ForsideVesthimmerlandAffaldsgebyrer for husholdninger i Vesthimmerland stiger fra 2025

Affaldsgebyrer for husholdninger i Vesthimmerland stiger fra 2025

Affaldsgebyrer for husholdninger i Vesthimmerland stiger fra 2025

Administrationen har på baggrund af blandt andet budgetoplæg fra Vesthimmerlands Forsyning udarbejdet forslag til gebyrer i 2025 for affaldsordninger rettet mod husholdninger/boligejendomme. Affaldsgebyrer for husholdninger i 2025 behandles på møde i Teknik og Miljøudvalget den 4. november 2024.

Baggrund
Det vedlagte forslag til gebyrblad 2025 baserer sig på bl.a. følgende materiale og forudsætninger:

  • Forslag til budget 2025 for Renovest A/S behandlet på Forsyningens bestyrelsesmøde den 16. september 2024. På bestyrelsens foranledning bliver budgettet efterfølgende reduceret, hvorved Vesthimmerlands Kommunes betaling reduceres med 1,644 mio. kr. inkl. moms.
  • Indsamlingsløsning for boligejendomme, der blev sat i drift fra 1. januar 2023 og ændret (indskrænket) storskraldsordning fra 2024.
  • At åbningstiderne på genbrugspladserne ændres i 2025. Ændringerne forventes at reducere Forsyningens driftsudgifter – og dermed kommunens betaling – med 0,798 mio. kr. inkl. moms pr. år. Besparelsen er i gebyrberegningen indregnet med 75% effekt i 2025.
  • At kommunens tilgodehavende i affaldsfonden – via indregnet driftsoverskud i 2025 – reduceres med 1,0 mio. kr., som forudsat i det godkendte budget for 2025.
  • At kommunens administrationsbidrag fastsættes til 3,23 mio. kr. svarende til fremskrevne budget 2025 (under Økonomiudvalget).

Forudsat ovenstående driftsbesparelser og ændrede åbningstider på genbrugspladserne, vil kommunens udgift til Renovest i 2025 udgøre 79,7 mio. kr. inkl. moms – en stigning på 7,4% i forhold til 2024. Bag stigningen ligger især stigende personaleomkostninger ikke mindst afledt af de nye overenskomster fra april 2024. Dernæst har Renovest erfaret stigende omkostninger på flere andre områder, hvorfor budgetter til bl.a. biler, transport og administrationsomkostninger også har måttet opjusteres ekstraordinært.

Kommunekassens udlæg til affaldsfonden udgør forventeligt ca. 8,4 mio. kr. ved udgangen af 2024. Næsten halvdelen af udlægget stammer fra anlægget af nyt affaldsdeponi ved Renovest. De resterende 4,3 mio. kr. vedrører opsamlet underskud på indsamlingsordningerne og drift af genbrugspladser. Som nævnt ovenfor er udlægget i 2025 forudsat nedbragt med 1,0 mio. kr.

I forbindelse med den moms, der i årene 2011-2020 fejlagtigt blev opkrævet hos boligejendomme, indsender revisionen på kommunens vegne ultimo 2024 et krav til SKAT på 12,0 mio. kr. I det fald beløbet refunderes, skal det anvendes til at nedbringe affaldsgebyrerne i de kommende år.

Forventet konsekvens
På ovennævnte baggrund fremlægges vedlagte forslag til gebyrblad for 2025.

Som det fremgår af vedlagte eksempler indebærer forslaget til det nye gebyrblad en stigning på 414,90 kr. (11,4%) for langt de fleste husstande (en-familiehuse) – lidt mindre for husstande i etageejendomme/flerfamilieejendomme. Dette under forudsætning af, at forslaget om ændrede åbningstider på genbrugspladserne godkendes.

Udover de øgede omkostninger som beskrevet ovenfor, skal bemærkes, at gebyret for genbrugspladser i 2024 på grund af en kalkulationsfejl blev sat ca. 75 kr. for lavt. Ser man derfor på den samlede gebyrstigning fra 2023 til 2025 udgør den (kun) 372,00 kr., svarende til 9,6%, for et én-familiehus.

Hvis forslaget om ændrede åbningstider på genbrugspladserne forkastes, vil gebyrerne for genbrugsplads skulle forhøjedes med yderligere følgende beløb:

  • småboliger: 10,00 kr.
  • sommerhuse: 16,00 kr.
  • øvrige helårsboliger: 30,00 kr.

Organisering og kommunikation
Det endeligt godkendte gebyrblad offentliggøres sammen med øvrige godkendte takster og godkendt budget for 2025.

Lovgrundlag: Miljøbeskyttelsesloven og bekendtgørelserne om affald og affaldsaktører. Styrelsesloven § 41a.

Økonomi
De beregnede gebyrer på affaldsområdet udløser et forventet driftsoverskud på 1,0 mio. kr. i 2025 med tilsvarende reduktion af kommunens udlæg til affaldsfonden.

Sagen afgøres i: Byrådet via Økonomiudvalget og Teknik- og Miljøudvalget.

Indstilling: Administrationen indstiller

  • at kommunens administrationsbidrag fra affaldsfonden fastsættes til 3,23 mio. kr. i 2025, svarerende til det fremskrevne budget 2025,
  • at forslag til gebyrblad 2024 for husholdninger godkendes, og
  • at gebyrerne for genbrugsplads forhøjes yderligere som beskrevet i det tilfælde, at forslaget om ændrede åbningstiderne på genbrugspladserne ikke godkendes.

Bilag
Forslag til gebyr 2025 – husholdninger
Affaldsgebyrer for husholdninger 2021-2025

Relaterede artikler

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Seneste artikler