejdere – tre fra hvert af hjemmeplejens områder (Øst, Vest og Syd) – som fordeler deres tid mellem eTeamet og deres opgaver i hjemmeplejegrupperne. De samarbejder desuden med sygeplejersker, terapeuter og visitatorer for at sikre en tværfaglig tilgang til teknologiens anvendelse i hjemmeplejen. På sigt vil eTeamet udvide sit arbejde med flere velfærdsteknologiske løsninger, eksempelvis centraliseret styring af nødkald, medicinrobotter, digital træning og optimering af personlige devices.

eTeamet opstartes den 4. november 2024 og er igangsat af Styregruppen for Velfærdsteknologi i Center Pleje og Omsorg. Teamets indsats vil blive evalueret løbende for at sikre kvalitet og effektivitet, så de virtuelle besøg bedst muligt understøtter borgernes behov.

Udvalget vil løbende blive orienteret om eTeamets arbejde.

I fremtiden er det afgørende at implementere tidsbesparende velfærdsteknologier for at imødekomme den demografiske udfordring. Vores eTeam skal sikre, at vi fortsat har fokus på høj kvalitet i vores indsatser, når de leveres digitalt.

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler